|
עמוד:56
פעילויות בנושא : אורך המשפט ומורכבותו ( מומלץ : ( 17 . 17 בכתיבה העיונית המשפטים לעתים קרובות ארוכים ומורכבים מאוד , בעלי פסוקיות משועבדות רבות , איברים רבים וכדומה , כשם שהנושאים מופשטים והרעיונות מורכבים . א . מצאו במאמרים משפטים ארוכים מאוד . נסו לפרק אותם למשפטים פשוטים או כוללים לדוגמה , אפשר למצוא משפטים כאלה במאמר "ישראל לקראת תור הזהב של הזדמנויות היסטוריות נדירות" ( עמ' ( . 57 ב . מה ההבדל בין המשפט הארוך לבין פירוקו למשפטים קצרים ? . 18 שחברו את קבוצת המשפטים הבאים למשפט אחד ארון . אפשר לשנות סדר , להחליף פעלים בשמות פעולה , להוסיף רמיזות וכדומה . ? עלינו להבטיח את הנושך תהליך השלום . ? נמצה את הפוטנציאל האנושי , המדעי , הטכנולוגי שלנו . ? נבטיח את ההכשרה המדעית ההנדסית הטובה בעולם . ? נאמץ מדיניות טכנולוגית ארוכת טווח . ? מדיניות זאת תהיה בעלת מעוף ואופק רחב . ? נעשה כל זאת כדי שחלון ההזדמנויות שלנו לא ייסגר . y ^^^ פעילויות בנושא : מקור כנושא ( מומלץ : " ^ ( 19 . 19 א . הקטע "התקופה המודרנית" בעמ' 22 ( פעילות ( 13 עוסק בשכנוע . מצאו בו שני מבנים של מקור כנושא , העתיקו אותם ונתחו את המשפטים ניתוח תחבירי . ב . שנו את המבנה של המשפטים לנושא מפורש . למשל , במקום : "יש לשפר , '' ... כתבו : אני דורש שתשפרו ... נתחו את מבנה המשפטים . כיצד השינוי הזה משפיע על המשפט מבחינת אופי הטקסט ? . 20 א . מצאו בקטע "עידן המלחמות" בעמי 17 משפט שיש בו ביטוי מפורש על המוען . הציעו שלושה שכתובים אפשריים למשפט , כך שלא תהיה בו נוכחות של מוען . למשל : במקום אני דורש לעשות ... כתבו דרוש / צריך / חשוב / רצוי / הכרחי לעשות . ב . כיצד שינוי זה משפיע על המשפט ? מה הולך לאיבוד ומה נוסף למסר המועבר ? פעילוי ות סיכום : הט ק סט העי וני מומלץ : ו ( 2 , . 1 כתבו טקסט עיוני רצוף וקצר - כחצי עמוד עד עמוד - שמטרתו להעביר לקוראים מידע על משהו שאתם מתמצאים בו . תוכלו לכתוב הסבר על מכשיר כלשהו , על תוכנת מחשב או על ענף ספורט מסוים . תוכלו למסור מידע על בעל חיים , על אזור בארץ , על תחביב , על מדינה כלשהי , על מקצוע , על מושג שלמדתם באחד השיעורים או במקור מידע וכדומה . הקפידו שלא יהיה זה סיפור , אלא קטע מידע . השתדלו לא לשלב בקטע רגשות , רצונות ודעות אישיות ולא לערב בו את עצמכם באופן אחר . נסו ליישם בכתיבה את מה שלמדתם על הטקסט העיוני , על רכיביו ועל מאפייניו : יסוד מארגן , היגד ראשי והיגדים תומכים , התייחסות של המוען לנמען והלשון . הקפידו על קישוריות בין הרעיונות . . 2 א . קראו את המאמר "ישראל לקראת תור הזהב של הזדמנויות היסטוריות נדירות , " עמ' , 57 ונסו להבינו הבנה ראשונית . שימו לב לקטע התקציר המובלט , שמאפשר לקורא התמצאות ראשונה במה עוסק המאמר . הבחינו איפה מתחיל חלק השכנוע . ב . סמנו את ההיגדים הראשיים , וכתבו סיכום משלכם למאמר . ג . הצביעו על תופעות בצורתו החזותית של המאמר.- פתיח , מילים מודגשות במקום כותרות , חלוקה לפסקות . במה הן עוזרות להבנה ; הוסיפו כותרות משנה במקומות . ד . מצאו בחלק השני של המאמר , שהוא חלק השכנוע , דוגמאות למבנים שבהם המקור הוא נושא . ךשמו אותן , ותבחינו שיתקבלו רוב הרעיונות שפרופ' תדמור מנסה לשכנע מישהו לקבלם או לעשותם ... ה . בקטע האחרון של המאמר ( מן הפסקה המתחילה במילים אני קורא ... ועד הסוף , ( המוען מיוצג במידה רבה מאוד : אב קורא , וגם אסור לנו ועוד . מצאו את כל הצורות המייצגות את המוען ( צורות יחיד ורבים . ( שכתבו את כל הקטע , כדי להוציא ממנו את הנימה האישית , עד כמה שאפשר . עשו זאת על ידי החלפת פעלים בצורות מקור , בשמות פעולה ובצורות סביל . ו . כתבו טקסט תגובה - ביקורת , תמיכה , שכנוע - על מאמר זה . פסקו את הטקסט לפי כללי הפיסוק .
|
|