|
עמוד:32
כל הקטעים מסבירים מהם חלקי המצלמה ומהו תהליך הצילום , ולכן בכולם נמצא היסוד המארגן העיקרי שהוא כלל ופרט . בקטע 1 מובא ביטוי מכליל ולאחריו מונים את הפרטים . בקטע 2 יש מבנה מדורג ( היררכי , ( ובו שתי רמות של כלל ופרטיו - רמה ראשית ורמה משנית . גם בקטע 3 יש מבנה מדורג ( היררכי , ( אך נוספת לו הכללת-על החוזרת שוב בסוף הקטע . ב 3 . ו הפשטה והמחשה מאמרים עוסקים בדרך כלל בעניינים מורכבים ומופשטים . בכתיבה עיונית נוהגים להכליל הכללות , וכל הכללה היא מופשטת במידה זו או אחרת . לפיכך רצוי מאוד להוסיף המחשות והדגמות מפרטות , כדי להקל על הבנת הרעיון המופשט . למשל , בקטע על צורת החיים ( עמי , ( 24 כל טענה או הכללה מודגמות בדוגמאות ממחישות . ומה היה אילו הובאו כאן רק הדוגמאות הממחישות , ללא ההכללות ? האם אז היינו מבינים היטב את כוונת הכותב ? האם אז היה זה אותו מאמר , עם אותן מטרות , עם אותם מסרים ? ודאי שלא . אם כן , חשוב לשמור על איזון כלשהו בין ההפשטה לבין ההמחשה . גם בכתיבה כדאי לזכור את חשיבותו של ההיגד הראשי , המכליל . ועם זאת , כאשר טוענים טענה או מתייחסים לתופעה או לרעיון , כדאי להביא לו דוגמאות , המחשות ומובאות כדי להבהיר ולהמחיש לקורא את הכוונה . ב 4 ו אמצעים חזותיים לעתים יש בטקסט העיוני אמצעים חזותיים המבטאים את המבנה , ובכך מקילים עלינו את ההבנה ואת תפיסת המבנה . כדאי לשים לב אליהם . ההפרדה לפסקות היא אמצעי חזותי . היא נראית לעין : השורה הראשונה בפסקה עשויה שלא להתחיל בשוליים , אלא להיות מוזחת " ) מוכנסת ( " פנימה . לפעמים הפסקות מופרדות זו מזו במרווח , ולעתים יש הבדל בגודל המרווח - הוא קטן או גדול יותר בהתאם לדרגות החשיבות של התוכן . ההפרדה בין הפסקות וגודל המרווחים ביניהן מלמדים על החלוקה הפנימית והארגון של הטקסט . מבחינת התוכן , הפסקה מאותתת לקורא : לכאן שייכים המשפטים העוסקים בתת נושא מסוים . הטקסט הארוך מחולק לפעמים לפרקים , לסעיפים ולסעיפי משנה - עם כותרות וכותרות משנה . הכותרות וכותרות המשנה מהוות אף הן אמצעים חזותיים , ותפקידן להוסיף משהו על המסר המילולי עצמו , על הארגון הפנימי ועל ההיררכיה של הטקסט . הכותרות מובלטות ומודגשות באופנים שונים - בעובי , כצבע , בקו תחתי וכדומה . צורת הכתיבה של הכותרת , גודל האות וצורת ההדגשה שלה מרמזים לא רק על ההיררכיה של הטקסט , אלא גם על טיב הקשר בין החלקים כפי שרואים בדף שבתצלום . להזיח - להזק . ו מתון : התלקיט - כלי הערכה .
|
|