עמוד:209

. 11 בינוני - בקטע הבא סומנו חלק מן הפעלים והתארים בצורת הבינוני . א . ציינו בכל צורת בינוני את חלק הדיבור - תואר או פועל . ב . מצאו את צורת היסוד של כל פועל ( עבר-נסתר ) וכתבו אותה . ג . כתבו את הבניין ואת השורש של כל פועל . בכל תואר קבעו את התבנית . טעם העוגה היה נורא . איני יודע אם היו אלה שינויים שנגרמו עקב הזמן הממושך שעבר מאז הגיעה העוגה לסביבותינו , או שהיא היתה מיועדת לתפאורה ולא לאכילה . הרגשתי כי אני לועס עיסה שמנונית , דביקה ומסריחה . הריח השולט שעלה ממנה הזכיר יותר מכל דבר אחר סבון-כביסה , אם כי לדובדבן הרקוב היה ריח של זבל ממש . הרגשתי כי אם אבלע את זה , אקיא . הייתי אז בן אחת-עשרה , והתנסיתי כבר בהרבה שמן-דגים , שנמל היה להיחשב לנקטר לעומת הדבר המגעיל והמבחיל שבפי . כל העיניים היו תלויות בי בשאלה . אם אירק את מה שיש לי בפה , אני אהיה לילד הכי עלוב והכי מצחיק בחיפה . לא יכולתי לעשות את זה לעצמי , לחברים שלי , לגיורא שמעריץ אותי ובעיקר לאבא , שאולי עומד בחוץ ורואה איך עשרה גרוש שלא הרווחתי אף פעם , ושאפשר לקנות בהם מי יודע כמה כיכרות לחם , נעלמים להם לשווא . בלעתי את כל העוגה ההיא , נגיסה אחרי נגיסה , תוך שאני מתפלל בייאוש שפתאום יקרה משהו : שמסתננים יזרקו פצצה , שתהיה רעידת-אדמה , או שפתאום יגלה מישהו שיש לו שיתוק-ילדים וכולם יתפזרו . במעורפל שמעתי איך ילדים שואלים איך זה . ואיך שהם מבקשים כיבוד . אני לא עניתי . המשכתי לבלוע עד שגמרתי את הכול , עד הפירור האחרון , שלא יישאר סימן , ואז הסתובבתי , עברתי את הכביש ועליתי הכיתה . הייתי בטוח שאני אמות . נכנסתי אל הדירה ויצאתי אל המרפסת הגדולה . נשענתי על המעקה , הסתכלתי באוניות שבמפרץ חיפה , ובכיתי . ? מתוך ; היחידה "שיח סיפורי , ' עמי . 62 פעילויות בנושא : בניין ומשמעות ( חובה : ( 14 , 13 , 12 , 12 א . מצאו ברשימה את הפעלים השייכים לסביל ולפעיל . כתבו את הסבילים במקום המתאים בתרשים . פעלים , התפאר , שאל , דוח , התעצבן , הסמיק , קצר , נשלח , התגלח , פךסם , הךקיד , שטף , נךנפס , חלץ , נשבע , השביע , התמזג , התחבק , השבית , בטל , מז-ג , התבהר , החלף , נכנס , רתח , התלןרר , שרף , הסתיר , השתל , שמר , שמר , התיעל , הךגיש , טךפד , התיבש . ב . מיינו את הפעילים לפעיל רגיל ולפעיל גרימה - וכתבו אותם במקום המתאים בתרשים . ג . את הפעלים שאינם פעיל ואינם סביל מיינו למשמעויות - חזרה , שינוי והתהוות , הדדיות , והכניסו לתרשים . ד . כתבו את פירושם של הפעלים בעזרת הנוסחאות הבאות . פעיל רגיל : הוא עשה ... פעיל גרימה : הוא גרם למישהו לעשות ... חזרה : הוא עשה ... לעצמו . שינוי והתהוות : הוא נעשה ... הדדיות : הם ... זה לזה . ה . בדקו האם לכל פועל פעיל יש פועל סביל מקביל . דוגמה : שאל - נשאל . עשו כך גם בסבילים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר