עמוד:16

מטרת הכתיבה של טקסט מידע היא העברת המידע לאחרים באופן מדויק , בהיר ומובן . לשם העברה יעילה של מידע , יש צורך להציג את העובדות או את הרעיונות הרלוונטיים , להסבירם , לפרטם , ולארגן אותם כך שיהיה קל לקלוט ולהבין אותם . א 4 . טקסט טענה טקסט יכול לטעון טענה ולהוכיחה . הנה פתיחה של טענה : טקס הזזי נה הוא אנזנות גוף מסורתית עם עבר של מאגיה והווה אופנתי . ? מתוך rrt'TT a . ; netn % מציג טענה מכלילה , והיא זקוקה להסבר ולהוכחה . אין כאן הצגה של עובדות בלבד כמו בקטע המידע , ואכן , בהמשך הטקסט הכותבת מדגימה ומוכיחה את טענתה ( הטקסט בשלמותו מופיע בעמי . ( 35 מטרתו של הכותב היא להציג טענה . הטענה מבוססת על חשיבה הגיונית , על עובדות בדוקות , על הוכחות . לפעמים נמצא בטקסט קטעי הסבר וניתוח , המפרקים את התופעה למרכיביה , לסיבותיה ולהשלכותיה , במטרה להוכיח את הטענה . הצגת הטענה והוכחתה הן מטרותיו העיקריות של הכותב במקרה זה . 5 . K טקסט ביקורת הקטע הבא עוסק גם הוא בנושא המעברות . השוו אותו לקטע הקודם ( בסעיף א , 3 . עמ' . ( 15 מהומות ואדי סאליב - מחאה על השבר הגדול הקליטה של מאות אלפי העולים מארצות המזרח בעשור הראשון למדינה נעשתה בתנאים זזמורים . הם הגיעו עם מיעוט השכלה , חסרי הון , מטופלים במשפחות מרובות ילדים וללא מכרים וקרובים מקרב הוותיקים והממסד . חולשות אלה נוצלו היטב על ידי שליחתם ליישובי ספר , למושבים ולעיירות שבהם שררו דלות ואבטלה . רוב עולי המזרח שוכנו בדיור ארעי , בצפיפות איומה וזכו לשירותי בריאות , חינוך וסעד גרועים ביותר . חייהם נשלטו על ידי מנהלים ועסקנים מפלגתיים שעשו את דברו של הממסד , וניסו לשבור כל התארגנות בלתי תלויה . ? מתיה סמי ™ סמי . mm rai , זאת דוגמה לטקסט ביקורת . הכותב מפנה את חצי הביקורת כלפי מוסדות השלטון של אותה תקופה . הוא רוצה לגרום גם לקורא , לנמען , לבקר אותם כמוהו . בכתיבה ביקורתית יש הערכה ושיפוט : המוען מוסר את דעתו החיובית או השלילית על התופעה . התבוננו במילים : השבר הגדול , תנאים חמורים , החולשות נוצלו , דלות ואבטלה , צפיפות איומה . שירותי בריאות , זזינוך וסעד ... גרועים ביותר ועוד . מילים אלה הן שיוצרות את האופי הביקורתי השלילי של הטקסט . נהוג לכנות מילים כאלה : "מילים טעונות / ' כלומר מילים שנוסף למשמעותן הישירה הן נושאות עמן מטען רגשי מסוים , והן מקובלות כחיוביות או כשליליות . שימוש במילים כאלה , הטעונות במשמעויות שליליות או חיוביות , מאפיין כתיבה ביקורתית . לעתים קרובות הן נבחרו על ידי הכותב כדי לבטא את תחושתו ואת רגשותיו כלפי הנושא המבוקר , והן מכוונות להשפיע גם על רגשותיו של הקורא . חשבו , למשל , על ההבדל בין צמדי הביטויים הבאים : תנאים קשים / תנאים חמורים , שירותי בריאות לא מספקים / שירותי בריאות גרועים ביותר , צפיפות רבה / צפיפות איומה . מה ההבדל במשמעות בין הביטויים המקבילים ? האם יש ביניהם ביטויים אובייקטיביים לחלוטין ! באיזה מהם ניכרת יותר מעורבות רגשית של המוען ! טקסטים רבים של ביקורת נכתבים על ספרים , על סרטים , על הצגות , על תכניות טלוויזיה , על אירועי מוסיקה , על תערוכות וגם על תופעות חברתיות ופוליטיות . א 6 . טקסט פרשנות בתקשורת שומעים לעתים קרובות על פרשנות : פרשננו המדיני , פרשננו לענייני ספורט , פרשננו לענייני אופנה . תפקידו של הפרשן הוא להוסיף זווית ראייה , לנתח את התופעה ולהסביר אותה . טקסט פרשנות נמצא לעתים קרובות בניתוח של מאורעות היסטוריים , בניתוח של מצבים חברתיים , בניתוח של יצירה ספרותית או יצירת אמנות , ואפילו בניתוח של אירועי ספורט . בכל אלה , אל ההסבר והניתוח מתלווה גם פרשנות , כלומר הפירוש שמציע הכותב לתופעה או לחלקים ממנה , פירוש הנובע במידה זו או אחרת מדעתו , מהשקפתו או מהרגשתו . טענה פירושה : . 1 תלונה , ביקורת . . 2 קביעה , אמירה . טקסט טענה : טקסט שיש בו אמירה , קביעה . מילים טעונות , ראו עמי . 442

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר