עמוד:150

פרק ד : לשון השיר ללשון השיר יש תפקיד מוסיקלי : צליליות ומקצב . אך באלה לא מסתיים ייחודה של הלשון בשיר . לעתים השיר אינו מוסר דברים כפשוטם , ואינו משתמש במבני הלשון בדרך המקובלת אלא בדרכים מיוחדות . במקרים רבים הלשון בשיר היא ייחודית מכמה היבטים : הציוריות שבה , בחירת אוצר המילים , האפשרות להוסיף משמעויות למובן הבסיסי של המילים והמבנים התחביריים שאינם רגילים בשפה הדבורה ואף לא בשפה הכתובה שמשמשת בסוגות אחרות . נזכיר כמה מן התכונות האלה של לשון השיר . ד . ו לשון ציווית אוצר המילים הסובייקטיבי , שאיננו תמיד חד משמעי , הוזכר כבר בפרקים העוסקים במאמר השכנוע והביקורת . בשירה , הלשון הסובייקטיבית לובשת צורות רבות ומגוונות , בזכות הציוריות שלה . ציורי הלשון יכולים למסור בדרך חסכונית ומצומצמת משמעויות רחבות ורבות , מעבר למשמעות המילים כפשוטן . התבוננו בשני קטעים : האחד - קטע מידע ( שהובא גם ביחידה "טקסט עיוני ( " והשני - בית אחד מתוך שירה של לאה גולדברג "שקיעה . " לשני הקטעים נושא משותף והוא : אילת , הנוף וצבעיו . טקסט מידע ... צוקי גרניט שחורים חוצים שכבות בהירות של סלעי גיר , בתווך אבני חול אדומות , וברקע , באופק , מי הים הכחולים ... ? מתון : רוזנברג נמרוד , טבע הרברים . שיר הרי אדום אדמו , שותתת דם האבן , וקדרו סלעי בזלת . רק לא הועם השקט שבתכלת בשטח בל ינוע של הים . ? מתוך ; "שקיעה , " על חוף אילת . מילים סעונות , ראו עמי . 442 , 17-16 פעי לו י ות תרגול : מק צב ( מומלץ : ו ) . 1 נתחו את המשך השיר "מוריד הגשם" ( עמי , ( 148 מן השורה למחרת הלכתי לבית ספרי . ... א . פסקו את השיר . ב . נתחו את סוגי המשפטים , ובכל משפט סמנו את הנשוא ואת הנושא . ג . סמנו כל מקום בשיר שיש בו גלישה . ד . נתחו : האם הגלישה היא שבירה של צירוף או של משפט ? . 2 חזרו אל השיר "בדקה אחת שפויה" בעמי 141 ונתחו את שש השורות הראשונות שלו באותו האופן . . 3 א . בזוגות או בקבוצות . בחרו שיר , רצוי ללא חריזה בולטת . העתיקו את השיר ברצף , ללא חלוקה לשורות . החליפו את השירים עם בני הזוג . ב . קראי את הטקסט והציעו לו חלוקה לשורות על פי הבנתכם . אפשר להציע גם חלוקה לבתים ולהוסיף סימני פיסוק על פי ההבנה . ג . השוו בין ההצעות שלכם ונמקו אותן . ד . כעת בדקו איך מופיע השיר במקור . קראו אותו . מה דעתכם - האם החלוקה לשורות והפיסוק המקורי של השיר מצביעים על כיוון דומה / אחר / נוסף של הבנה !

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר