עמוד:23

. 15 א . התחלקו לזוגות . אחד מבני הזוג יכתוב קטע טענה קצר בנושא הצמחונות , או בכל נושא אחר שתבחרו . תארו מהי צמחונות ( או מהו הנושא שבחרתם , ( סיבותיה , סוגיה וכדומה . בן הזוג יכתוב קטע שכנוע בנושא הצמחונות ( מדוע כדאי להיות או לא כדאי להיות צמחוני . ( באיזה קטע תמצאו בעיקר עובדות ובאיזה תמצאו בעיקר דעות ? ב . הציגו את כתיבתכם בעל פה , או תלו אותה על לוח . תלמידי קבוצות אחרות יצטרכו לזהות את סוג הטקסט , ולהסביר לפי מה זיהו אותו . ג . השוו ובדקו האומנם שמר כל כותב על כתיבה המותאמת למטרה שהוטלה עליו . פעילויות בנושא : מוען ונמען , ידע קודם ( מומלץ : 9 , 16 ו ) . 16 טקסט המידע שלפניכם נכתב על ידי תלמידה . נסו לבטל את נוכחותה של המוענת - את הנימה האישית בטקסט - כדי לכתוב טקסט מידע אובייקטיבי יותר . מסקירה שערכתי גיליתי שבגיל ההתבגרות , הגוף שלנו מתפתח בקצב מואץ ולכן חשוב לספק לו את הצרכים התזונתיים . הצרכים התזונתיים שלנו כוללים אספקת רכיבי תזונה בכמויות ובמגוון משתנים לפי התפתחותנו . רכיבי התזונה הם פחמימות , שומנים , חלבונים , מינרלים , ויטמינים ומים . לפי דעתי , מזון מגוון מסוגים שונים ( אבל בכמויות סבירות ) יכול לספק את הצרכים של רוב המתבגרים והמתבגרות . כל מה שאני כמתבגרת צריכה לעשות הוא לקבוע את צריכת האנרגיה שלי . צריכת האנרגיה היא הביטוי לכמות המזון שעל המתבגר לאכול . צריכה זו נקבעת לפי המשקל יחסית לגובה , לפי המין , הגיל ולפי מידת הפעילות הגופנית . . 17 בחנו את טקסט המידע מפעילות 16 מנקודת מבטו של הנמען . נניח שהנמען הוא ילד בן . 10 בדקו וסמנו מה הוא יודע / לא יודע . מה עליו לדעת כדי להבין את הטקסט ? השלימו את החסר ושכתבו את הקטע כך שיתאים לנמען הצעיר . . 18 כתבו קטע מידע על להקת רוק שאתם אוהבים ( אם אינכם אוהבים מוסיקת רוק , בחרו נושא אחר . ( כתבו את הקטע לחבר בחו"ל , שיש לו ידע במוסיקת רוק אך הוא אינו מכיר את הלהקה , ואחר כך כתבו אותו למישהו שכלל אינו מתמצא בתחום זה . שימו לב : הסבירו על הלהקה ( כתבו עובדות על חבריה , על מקום פעילותה , על התפתחותה , על סגנונה , ( ואל תכתבו למה אתם אוהבים אותה - זה כבר איננו מידע בלבד ! . 19 שני הטקסטים שלפניכם עוסקים באותו נושא . תרופה לפצעי הבגרות . מה ההבדל ביניהם ? מה מטרתו של כל אחד ? אילו תכנים מעביר כל קטע ( עובדות , רגשות , רעיונות ?( מה ההבדל בנוכחות הנמען ? פעילויות בנושא : לא רק במאמר ( מומלץ : . 20 ( 20 א . מיינו את הסיסמאות בעמי 19 לפי הסוג : פרשנות , ביקורת , שכנוע , מידע . ב . בחרו את אחת הפרסומות / סיסמאות וכתבו טקסט עיוני באותו נושא . תוכלו להחליט אם ברצונכם לכתוב טקסט מידע , טענה , פרשנות , ביקורת או שכנוע . התחשבו בנמענים אפשריים . . 21 בחרו טקסט עיוני מתוך הפרק ונסחו לו פרסומת או סיסמה . . 22 מצאי במכתבים למערכת בעיתון מכתב ביקורת או שכנוע , והפכו אותו לטקסט עיוני . . 23 בחרו שיר מחאה והפכו אותו לטקסט ביקורת , טענה או שכנוע . תקציר כללי הפיסוק , ראו עמי . 484

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר