עמוד:45

פעילויות בנושא : '' כלל ופוט , " "סיבה ותוצאה /' "בעד ונגד " ( מומלץ : ( 13 , 12 . 12 חזרו לקטעים על הכפר קילילי ( פעילות , 2 עמי . ( 41 שימו לב להיגדים הראשיים הנמצאים בחלק ב' של הפעילות . מה הקשר בכל קטע בין ההיגד הראשי לבין היגדים התומכים ? . 13 תכננו כתיבה של טקסט עיוני בנושא שמעניין אתכם . א . קראו טקסטים בנושא זה ( באנציקלופדיות , בכתבי עת , באינטרנט , ( כדי לאסוף מידע לטקסט שתכתבו . ב . תכננו כתיבה של טקסט במבנה של כלל ופרט : הצגת הנושא / התופעה , הסבר , הגדרה ופירוט , הכללה והמחשה , דוגמאות . נסחו כמה היגדים ראשיים - פתחו אותם , חפשו המחשות ( מעשה , נתונים , דוגמה , סיפור מקרה , ( וארגנו אותם לרצף של מאמר . . 14 מצאו טקסט שיש בו ניתוח של סיבות או תוצאות . בספר היסטוריה , למשל , תוכלו למצוא טקסט המנתח סיבות לתופעות כגון : הגירת יהודים , משבר כלכלי , תחילת מלחמה . תארו את מבנה הטקסט ורשמו אותו בקיצור או בטאו אותו בתרשים כלשהו . . 15 חזרו אל הקטע "קריאה מגוונת תורמת להצלחה , " בעמי . 30 א . מהו סוגו של המאמר , כלומר - מה מטרתו ? לאילו נמענים הוא פונה בעיקר ? האם תוכלו לשער משהו על המוען , הכותב ? ב . כל הנימוקים המוצגים כאן לטענה הם חיוביים , "בעד" הקריאה . נסו להעלות גם נימוקים הסותרים אותם ( למשל , קשיים בקריאה , חוסר רצון , חוסר צורך , ( וכתבו טקסט קצר נגד קריאה . ג . כתבו פסקה אחת על עניין מסוים במבנה משולב - שיקול בעד ולעומתו שיקול נגד . פעילויות בנושא : הפשטה והמחשה , אמצעים חזותיים ( מומלץ : ( 20 . 16 בחרו כמה היגדים ראשיים בסיכום המאמר "פנאי" ( עמ' , ( 28 והרחיבו אותם על ידי הוספת דוגמאות ממחישות . למשל , כאשר מוזכרים עיסוקי פנאי רבים - אפשר להדגים באילו עיסוקים מדובר . תכננו באילו מקומות "תתפרו" את הדוגמאות לתוך הטקסט , כך שיהיו חלק ממנו . . 17 בחרו מפעילות 4 ( עמ' ( 42 היגד ראשי אחד והציעו לו דוגמאות והמחשות . . 18 התבוננו בתצלום תוכן העניינים של הפרק : "עבודת הכתב : איסוף מידע" ( עמ' . ( 33 מה אפשר ללמוד ממנו על מבנה הפרק ? הכינו תרשים של הפרק , ובו פירוט : מה כפוף למה , מה מפרט את מה וכדומה . . 19 התבוננו בצללית העמוד "יישום התלקיט , " עמי . 32 מה ניתן להסיק על מבנה הטקסט מצורתו ? שימו לב לכותרות , למרווח בין פסקאות , להזחות , למספור סעיפים . . 20 עיינו בתרשים "תהליך הייצור של העיתון , " עמ' , 34 ונסו להבינו . א . נסו לשאוב מן התרשים את מרב המידע . כתבו טקסט מידע המתבסס על התרשים בהיקף של חצי עמוד . ב . בדקו אם הטקסט שכתבתם מתאים לקטע מידע , אם הוא ברור , אם הוא מתבסס על נתוני התרשים ואם הוא מוסר עובדות ולא דעות . שכתבו את הכתוב בהתאם לבדיקתכם , ושימו לב למבנה הטקסט . . 21 בחרו קטע מידע אחד המופיע בפרק , וחשבו - איך אפשר לתאר אותו מידע באופן חזותי ; באיזה אמצעי תשתמשו להמחשתו ? תארו את ההיצג בפירוט . פעילויות בנושא : כתיבת סיכום ( מומלץ : . 22 ( 24 , 23 , 22 כל תלמיד יבחר טקסט אחד מתוך עיתון , ויכין לו טקסט של "יחסי ציבור . " במסגרת הטקסט הזה הוא צריך למשוך אל הטקסט הנבחר את תשומת לבם של עמיתיו . אפשר להיעזר בהיגדים כגוף ? לאחר שתקרא טקסט זה תנין ... תדע ... תוכל ל ? ... אם אתה מחפש חומר על ,... הרי שהטקסט הזה יוכל לתרום לך : ... 3 ... 2 ... 1 ? טקסט זה עוסק ב ... הנקודות העיקריות בו הן ? ... בטקסט כתוב : /' ... " והוא מסביר / מדגים זאת ב ) ... ציטוט של משפטים מהטקסט ורמיזה על פיתוחם . ( ? האם ,... האומנם ,... איך קורה ש ? ... איפה ? ... ( הצגת שאלות הקשורות לטקסט . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר