עמוד:46

פרק ג : מבנים לשוניים במבנה הטקסט העיוני התמקדנו בעיקר בקשרים שבין חלקי טקסט גדולים , יחסית . אולם הטקסט אינו בנוי רק מחלקי התוכן הגדולים , אלא גם מן הפרטים הקטנים המסומנים בעזרת מילים , צירופים ומשפטים , כלומר בעזרת מבנים לשוניים . נתבונן עתה במבנים לשוניים שונים המופיעים בטקסט העיוני ומאפיינים אותו . נראה כיצד הם משרתים את מטרות הטקסט , כיצד "חלקיקי הלשון" הקטנים יוצרים את הקשרים הלוגיים בטקסט ואיך הם מחברים בין חלקי הטקסט השונים ומלכדים אותם ליחידה אחת . ג . ו קישוויות החלקים של טקסטים עלולים להיות מנותקים זה מזה , ולעתים הם גם ארוכים ורחוקים זה מזה . כדי לסייע לקורא לקשר בין החלקים המנותקים ולקרב את החלקים הרחוקים זה לזה , הכותב משתמש באמצעים לשוניים שונים המבטאים קישוריות . מהי קישוריות זו ואיך היא נוצרת בטקסט ? ג 2 . פעילות הכנה אולי אינכם אוהבים אצות שנדבקות אליכם בים , אך ייתכן שדווקא תאהבו אותן בצלחת . א . הקטע הבא עוסק באצות כמאכל עתידי . קראו אותו . האם חלקיו מקושרים זה לזה ? מה הייתם מוסיפים או משנים כדי לקשר ביניהם טוב יותר ? כ 00 ו מינים של אצות משמשים באופן ישיר כמזון לבני אדם . השימוש באצות כמזון נפוץ בעיקר במזרח הרחוק . בארץ ניתן לרכוש את האצות . בארצות הברית אפשר להזמין משלוחים באמצעות האינטרנט . האצות אינן נחשבות כמעדן אצל רוב אנשי המערב . לאצות יש ערך תזונתי ומינרלי גבוה , טעם ומרקם מיוחד . את האצות מוסיפים למאכלים שונים . יוצאת מן הכלל היא יפאן . ביפאן האצות הן מאכל עממי מקובל . האצות הן כשרות , פתה . קל להוסיף את האצות למוצרי מזון רבים . לאצות יש ערך תזונתי מועט . את רוב הפחמימות באצות האדם אינו מסוגל לעכל . החשיבות הבריאותית של האצות נובעת מהמינרלים והוויטמינים . חשיבות אצות הים כמוצר דיאטתי . האצות תן מזון העתיד . ? מתוך : ד"י עינב רחלי , טבע הדבר י ם . עתה , לשם השוואה , קראו את הקטע בעמוד הבא , בסעיף ג . 3 . . 23 לעתים מתבקשים כותבי מאמרים , עיתונאים ומפרסמים - לכתוב קטע שמספר המילים בו הוא קצוב ( לדוגמה : 300 מילים , 1000 מילים וכן הלאה . ( בחרו חלק מתוך מאמר שהיקפו אינו עולה על עמוד ( כ 400 עד 500 מילים . ( סכמו אותו פעמיים : פעם כתבו סיכום בן 150 מילים , ופעם - סיכום קצרצר בן 50 מילים . פסקו כל סיכום בהתאם לכללי הפיסוק ( עמ' . ( 484 . 24 כתבי המשך לסיכום של המאמר "סימן של חינה , " עמ' . 40 היעזרו בכותרות ובתקציר המובא בתחילת המאמר . א . סמנו את ההיגדים הראשיים במאמר ובדקי את הקשרים ביניהם . היכן יש סיבות , תוצאות , שלבים בתהליך , דוגמאות , הוכחות ? תוכלו להשתמש בחצים לציון קשר בין נושאים ( הכללה ופירוט , סיבה ותוצאה . ( ב . כתבי תקציר של המאמר . התקציר יכול להיראות כך : במאמר זה מנסה הכותב להוכיח את ... על ידי ... נימוקים מרכזיים ... הוא ממחיש את דבריו על ידי דוגמאות ... מסקנתו , בסופו של דבר , היא ... ג . בדקי את התקציר שכתבתם בעזרת ההנחיות לבקרת סיכומים , בעמ' . 39 ד . פסקו את התקציר בהתאם לכללי הפיסוק בעמ' . 484

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר