עמוד:219

כל השורשים החדשים לא נוצרו "יש מאין , " הם לא ממש חדשים : או שהם גזורים משם עצם קיים או שיש בהם דרכים שונות של הרחבת שורשים קיימים . עם זאת , הרחבת אוצר השורשים בדרכים אלה תורמת תרומה חשובה להרחבת אוצר המילים של הלשון . 3 . 1 שאילת מילים נוסף לכל הדרכים להרחבת אוצר המילים בגזירה המסורגת ובגזירה הקווית נכנסות ללשוננו גם מילים לא מעטות משפות אחרות . המילים הלועזיות מרחיבות את אוצר המילים בדרכים שונות . לעתים המילה הזרה נשארת בצורה הלועזית , כמר קרדיט קארד , בונוס , רדיו , סטייל , מיתוס , סופרמרקט . לעתים המילה הלועזית שחדרה ללשון מקבלת צורה עברית , על ידי כך שלמילה הזרה נוספת מוספית עברית . לדוגמה : הסופית -םה במילים : אקדמיה , טלוויזיה , אינפלציה , קוסמטיקה , הסופית -םאי במילים אקדמאי , אופטילןאי , הסופית -םי במילים אופטימי , פסימי , והסופית -ון במילה טרקטורון . לעתים נוצר שורש מן המילה הזרה , כמו השורש ט ' ל'פ'נ' שנוצר מן המילה טלפון , או נ'ייל'נ' מן המילה נילון . שורשים אלה משתלבים בתבניות של פועל ושל שם , וכך ניתן להטות את המילים הנוצרות , כמו כל מילה עברית רגילה : טלפנתי , אטלפן וכדומה . לפעמים קורה דבר הפוך.- בסיס המילה הוא עברי מקורי ודווקא המוספית שאולה מן הלעז , כגון . מיני מחשב ויש אפילו חיבור בסיסים , שהאחד מהם הוא עברי והאחר - לועזי , כגון : בנלןט היפךכל . לא ניתן להימנע משאילת מילים לועזיות לעברית . שאילה כזאת מתרחשת בכל שפה , וככל שהקשרים הבינלאומיים רבים יותר בתחומי החיים השונים , כך השאילות רבות יותר . כל דרכי הגזירה שהכרנו תורמות להרחבת אוצר המילים . כל מילה שנוצרת באחת הדרכים עשויה לשמש בסיס לגזירה נוספת באחת הדרכים . ילדים גוזרים שורשים משמות וממציאים פעלים "חדשים ... "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר