עמוד:136

viy - signum באיטלקית , שיר תהילה לאהבה , לשמחה . n ? 'D 11 r 71 גם אם איננו מבינים את השיר אנ , " - לים לחוש את משחק הצלילים וליהנות ממנו . , , ,. Cum vigore , cum calore , Cum splendore , cum ardore , Cum decore , cum amore , magnificate in musica . Gaudl a m 1 mf 1 ca Voce cantate melod 1 ca אס בעיתון נקרא ידיעה שכתוב בה - השחקן ג'ורג' מור הוא אח של גיבור הסדרה "המלאך" - לא נשים לב לחרוז המקרי אח / מלאך . אבל אם נקרא אותו בשיר של משורר , בפזמון , או בשיר פרסומת , מיד נבחין ט.- לא הייתי רוצה להיות לך אח , / לא נזיר מתפלל לדמותו של מלאך . בסוגה אחרת אין מקום לחזרות על מילים ועל צירופים , שהרי בשיחה או במאמר אין זה הגיוני לחזור שוב ושוב על אותן מילים . לא נאמר בשיחה : את אולי קטנה אבל יש לך כוח , את אולי קטנה אך יש לך מרץ רב . חזרות כאלה נשמעות מיותרות או מגוחכות כאשר הן משולבות בשיחה או במאמר . ואילו בשיר הן קיימות ושכיחות , והפזמון החוזר : את אולי קטנה אבל כתפנו איתנה רק מוסיף ליופיו של השיר . בשיר יש חשיבות לעצם הנוכחות הקולית , הצלילית , של הלשון . כאשר צליל מסוים בולט בשיר הוא גורם הנאה , מעצב את הפן האסתטי של השיר ויש לו גם חשיבות סמנטית , כי הוא עשוי להיות קשור למשמעות מסוימת . מתי הצלילים בולטים בשיר ? מילת המפתח לעניין זה היא : חזרה . כאשר יש בשיר צלילים החוזרים על עצמם , הם בולטים לאוזנינו . צלילים בולטים כשיש חזרה על מילים שלמות ואף על צירופים , כמו למשל המילה את שחוזרת פעמים רבות בשיר "אהבת פועלי הבניין , " והחזרה על המילה אוהבים לאורך השיר "אחדים אוהבים שירה . " המילים החוזרות עשויות להופיע כשהן צמודות , בזו אחר זו , או במקומות שונים בשיר . בכל הצורות האלה , הדהודן החוזר של המילים מבליט אותן ואת צליליהן . צלילי המילים בולטים , כמובן , בחריזה , שהיא חזרה על אותם צלילים בסופי השורות - כמו ךך / אח / מלאך , קךשה / אשה . הצלילים בולטים גם כאשר יש צליל חוזר כלשהו , לאו דווקא בסופי המילים או בסופי השורות אלא במילים שונות בשיר . הצליל החוזר יכול להיות עיצור או תנועה , כמו למשל בשיר "שקיעה" של לאה גולדברג עמי , 150 שבו יש חזרה על הצלילים ד' מ . ' הרי אדום אדמו , שותתת דם ... תופעה זאת מכונה בשם מצלול . הצלילים החוזרים , הבולטים , גורמים הנאה אסתטית , מוסיקלית , ולעתים מרמזים על משמעויות . כאשר הצלילים חוזרים במקומות קבועים , כמו החרוז בסופי השורות , הם מגבירים גם את תחושת הקצב , הריתמוס שבשיר . ב 4 . פעילות הכנה : מילים יכולות לנגן השיר משפיע על ההבנה ועל התחושות שלנו גם באמצעות חוש השמיעה , כאילו מילות השיר יכולות "לנגן . " אילו אמצעים לשוניים השיר רותם לשם כך ? א . קראו את השיר "המוזיקה מנגנת" בעמוד הבא , ושימו לב למרכיבים הלשוניים החוזרים בו . סמנו כל מרכיב לשוני ( מילה או צירוף , ( וציינו כמה פעמים הוא חוזר והיכן . ב . כתבו הצעה ( מנומקת ) להוראות קריאה בקול של השיר , מעין "הוראות הבמה" של המשוררת , על פי הבנתכם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר