עמוד:247

פעילות בנושא : ס » מני הניקוד . 10 חזרו למימרות חז"ל בעמי 230 ( פעילות . ( 2 א . חפשו בהן מילים המדגימות את התנועות השונות : . u , o , i , e , a ב . כמה סימני ניקוד מצאתם לכל תנועה ? ג . כתבו את השמות של סימני הניקוד שמצאתם לכל תנועה . פעילויות בנושא : שווא ( חובה : ( 11 . 11 רק כשיש שווא אחד באמצע המילה צריך להתאמץ כדי לקבוע את סוגו . בשמות חוזרים אל צורת היסוד - צורת היחיד , ואילו בפועל חוזרים אל צורת הנסתר באותו הזמן : הלכו ?«— הלך , ילבשו <—• יל ! בש . א . מיינו בטבלה את המילים שבמחסן - לפי מיקום השווא במילה : שווא בתחילת מילה - תמיד נע , שווא בסוף מילה - תמיד נח . ב . שווא באמצע מילה - בדקו לפי צורת היסוד וקבעו את סוגו - נע או נח . ג . מילים שיש בהן 2 סוגי שווא - העתיקו פעמיים וסמנו בהן את השווא המתאים . . 12 בקטע הבא מסומנים רק שוואים . ציינו מעל כל שווא - ע' לשווא נע , ח' לשווא נח . הערה : במשקל התקטלות יש להשוות לבניין התפעל : הזדקקות - שווא נע לפי הזדקק . פנאי בעתיד הנךאה לעין תגדל כמות שעות הפנאי . הטכנולוגיות ההולכות ומשתכללות כל הזמן , מקטינות את ההזדקקות ל"יד-אדם" בתהליך הייצור ; ועושרה החומרי של החברה ילך ויגדל , מפני שאותן טכנולוגיות מייצרות מוצרים חדשים ומשוכללים מצליחות גם לייצר יותר מוצרים , חדשות לבקרים . ילך ויגדל הפער בין אלה היוךעים לנצל את הפנאי העומד לךשותם לשם המשך התפתחות עצמית ויצירה , ובין אלה השרועים מול מסך הטלויזיה שעות ארוכות . ההשלכות השליליות של צפייה סבילה זו עשויות להתבטא בגידול דורות של אנשים נךפים , חסרי יוזמה וכושר עשייה . מקזפר גדול של אנשים כאלה באוכלוסייה עלול לשמש כר נךחב לפעילותם של אנשים חקרי מצפון , המוכשרים לרתום אנשים אחרים להשגת מטרות אנוכיות שונות . במקרה הקיצוני יגיע הדבר עד כדי עךעור הסדר והיציבות החברתית , וסיכון הדמוקרטיה . אפשר לומר , שהפנאי המהווה ציון דרך כהתפתחות הכלכלית והחברתית של האנושות , צופן בחובו סכנות חדשות , שמנהיגי העתיד יצטךכו לתת את הדעת עליהם . ? מתיל : היחידה " טקסט 'גיןעי , " עמ ' . 28 . 13 אתרו בשיר "מוריד הגשם" ( ביחידה "שיר , " עמ' ( 148 את כל המילים , שיש בהן שוואים . העתיקו אותן וקבעו את סוג השווא . אין צורך להתייחס למילה דעתו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר