עמוד:24

פוק ב : מבנה הטקסט הטקסט העיוני , והמאמר בפרט , עוסקים במושגים מופשטים ומורכבים : בתופעות , ברעיונות , בתהליכים ובאירועים . המבנה המורכב של הטקסט העיוני נובע מנושאים אלה . למבנה יש חשיבות רבה בכל כתיבה עיונית . המבנה הוא אחד המרכיבים המהותיים ביותר בהבנת הטקסט העיוני וגם בכתיבתו , כיוון שהוא מארגן את המסרים . לארגון הטקסט העיוני יש משמעות ממדרגה ראשונה , דווקא משוס שזהו טקסט ארוך יחסית ובשל נושאיו המורכבים . מצד אחד , המבנה מחלק את הטקסט השלם לחלקים קטנים יותר , שקל יותר לקלוט את המובע בהם , מצד שני - המבנה מלכד , מאחד את החלקים האלה באופן היררכי - מדורג - לטקסט שלם בזכות הקשרים ההגיוניים שביניהם . במבנה הטקסט העיוני ההיררכיה היא התכונה החשובה והבולטת ביותר . לעתים קרובות יש מבנים היררכיים המחלקים את כל הטקסט לקבוצות ולקבוצות משנה . בין החלקים השונים יש דירוג בחשיבות , במידת הקשר ההדדי ביניהם ובסוג הקשי : יש חלקים חשובים יותר וחשובים פחות , יש חלקים הכפופים לחלקים אחרים ויש חלקים הקשורים ביניהם בסוגים שונים של קשר . אם הטקסט העיוני הוא ארוך במיוחד , חלקיו עשויים להיות רבים ובעלי מבנה היררכי מסועף ומורכב . בדיקת מבנה הטקסט העיוני היא אפוא בדיקת ההיררכיה של חלקיו והקשרים הלוגיים שביניהם . ב . ו היגד ואשי והיגדים תומכים כדי להבין היטב טקסט עיוני , וכדי לקבוע את המבנה ואת ההיררכיה הפנימית שלו , חשוב להבחין בין הרעיון המרכזי בטקסט לבין עניינים נוספים . הרעיון המרכזי הוא הרעיון החשוב ביותר . עניינים נוספים בטקסט הם רעיונות או מרכיבים התומכים ברעיון המרכזי , מוסיפים עליו , מרחיבים אותו או מדגימים אותו . את הרעיון המרכזי של הטקסט העיוני מקובל לכנות בשמות שונים : "משפט המפתח , " "התמצית , " "העיקר" או " הנושא הנדון ; " את הרעיונות המרחיבים מכנים "משפטים תומכים , " "רעיונות משנה , " "משפטים מרחיבים" או "הרחבה . " אנו נכנה את האמירה המבטאת את הרעיון העיקרי בשם היגד ראשי , ואת הרעיונות המרחיבים נכנה היגדים תומכים . היגד אינו בהכרח משפט , לפעמים זהו חלק ממשפט , ולעתים הוא יותר ממשפט אחד . טקסט עיוני אמור להיות ברור וחד משמעי . לפיכך , ההיגד הראשי ממוקם בדרך כלל בתחילת הטקסט , ואילו ההיגדים התומכים - הפירוט וההרחבה - באים בהמשך . אך ייתכן שההיגד הראשי של הטקסט לא ימוקם דווקא בראשו , אלא בסופו או באמצעו . לעתים לא קל לקבוע מהו ההיגד הראשי של הטקסט כולו - קשה להכריע איזה מן המשפטים הוא ההיגד הראשי , או שההיגד הראשי אינו כתוב בצורה מפורשת , וצריך להבינו מתוך הטקסט . קראו את הטקסט הבא ושימו לב להיגדים הראשיים ולהיגדים התומכים . אחר כך קראו רק את שני ההיגדים הראשיים : מה היחס ביניהם ? האם הם מוסרים את הרעיון המרכזי של הטקסטי t « rto להציג את ההיררכיה בטקסט העיוני כהבחנה בין היגד ראשי לבין ההרחבות שלו . יש היגד ראשי המתייחס לטקסט כולו , ויש היגד ראשי המתייחס לחלק ממנו : היגד ראשי של פסקה , של קטע , של פרק וכדומה . היגד עשוי להוות היגד ראשי ביחס להרחבות שלו , והוא יכול להוות היגד תומך ביחס להיגד ראשי אחר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר