עמוד:15

טקסט שכנוע - תיתכן גם אפשרות אחרת , שמטרתו העיקרית של הכותב היא לשכנע אנשים לקבל את דעתו ולפעול בהתאם , לעשות מעשה . לדוגמה , הכותב על תאונות דרכים רוצה לשכנע את מערכות החינוך לקבל על עצמן את האחריות על כל הקשור להתנהגות בכבישים , הן מבחינת הולך הרגל והן מבחינת הנהג , לרבות אחריות על מתן שיעורי הנהיגה . מטרות שונות של כתיבה עשויות להוביל לכתיבת טקסטים בסוגי המשנה השונים , גם אם הם עוסקים באותו נושא . טקסטים רבים מכילים מרכיבים של מידע , טענה , פרשנות , ביקורת או שכנוע , כשהם מעורבים זה בזה . למשל , מי שכותב על תאונות דרכים ורוצה לבקר את מחדלי המוסדות המופקדים על כך , יוכל לפתוח את הכתיבה בטענה שיש בארץ תאונות רכות . לאחר מכן הוא יוסיף הסבר וניתוח , ורק בהמשך יבסס עליהם את הביקורת . כך תהיה הביקורת מבוססת ומוכחת יותר . שילובים כאלה ייתכנו גם בין שאר סוגי הטקסטים ( פרשנות , מידע , ( שהם טקסטים עיוניים , אך יש ביניהם הבדלים הנובעים ממטרתו העיקרית של הכותב . א 2 . פעילות הכנה : פרישה א . אספו דוגמאות של טקסטים עיוניים שונים , קצרים או ארוכים , מתוך עיתונים , כתבי עת או ספרים . נסו למצוא בהם מרכיבים מסוגים שונים : מידע , טענה , פרשנות , ביקורת , שכנוע . ב . קראו ברפרוף את הטקסטים . ציינו תחילה באיזה נושא עוסק כל טקסט , ואילו מרכיבים יש בו . מידע , טענה , פרשנות , ביקורת או שכנוע . ג . בכיתה תוכלו לאסוף את הטקסטים בקלסר . הצמידו לכל טקסט עיוני כרטיסייה ובה שם המאמר , שם הכותב , מקור הטקסט והנושא . ציינו ליד חלקיו השונים של כל טקסט את מטרותיו . תוכלו להיעזר בטקסטים אלה במהלך הלימוד בפרק זה להתבוננות , לחקירה , לבדיקת המאפיינים ולתרגול . א 3 . טקסט מידע שכונה של צריפים , מחנה אוהלים , שיכון פחונים - אלה היו המעברות שהוקמו בארץ לעולים החדשים עם קום המדינה , בשנות החמישים . המעברות : כל הארץ אוהלים , פחונים וצריפים בראשית 1950 התגוררו במעברות כ 100 אלף עולים . המעברה הראשונה הוקמה בחודש מאי בהרי יהודה , ואחריה הוקמו עוד כ 140 מעברות שהיו פזורות ברחבי הארץ . המבנים במעברה כללו אוהלים , פחונים , בדונים וצריפונים . תנאי המחיה היו קשים מנשוא , כשמערכת האספקה של המחנות לא היתה מסוגלת לטפל במספר רב כל כך של אנשים . תנאי המגורים היו מחפירים , ומשפחות רבות שוכנו בצריפים גדולים בלא מחיצות ביניהן . המזון היה דל , אחיד וחסר טעם . במקומות רבים שרר רעב ממש , וגם החורף הקשה של שנת 1950 היכה ללא רחם בעולים החדשים . במעברות לא היו אמצעי חימום ולא היו מספיק שמיכות ובגדים חמים . סבל רב נגרם לתושבי המעברות , ופתרון לא נראה 1 , renrrj f $ 5 cranDM a < r <( , זה מוצגות עובדות ( לצד ביטויים מעטים המסגירים דעה : מחפירים , חסר טעם . ( מטרתו להעביר מידע , ולכן הוא טקסט מידע . הנושאים של טקסט המידע לקוחים מתחומים שונים , אבל כולם עוסקים בעובדות , בתופעות , ברעיונות , במושגים ובתהליכים ; הם עוסקים בהצגתם , בפירוט שלהם , בהסבר שלהם ובקשרים ביניהם . טקסט מידע יכול לעסוק במחקר שנעשה על משפחת קופים מיוחדת , בהסבר על מהות החלום , במסירת מידע על פעילות במתנ"ס , בתיאור של חיים בארץ רחוקה או בהסבר על מבנה המנוע של מכונית . בדרך כלל טקסטים אלה אינם כוללים באופן מפורש הבעת דעה אישית , השקפה , רצון , בקשה , דרישה או רגשות של הכותב . טקסט המידע נוטה לאובייקטיביות , אף כי יש לזכור שבכל כתיבה משתקפת במידה מסוימת עמדתו של הכותב . בדרך כלל , טקסט המידע עונה לשאלות אופייניות , כגון : מה זה ? מה הרעיון ? מה התופעה ? ממה זה מורכב או עשוי ? מה זה מכיל ? איך זה מתהווה או פועלי מדוע זה כך ? ממה זה נובע ? וכדומה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר