עמוד:142

בבית הראשון של השיר , הצליל של החרוז הראשון הוא -ות , אך רק פעם אחת ( טובעות ) זהו צורן ריבוי בנקבה . המילים החורזות הן : לךא 1 ת / ט 1 בעות / לךאות / זאת . הצליל הזה נמצא גם במילים נוספות בתוך השורות : אוניות , תקוות , קטנות . כאן - זהו אמנם צורן הריבוי , אבל מאחר שאלה אינם חרוזים ממש , המופיעים במקום קבוע בסוף השורה , הרי החפיפה בין צליל לצורה וקביעות הופעתה של החריזה - אינן בולטות כל כך . בדקו את כל המילים החורזות . מתי החריזה מבוססת על צורן נטייה ומתי על צורת היסוד ? בשיר "אהבת פועלי הבניין , " עמ' , 133 למשל , מופיע החרוז התסרוקות / שריקות , שבו צליל החרוז חופף לצורן הדקדוקי של ריבוי נקבה -ות . אך כאן גם העיצור שלפני הצורן הוא משותף -קות , ( שימו לב לדמיון ביתר העיצורים , ( ועל כן החרוז פחות "קל . " בשיר "עטור מצחך" ( עמ' ( 130 מופיעות המילים ש 1 תקת / בשקט . המילה שותקת מסתיימת כסופית -םת של הנקבה , סופית הנמצאת בצורות בינוני של הפועל ( חושבת , מתפרצת ) וגם בשמות עצם ( ארנבת , ציירת , ( אך המשורר בחר במילה בשקט ונמנע , לצורך החרוז , משימוש נוסף בצורן דקדוקי . במקרים אחרים עשוי המשורר להשתמש במתכוון בצורן נטייה כחרוז . המשורר יהודה הלוי , שחי בספרד ( כנראה בין השנים ( 1141-1075 בתקופת "תור הזהב , '' כתב לציון ( ארץ ישראל ) שיר געגועים . ציון הלוא תשאלי / יהודה הלוי ציון הלוא תשאלי לשלום אסיךיך / דוךשי שלומןל והם יתר 7 גךךיך ? מים ומזרח ומצפון ותימן שלום / רחוק וקןרוב שאי מכל בךיןל , ^ ושלום אסיר תאוה , נותן דמעיו כטל / חרמון ונכסף לרךתם על הדריך ! לבכות ענותןל אני תנים , ועת אחלם / שיבת שבותןל - אני כנור לשיךיןל . ? מתוך . שירים נבחרים . בשיר כולו יש 34 בתים כאלה ( כל שורה נחשבת בית , ( ובסוף כל בית מופיע אותו חרוז : -ךיף . פרט לעיצור ר' החוזר , בשיר זה יש חפיפה בין צליל החרוז לבין צורן הנטייה : כינוי הנוכחת . לחפיפה הזאת יש משמעות : כיוון שהשיר כולו פונה בגעגועים לציון , הרי החזרה הבלתי פוסקת הזאת על כינוי הנוכחת יוצרת תחושה שציון נוכחת בכל שורה מחדש . באותו ענ » ן - תווז בלח > צת כפתוו אילו מילים מתחרזות עם גמל ? ועם חוכמה ? ועם אנציקלופדיה ? התקליטור "רב מילים " 2000 הוא מילון עברי עברי עדכני ומעבדה לשונית ממוחשבת ומשוכללת . אפשר למצוא בו , מלבד פירושים למילים , ניקוד וניתוח דקדוקי , גם רשימת מילים המתחרזות עם המילה שבוחרים להקליד . החרזן האוטומטי מציע חריזה ברמות שונות : מחרוז "עובר" - כגון חלום / מקום ; פרחים / גושים,- מעורבות / אדיקות , ועד חרוז " משובח , " כמי : חלומות / שלומות ; פרחים / אזרחים ; מעורבות / שרברבות . לדוגמה , בהקלדת המילה מכתבך ולחיצה על הכפתור "חריזה , " יופיעו מילים אלה . אבחה , הבטחה , אורחה ועוד רבות . למשורר המתחיל והוותיק לא נותר אלא לבחור מן הרשימה את החרוז המתאים לתוכן השיר ולרגשות שהמובעים בו . ב 9 אונומטופאה T " T אונומטופאה היא חיקוי של צלילי הטבע והמציאות בצלילי השפה . המילים האונומטופאיות הן מילים שצליליהן מסמנים משמעות כלשהי . אלה הן מילים בודדות בשפה , שכן הגיי השפה הם שרירותיים , ואין להם משמעות . למשל , אם מישהו יחשוב , שבצליל ש ( s ) יש משהו חיובי , נעים , כי הוא מופיע במילים "חיוביות" כמו : שחר , חדש , לדוש , שלוה , שלום , הרי אפשר למצוא לעומתן מילים "שליליות" שאף בהן מצוי אותו צליל : שחור , חשד , שקר , חשוף , נחש , נשף . שירת ספרד , ראו עמי . 464

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר