עמוד:406

. 14 מה ש ,... מי ש - ... מה עומד מאחוריהם ? במשפטים הבאים מופיעות "מה" ו"מי" בתפקידים שונים . נתחו את תפקידן , וציינו את סוג המשפט . . 1 נב שיושבים בשורה הראשונה , הם האנשים המכובדים . משפט מורכב , פסוקית נושא . "מי ש - " ... מילת שעבוד . . 2 מה קנית לחברך לכבוד יום ההולדת שלו ? . 3 מה שאתם שומעים עכשיו , מוקלט לתכנית רדיו ידועה . . 4 נד שמשוחחת עם הוריך , גרה לפני כמה שנים בבניין שלנו . . 5 אני עונה לכם עכשיו על מה ששאלתם אותי אתמול . . 6 נד שהצליחו להפתיע את כולנו , הם השכנים הטובים . . 7 מה אומרים על כך האחרים ? . 8 נד שמתעמלת פעמיים בשבוע , שומרת על כושר גופני טוב . . 9 מה שרציתי להביע , הוא אכזבה מסוימת . . 10 נד ששותה הרבה מים , משפר את מראה עורו . . 11 נזמין היום את מה שהובטח לכם . . 12 מה שאני אוהב בשוקולד הזה , הוא טעמו העדין והנפלא . . 13 נד יודע איפה המשקפיים שלי ? . 14 את מה שסיפרתי לך , אל תגלי לאף אחד . . 15 מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות ? . 15 אין להיות מאושר ! כתבו 10 המלצות המובילות לאושר . השתמשו במילים , כגון : חשוב , מומלץ , כדאי , רצוי , אסור , יש , צריך , אין , והוסיפו להן צורות מקור . דוגמה : חשוב לסלוח לחברים . פעילויות בנושא : מקור כנושא . 16 נתחו את המשפטים בטקסט הבא : א . בכל משפט ( איבר או פסוקית ) אתרו את הנשוא ואת הנושא . ב . סמנו את כל המשפטים שהנושא בהם הוא צורת מקור ( יש לנקות . ( ג . ציינו את סוג המשפט . ד . את ההוראות בטקסט הפעלה מביעים במגוון דרכים . מהי הדרך כאן ? טיפול מונע למכונת הכביסה ? יש לנקות את המסנן שבחזית המכונה לעתים קרובות . ? רצוי לפרק את הצינור הגמיש ביציאת מים מהמכונה . יש לשטוף היטב , לנער את הצינור כדי לעזור ללכלוך לצאת . ? בכל מכונת כביסה ישנו מסנן קטן , שנמצא בפתח כניסת המים למכונה . רצוי לנקותו מפעם לפעם . ? אחת לשנה לערך , רצוי לשטוף את מכל המכונה מהאבנית שהצטברה בתחתית . ניתן לקנות חומצת לימון , 100-150 גרם , לחמם את המים ל70- מעלות , ולאחר זמן לשטוף היטב . ? ניתן להשתמש גם בבקבוק חומץ , גם הוא יעשה את העמדה . לאחר מכן רצוי לנקות שוב את מסנן המים שבחזית המכונה . ? מתון : היחידה "טקסט הפעלה , " עמי . 90 . 17 פעילויות נוספות , העוסקות במקור כנושא בטקסט עיוני , ראו בעמי - 56 פעילויות . 20 , 19 . 18 פעילויות נוספות , העוסקות במקור כנושא בטקסט הפעלה , ראו בעמי , 105-104 פרק גי פעילויות . 7 , 5 , 2 פעילויות בנושא : תפקידי המקור ומשלימיו ( חובה : ( 20 . 19 האם אתם אוהבים לנגן ; לשוחח עם חברים ? לקרוא ? לצייר ? - בחרו פעולה אחת שאתם אוהבים לעשות וכתבו אותה באופנים שונים : הביעו זאת במשפטים שונים שצורת המקור תופיע בהם בתפקידים תחביריים שונים : נושא , נשוא , נשוא מורחב , לוואי , תיאור תכלית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר