עמוד:78

פעילויות תרגול : מבנים לשוניים פעילויות בנושא : קישוריות ( מומלץ : . 1 ( 5 , 2 , 1 קראו שוב את סיפור העס "שד משחת " ! ( עמ' . ( 72 א . סמנו את כל קשרי הזמן בסיפור . שימו לב איך כל אפיזודה מתחילה בקשר זמן המסמן את התקדמות העלילה . ב . האס יש בסיפור קשרי מקום ? נסו לשער מדוע . . 2 חפשו קשרי מקום בסיפור "העוגה . " אלה יכולים להיות תיאורי מקום ( גם פסוקיות ) או לוואיס , אם הם מצטרפים לשמות עצם ולא לפעלים , וגם כינויי גוף ( שם , פה . ( סמנו את קשרי המקום , ומיינו אותם לפי תפקידם התחבירי במשפט ( לוואי , תיאור וכדומה . 3 . ( קראו את הפתיח והסגיר של סיפור "העוגה" ושל הסיפור "פרה בבית קפה . " שימו לב לקשרי המקום בהם . האם יש קשר בין קשרי המקום בפתיח ובסגירל מהו ? . 4 א . כתבו את הידיעה "רכב הלוויות נגרר" ( בעמ' , ( 71 בדרך של חזרה על ציון הדמויות ( שני קברנים מגרמניה . ( ב . השוו בין מה שכתבתם למקור . איך מאזכרים בידיעה את הקברנים ? ג . באיזה חלק בידיעה המקורית חוזרים שוב על האזכור המלא שני קברנים מגרמניה ? . 5 בחרו קטע בן 10 שורות מתוך הסיפור "העוגה" ונתחו בו כל אזכור : החלפות , כינויים פרודים וכינויים חבורים . למי מתכוון כל אזכור ולאיזה סוג הוא שייך ? פעילויות בנושא : אופי פועלי ( מומלץ : . 6 ( 9 , 8 , 7 , 6 הנשוא הכולל והנושא הנסתר הם שתי דרכים המאפשרות להימנע מחזרה על הנושא , כלומר : להשמיט אותו , ו"להודיע" לקורא שמדובר באותו נושא עצמו . חזרו אל הידיעה '' רכב הלוויות נגרר " ... ( בעמ' . ( 71 א . סמנו בידיעה את כל הנשואים הכוללים . ב . סמנו את כל הנשואים הנסתרים . ג . ציינו בכולם מיהו הנושא שהנשוא מתקשר אליו . . 7 א . סמנו בסיפור "שד משחת " ! ( עמ' ( 71 את כל הפעלים . ב . מיינו את הפעלים לדינמיים מאוד , פחות דינמיים , וסטטיים . ג . מהו הזמן הדקדוקי של רוב הפעלים ! ד . מתי משתנה הזמן הדקדוקי בסיפור ? . 8 סיפור מסופר בדרך כלל בזמן עבר , ואופי הטקסט הוא פועלי - יש בו פעלים רבים ורובם דינמיים . לעומת זאת , טקסט עיוני , ובעיקר טקסט מידע המתאר אמיתות כלליות , כתוב בזמן הווה ואופיו הוא שמני . השוו בין שני הקטעים העוסקים בהרי אילת ( עמ' . ( 49 א . סמנו את הפעלים בכל קטע . ב . מהו הזמן השולט בקטע הסיפורי ומה הזמן השולט בטקסט העיוני ? . 9 א . אתרו בסיפור "שד משחת " ! בעמ' 72 את כל פועלי האמירה וסמנו אותם . שימו לב שיש בסיפור גם פועלי אמירה שאין אחריהם תוכן הדיבור . ב . שכתבו את הדיבור הישיר בסיפור לדיבור עקיף . פסקו אותו בהתאם . ג . מה משתנה בסיפור במעבר לדיבור עקיף , מבחינת המתח והקצב ? . 10 בחרו 7 משפטים מורכבים מתוך סיפור "העוגה" ( או מסיפורים אחרים . ( נתחו - מהו המשפט היסודי , ומהי הפסוקית המשועבדת ומה תפקידה ? . 11 אמר הבן השלישי : '' פעמיים נתת ארכה לאבי ואני יודע שאין לצפות ממך שתעשה זאת שוב . " א . נתחו את המשפט מבחינה תחבירית : סוג המשפט וחלקיו . סמנו את הפסוקיות ו / או האיברים , וקבעו את הנשוא והנושא , בכל אחד מהם . ב . הציעו חמישה שכתובים שונים למשפט . שמרו על הדיבור הישיר , אך גוונו אותו בעזרת פועלי האמירה השונים ובעזרת שינוי מיקומם במשפט .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר