|
עמוד:304
מרכזי ערים משניים המע"ר אמור להיות אזור בעל נגישות גבוהה , שכן מרבית העובדים והצרכנים בעיר מגיעים אליו . ואכן , בעבר המע"ר היה המקום הנגיש ביותר בעיר : הוא כלל את תחנת הרכבת המרכזית , קווי האוטובוסים עברו דרכו וכבישים מהירים הוליכו אליו . אולם הנגישות הגבוהה הגבירה את זרם העובדים , הקונים והמבלים באזור , וכתוצאה מכך הנגישות של המע"ר נמצאת בנסיגה - התנועה הרבה באזור מייצרת עומסי תנועה כבדים ומחסור במקומות חנייה . זאת ועוד , מאחר שלעתים המע"ר ממוקם בגלעין ההיסטורי של העיר , הרחובות שבתחומו צרים ומקשים עוד יותר על התנועה . כמו כן , על אף הביקוש הגדול לקרקעות באזור , אין במע"ר עתודות קרקע לפיתוח . כתוצאה מכל אלה וכתוצאה מתהליך הפירוור , מתפתחים מרכזי עסקים משניים * באזורים אחרים בתוך העיר , ומרכזים מסחריים מוקמים בשולי העיר או מחוצה לה . כך העיר הופכת להיות בעלת מבנה רב-מוקדי . כלומר : בנוסף על מרכז העסקים המרכזי בעיר ישנם עוד כמה מוקדי משנה המשמשים גם הם כאזורי תעסוקה ואזורי צריכת שירותים וסחורות . מרכז עסקים משני - אזור בעיר שיש בו ריכוז של עסקים , מסחר ובילוי בהיקף קטן מזה של המע"ר . ? . 1 א . מנו 4 סיבות שעודדו התפתחות מרכזים מסחריים בשולי העיר . ב . הביאו דוגמאות לפאוור סנטר בישראל . . 2 מנסיונכם : איך השפיעו מרכזי הקניות שהתפתחו בשולי העיר או מחוצה לה על מרכזי הערים ? הביאו דוגמאות לביסוס טענתכם . . 3 קראו ב את הכתבה " אוכלים את הלב , " שהתפרסמה בעיתון "גלובס , " ורשמו היבטים נוספים , הקשורים ליציאת המסחר מחוץ לערים . פאוור סנטר בשולי העיר ג'ילברט באריזונה , ארה"ב פאוור סנטר הוא מרכז המשתרע על שטח גדול ומתפקד בדומה לקניונים , אלא שהוא נמצא בשטח פתוח ובנוי על פי רוב סביב מגרשי חנייה . זהו דגם של שטחים מסחריים שהתפתח בארה"ב מימין : המע"ר ההיסטורי של לונדון מצוי בלב העיר , והאפשרויות להרחיבו מוגבלות משמאל : באזור המזח קנרי , שהיה חלק מנמלה העתיק של העיר , התפתח בשנים האחרונות מע"ר מודרני מרכז העסקים ברובע שינג'וקו , אחד ממרכזי העסקים והמסחר הגדולים בטוקיו , ובו תחנת הרכבת ההומה בעולם והבניין שבו שוכנת הנהלת המטרופולין כשאומרים בעיר טוקיו "מרכז העיר , " לא ברור למה הכוונה , שכן העיר מתאפיינת בכמה מע"רים , שאין ביניהם היררכיה ברורה . המע"רים השונים מחוברים זה לזה בקווי רכבת , היוצרים מעין מעגל הסובב את העיר
|
|