עמוד:202

לסיכום : מדדי פיתוח למדדי הפיתוח השונים יש חשיבות רבה בייצוג רמת הפיתוח של מדינות העולם . ארגונים כלכליים ומסחריים מסיקים מהם על צרכי האוכלוסייה והמדינה בתחומים שונים ; ארגונים שונים משתמשים בנתונים העולים מן המדדים כדי לפעול להקטנת הפערים בין מדינות העולם ; ומוסדות אקדמיים חוקרים את הגורמים לפערים בין מדינות העולם ואת השלכותיהם . על אף חשיבותם של המדדים והשימוש הנרחב בהם , יש לזכור שלכל אחד מהם יש גם מגבלות , שאותן יש להביא בחשבון כאשר מסיקים מסקנות באמצעות המדד על רמת הפיתוח . בנוסף על כך , יש מגבלות החלות גם על כלל המדדים : כל מדד בודק תחום מסוים בנקודת זמן מסוימת , ואילו תהליכי הפיתוח הם תהליכים דינמיים , משתנים ומשפיעים זה על זה . לפיכך , כדי להגיע למסקנות אמינות ככל האפשר , כדאי לבדוק את השינויים ברמת הפיתוח לפי המדדים השונים לאורך זמן . לדוגמה : אם בודקים את שיעורי הילודה הממוצעים במדינות מפותחות , פחות מפותחות ותת-מפותחות בנקודת זמן מסוימת ולא לאורך זמן - אי אפשר לראות את הירידה המתמשכת בשיעורי הילודה בכל שלוש הקבוצות גם יחד . יש להיזהר מהסקת מסקנות מתוך שימוש במדד פיתוח יחיד . מתברר שיש מדינות שבהן השימוש במדדים מסוימים אינו מתאים לתמונה העולה מניתוח רמת הפיתוח לפי שאר המדדים . לדוגמה : שיעורי הילודה בישראל גבוהים יחסית לאלו המאפיינים מדינות מפותחות אחרות , ומי שיבקש להסיק מסקנות לגבי רמת הפיתוח של ישראל על סמך נתון זה בלבד , יקבל תמונה לא מדויקת . המדדים מספקים ממוצעים סטטיסטיים , ועל כן אינם מגלים את הפערים הקיימים בתוך מדינות - בין אזורים שונים ובין קבוצות אוכלוסייה שונות . לדוגמה : התמ"ג לנפש הוא נתון ממוצע , המתקבל על ידי חלוקת התמ"ג ( כלל הכנסות המדינה ) במספר תושבי המדינה . במציאות , הכנסותיהם של התושבים אינן זהות , ולעתים קיימים פערים עצומים בין קבוצות אוכלוסייה בתוך אותה מדינה . נתוני המדדים מתבססים לעתים על אומדנים והערכות שאינם מדויקים . בעולם מתרחשת פעילות כלכלית וחברתית לא פורמלית ענפה , שאינה מדווחת ואינה נכללת בנתונים המחושבים במדדים . לדוגמה : במדינות רבות שוהים באופן לא חוקי מהגרי עבודה , ולפיכך הם אינם רשומים במרשמי האוכלוסין ואינם נכללים בסטטיסטיקות . יש תחומים שלא ניתן לבדוק אותם באמצעות מדד כמותי . כיצד , למשל , נמדוד את רמת החופש האישי במדינות שונות ? איך נמדוד צדק ? איך נמדוד אושר ? בנושאים כאלה ואחרים נדרשות שיטות מחקר המתבססות על תאורי מקרה , עדויות , תצפיות ניתוח תוכן של תעודות ומסמכים ועוד . ? קראו ב על מדד האושר הלאומי הגולמי . א . כיצד מחשבים מדד זה ? ב . האושר הלאומי הגולמי של בהוטן הוא מהגבוהים בעולם . בדקו בטבלה שבסוף הספר - האם ישנו מתאם בין רמת הפיתוח של בהוטן לבין רמת האושר שבה ? הסבירו . ג . מדוע לדעתכם הבנק העולמי והאו"ם אינם משתמשים במדד זה לקביעת רמת פיתוח של מדינות ? ? . 1 מדוע חשוב לבחון את המדדים לאורך זמן ? כתבו שאלת חקר שמחייבת בדיקה של מדד ( או כמה מדדים ) לאורך זמן . . 2 היעזרו בטבלת הנתונים שבסוף הספר והביאו דוגמה למדינה ששימוש במדד אחד מסוים לגביה אינו מתאים לתמונה של המדינה העולה משאר המדדים .

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר