עמוד:65

המדיה והפרסום "משווקים" סגנון חיים המדיה ( אמצעי התקשורת ) מקיפה אותנו מכל עבר וממלאת את המרחב הפרטי והציבורי שסביבנו במידע רב ומגוון . דרך המדיה : ערוצי טלוויזיה , עיתונים , רשת האינטרנט , סרטי קולנוע , שלטי רחוב - מועברים אלינו מסרים רבים . אמצעי התקשורת מ ווקים לנו סגנון חיים , חלקם בצורה גלויה וחלקם בצורה סמויה . למשל , מהו סגנון החיים העדכני וה"נכון" שכדאי לנו לאמץ , מה כדאי לנו ללבוש , לאן כדאי לנו לנסוע ועוד . מומחים מעריכים שבני נוער נחשפים בממוצע ל40- אלף פרסומות בשנה רק בטלוויזיה ! היום מנהלים את תעשיית המדיה והבידור העולמית בין 20 ל30- תאגידים כמו דיסני , בי-בי-סי וטיים וורנר , כמעט כולם משתייכים למדינות המערב , ומרכזם נמצא לרוב בארה"ב , הסוחרת בעסקי הבידור והשעשועים בכ25- מיליארד דולר בשנה . סכום זה כולל מכירה של סרטים , הופעות , קונצרטים ומוצרי תרבות נוספים . כשאנו צופים בסרט הוליוודי בקולנוע או בסדרה אמריקנית בטלוויזיה , אנו נחשפים לתרבות ולסגנון החיים האמריקניים המתבטאים באורח החיים של הגיבורים , בערכיהם , בלבושם ובשפתם . סדרות טלוויזיה פופולריות , כמו הסדרה " סקס והעיר הגדולה , " מקדמות מסרים וערכים המאפיינים את תפיסת העולם האמריקנית : שחרור האישה , קידום חיי נוחות ועושר , והרבה " שופינג" של מוצרי יוקרה . המסר של תכניות טלוויזיה כמו " כוכב נולד" מדגיש את אפשרות ההצלחה של היחיד / ה ומצית את דמיונם של אלפי אנשים בכל העולם . הק . נ . יון - סימן היכר של תרבות הצריכה ההשפעה החברתית-תרבותית של תהליכי הגלובליזציה גורמת לכך שמקומות שונים בעולם נעשים יותר ויותר דומים זה לזה . כך , לדוגמה , רוב מרכזי העסקים של ערי העולם הם בעלי קו רקיע גבוה ומגדלי המשרדים בנויים לרוב בשילוב של חומרי זכוכית . בניינים ומרכזים אלה נעשו סימן ההיכר של מרבית הערים הגדולות בעולם . וכך , טוקיו דומה ל נחאי שדומה לדובאי שדומה לשיקגו . מבין המקומות הדומים בערים הגדולות , המבנה שהפך לסמל ולנושא הדגל של הגלובליזציה הוא הקניון - מרכז הקניות הנמצא כמעט בכל עיר בעולם . הקניון הוא ביטוי לתרבות פנאי ובילוי , שתמציתה יטוט בין החנויות , רכישה של מוצרים , צריכת מזון מהיר , בילוי בסרט או במסעדה - והכול תחת קורת גג אחת . הקניונים ברחבי העולם הם לרוב כה דומים זה לזה , עד כי נדמה שהם " משוכפלים . " הם מתוכננים כך שימריצו את המבקרים לרכוש מוצרים ושירותים , תוך תחושה שהם נמצאים במקום יוקרתי ובין-לאומי . לדוגמה , חנויות עוגן * נמצאות בכל קניון והן ממוקמות בקצוות שונים שלו כדי לאלץ את הצרכנים לעבור דרך חנויות נוספות ( אולי יתפתו ויקנו גם בהן . ( ... בקניון יש חנויות רבות של מותגים , רבים מהם בין-לאומיים , ואין בו כמעט ספסלי ישיבה ( אם יושבים , לא קונים . ( התכנון של הקניון הופך אותו למעין עולם המנותק מהמרחב שסביבו : הקניון הוא לרוב חסר חלונות , מואר גם ביום וגם בלילה , מצויד במערכת מיזוג אוויר ובחנויות רבות של מזון - וכך אפשר לשהות בו שעות ארוכות בלי לצאת מתוכו . הקניון הוא גם אזור מאובטח , ולעתים אוכלוסיות מסוימות מורחקות ממנו . בארצות הברית , לדוגמה , יש קניונים האוסרים על כניסה של חבורות בני נוער במהלך היום , מכיוון שאוכלוסייה זו אינה משרתת את המטרות הצרכניות של הקניון . חנות עוגן - חנות גדולה הנמצאת במרכז מסחרי והיא אחד ממרכזי הכובד שלו . היא זו שמושכת את רוב הקהל למרכז , והחנויות שסביבה נהנות מהלקוחות הבאים אליה . חנויות עוגן רבות שייכות לרשתות בין-לאומיות ( זארה , נייקי וכדומה . ( ? . 1 בעידן הגלובלי , אמצעי התקשורת מציעים להמונים חלופות שונות לאורח החיים שלהם ולהשקפות עולמם . א . ספרו על תכנית טלוויזיה ששינתה את השקפתכם על נושא חברתי-תרבותי . ב . יש הטוענים כי ריבוי ערוצי התקשורת מקשה לשמ . ר את הזהות התרבותית המקומית . האם אתם מסכימים לטענה הזאת ? מה אפשר לעשות כדי למנוע זאת ? . 2 חברות רב-לאומיות , שיש להן סניף בישראל ובמקומות שונים באסיה ( סין , הודו , ( שולחות את עובדיהן להשתתף בסדנאות להכרת התרבות של המדינה שבה יעבדו . מדוע לדעתכם ? טיימס סקוור , ניו יורק פרסומות מכל עבר

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר