עמוד:102

ג 6 . שלילת הפעולה בדרך כלל , טקסט ההפעלה מתמקד בעשייה , אבל לפעמים טקסט כזה מורה דווקא שלא לעשות פעולה כלשהי . לשלילת הפעולה יש צורות שונות . לדוגמה : נא לא לחנות ; אל תשתמש במכשיר חד ; אנן מעבירים קלפים בין השותפים ; א 12 חנייה ; אסור לגהץ ; הכניסה אסורה ; הימנע מניקוי המכשיר במים . לא . אל . איו - הן מילות שלילה , אסור הוא שם תואר , שמשמעותו שלילת רשות ; הימנע הוא פועל , וכאשר הוא נוסף לפועל אחר הוא שולל את עשיית הפעולה . את המילים השוללות ניתן להחליף בלי לשנות את המשמעות הבסיסית של צירוף המילים : אסור לגהץ - לא לגהץ ; הימנע מלנקות את המכשיר - אל תנקה את המכשיר . אך יש הבדל בין הצורות מבחינת התוקף של שלילת הפעולה . נסו לדרג את מידת התוקף של מילות השלילה . באילו נסיבות תעדיפו כל אחת מהן ? לאילו יחסי מוען נמען מתאימה כל אחת ? ג 7 . משלימי הפועל בטקסטים רבים של הפעלה מופיעים תיאורים - בוודאי מצאתם תיאורים שונים בפעילות שבתחילת הפרק ( עמ' . ( 99 חלקם הם תיאורים רגילים , ואחרים הם פסוקיות בתפקיד תיאורים . שלושה תיאורים אופייניים ונפוצים בטקסט הפעלה : תיאורי אופן , תיאורי תכלית ותיאורי תנאי . טקסט ההפעלה מתמקד בפעולה , בפירוק שלה ובכוונה להביא את הנמען לביצועה המדויק . לכן , נוהגים להוסיף לפועל תיאור * אופן . חלקם מתארים את פעולת המכשיר שבאמצעותו מבצעים את הפעולה , אחרים מפרטים את תוצאת הפעולה , ויש שמתארים את המידה שבה יש לבצע אותה : סגור את הבקבוק והפוך אותו בלי לנער ! הנח את המכשיר עם החזית כלפי מטה . הברג בעדינות את המכל עד לאטם הגומי וחזק קלות ביד ולא חזק מדי . (! הניחי להתחמם עד המסת הסוכר לחלוטין וקבלת תערובת סמיכה וצמיגה . הגישי כמנה אחרונה או כיבוד . קולים את הפלפלים בתנור בחום גבוה במשך כ 20 דקות , או עד שהקליפה נחרכת מעט . ההוראה מלווה לעתים בתיאורי תכלית המגדירים את מטרת הפעולה , כלומר מסבירים את התכלית של ביצועה . להשתמש בקלף היחלצות על מנת להתגבר על תקלה . לתכנון נכוו של מסלול נסיעה , כדאי לעיין תחילה בעמ' . 4 כדי לתכנן את הנסיעה בצורה מפורטת יותר עליכם לפנות למפות כבישי ישראל . כדי להפיק את מרב התועלת מהמוצר שרכשתם , אנא קראו חוברת זו בעיון . תיאורי תנאי נמצאים בעיקר בטקסטים המציגים אפשרויות מקבילות של הפעלה , שהנמען אמור לבחור ביניהן , או כאשר ביצוע הפעולה מותנה במשהו . במקרה של תקלה אין לפרק את המכשיר . אין להשתמש אם ידועה רגישות לאחד ממרכיבי התרופה . אם רצונך במי סודה חזקים , המשך ללחוץ עד הישמע שינוי בצליל זרימת הגז . אם אינד יכול לבצע בתורד את אחד המהלכים . עליך להיפטר בכל זאת מקלף אחד . אם לפניך צמח בלתי מזוהה , נסה לקטלג אותו . ג 8 . האם יש קישוריות ? בטקסט העיוני ובשיח הסיפור הזכרנו צורות שונות של קישוריות בטקסט : מילות קישור , רמיזות , כינויים , יידוע והקבלות . גם בטקסט ההפעלה נוכל למצוא אותן , אך במידה פחותה מאשר בטקסטים אחרים . בטקסט ההפעלה חלקי הפעולה נכתבים לעתים קרובות כיחידות נפרדות , ללא רצף רגיל האופייני לטקסטים אחרים : כל יחידה כזאת נרשמת בשורה חדשה , ולעתים משתלבים בטקסט מספרים או סמלונים המדגישים את הפירוק וההפרדה בין הוראה להוראה . האם הפרדה כזאת קיימת גם בניסוח של ההוראה עצמה ? האם היא משפיעה גם על מידת הקישוריות בטקסט ההפעלה ? תיאורים , ראו עמי . 369

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר