עמוד:116

דרכים ואמצעים לשימור אתרי תרבות וטבע פעילות השימור מתבצעת ( בישראל וברוב המדינות המפותחות ) בשלוש רמות : הרמה המקומית : השלטון המקומי ( העירייה , ( המועצה המקומית או המועצה האזורית - אחד הגופים האלה יוזם את שימורו או פיתוחו של האתר , אחראי לניהולו ופועל לצד גופים ברמה הארצית לקדם ולשווק את האתר שבתחומו . לעיתים , תהליך השימור הוא יוזמה של תושבים , אנשי אקדמיה או יזמים המתארגנים לצורך כך . הרמה הארצית : כמה גופים מרכזים בידיהם את הטיפול בנושא , למשל - במדינת ישראל מעורבים ברמה הארצית : רשות הטבע והגנים ( בתחום אחריותו של המשרד להגנת הסביבה , ( המועצה לשימור אתרים , ועדות מחוזיות לתכנון ולבנייה , ארגונים חברתיים כמו " אדם טבע ודין" ועוד . נושא השימור מעוגן גם בתכנית המתאר הארצית ( תמ"א ) , 35 המגדירה אזורי שימור שבהם הפיתוח מתקיים על פי כללים שאושרו בידי ממשלת ישראל . כך למשל הוגדרו בתמ"א 35 מכלולים נופיים , * שהם שטחים בעלי ערך נופי סביבתי רב ויש לשמור עליהם . ולכן , התכנית הארצית קבעה שתכניות פיתוח באזורים כאלו ישמשו רק לצורך הקמת שירותי תיירות או לצורך הקמת תשתיות הכרחיות . בנוסף , המעוניינים בפיתוח שטחים אלה חייבים להגיש נספח נופי-סביבתי , שכולל ניתוח השפעות של מימוש תכנית הפיתוח על המערכת האקולוגית , דרכים למזעור הפגיעה בנוף ועוד . הרמה העולמית : המדינות החתומות על אמנת אונסק"ו לשימור ( 1972 ) מפעילות ועד המנהל את הקשר מול אונסק"ו . " הוועד הישראלי לאונסק"ו" ערך בשנת 2000 רשימה ראשונית של אתרים , שמתוכה מוצע כל שנה אתר מסוים לרשימת אתרי המורשת העולמית של אונסק"ו . מלאכת השימור בארץ ובעולם מתבצעת כיום בעיקר באמצעות חקיקה ואכיפה . במרבית המדינות המפותחות הותקנו חוקים , אמנות והוראות המגדירות מרחבים , מבנים או קבוצת מבנים כמיועדים לשימור . בישראל למשל , בשנות ה90- הוכנס תיקון ל"חוק התכנון והבנייה , " שהגדיר נהלים ברורים לשימור אתרים , ובראשם האחריות של הרשות המקומית להכין " תכנית שימור" עבור המבנים והאתרים הראויים לשימור . הרשות המקומית צריכה להודיע על כוונת השימור לבעל המבנה . אדם שברשותו נכס אשר הוכרז כמבנה לשימור אינו יכול להרוס אותו ולבנות כראות עיניו . תהליך השימור מתבצע גם בעזרת מענקים ותמיכות כספיות של גופים פרטיים או ממשלתיים , במטרה לייצור תמריץ לביצוע השימור ולהמשך ת . חזוקו של האתר לאורך זמן . דרך נוספת לסיוע לתהליכי שימור היא על ידי הענקת הטבות מס , הקלות בתהליכי תכנון ופטורים ממסים מקומיים . לסיכום , שימור אתרי תרבות וטבע בראשית המאה ה21- נובע מסיבות שונות ומשרת צרכים שונים בהתאם לכמה גורמים : ערכו ההיסטורי או התרבותי של האתר , נדירותו , ובעיקר - יכולת הקידום והשיווק הכלכליים שלו . לפעולות השימור יש כיום חשיבות רבה בעיקר בתחום התיירות , כיוון שהם משווקים כאתרי תיירות לכל דבר . יש הרואים בכך טעם לפגם , אך אחרים סבורים כי כל עוד נשמר קיומו הפיזי של האתר ( גם במחיר הפיכתו לאתר תיירות ) הוא ישמש כלי חינוכי ותרבותי ראשון במעלה . בנושא התיירות נעסוק בהרחבה בפרק הבא . מכלול נופי - שטח פתוח ברובו בעל רגישות נופית גבוהה , שמקורה בשילוב של ערכי נוף וטבע עם מעשה ידי האדם : חקלאות , מורשת או דת . ? . 1 הציגו אתר משומר בסביבת יישובכם : כיצד הייתם ממליצים לרשות המקומית לשווק אותו ? מהו המסר העיקרי שחשוב להעביר כדי למשוך אליו קהל מבקרים ? . 2 א . חוו דעה על התיקון לחוק התכנון והבנייה . ב . אלו בעיות עלולות להתעורר כתוצאה מהתיקון לחוק וכיצד ניתן להתמודד עמן .

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר