עמוד:287

תהליכי פיתוח בעיר קומאסי שבגאנה בסיוע מדינת ישראל העיר קומאסי שבגאנה מונה כ 1 . 5- מיליון תושבים והיא המרכז העירוני של צפון המדינה . בשנים האחרונות מתקיימים בעיר תהליכי פיתוח , שבהם מעורבים גם מומחים מישראל בתחומי הרפואה והחינוך , הפועלים במסגרת מש"ב - סוכנות הסיוע הלאומית של ישראל , משרד החוץ . בתחום הרפואה - מלריה , שחפת ואיידס הן בין המחלות שמהן סובלים תושבי האזור . תמותת התינוקות בעיר גבוהה ועומדת על כ50- תינוקות לכל 1 , 000 לידות , ורבים מן הילדים סובלים מתת-תזונה . בתי החולים באזור סובלים מצפיפות רבה וממחסור בציוד רפואי . במסגרת הפרויקט , רופאים וצוותים רפואיים מישראל העבירו קורסי הכשרה לצוותים רפואיים מקומיים , ובהם קורסים בתחומי הטראומה והחירום , תמיכה בחולי איידס ותזונה . הכשרה נרחבת התבצעה בתחום הטיפול בתינוקות במטרה להפחית את תמותת התינוקות הגבוהה . לצד ההכשרה שקיבל הצוות הרפואי במקום , רופאים ואחיות מגאנה נשלחו להשתלמויות בארץ , וציוד חדיש הוענק למחלקות היולדות בבתי החולים המקומיים . בתחום החינוך - עד שנת 2003 לא הייתה בגאנה מערכת חינוך פורמלית לגילאי . 6 - 4 במסגרת פרויקט הסיוע נבנתה תכנית להכשרת כוח אדם מקצועי בתחום ההוראה לגיל הרך , ונפתחו גני ילדים לדוגמה . תחילה נבחנו צורכי מערכת החינוך המקומית , ולאחר סיור לימודי שקיימו אנשי חינוך מקומאסי בישראל , נפתחו קורסי הכשרה לכמה קבוצות של גננות בגני חובה כמו גם קורסים למורים לחינוך במכללות . החדרת שינוי מסוג זה היא תהליך ארוך ומורכב הדורש רגישות רבה וכבוד למסורות ולתרבות המקומית . את תהליך השינוי מלווה צוות מומחים ישראלי קבוע , שיצר קשרים עם התושבים המקומיים ושינה את דרכי פעולתו כתוצאה מצרכים שעלו מן השטח . התכניות לעתיד כוללות תכניות הכשרה נוספות כמו גם סדנאות בארץ לצוותי חינוך מובילים . ? . 1 הכינו תרשים זרימה המסכם את הקשיים של הערים במדינות הפחות-מפותחות . כללו בתרשים את הקשיים , מאפייניהם וגורמיהם . . 2 א . הביאו נימוקים בעד ונגד הטענה הבאה : המצב בערים של המדינות הפחות-מפותחות דומה למצב ששרר בערי אירופה בתקופת המהפכה התעשייתית , ועל כן יש לצפות כי במשך הזמן יימצאו פתרונות לקשיים . ב . מהי דעתכם האישית על טענה זו ? הסבירו . . 3 קראו על הניסיונות להתמודד עם הקשיים של הערים במדינות הפחות-מפותחות . הציעו דרכים נוספות להתמודדות הקשה הזאת . כיתת גן בקומאסי לפני תחילת הפרויקט , כיתות הלימוד היו קטנות וחשוכות ובכל כיתה ישבו בצפיפות קרוב ל100- ילדים סביב שולחנות , תוך שהם משננים שוב ושוב את האותיות . הילדים לא נדרשו לחשוב או לשאול שאלות , בכיתות לא נמצאו ספרי לימוד , הילדים לא הורשו לשחק ולא סופרו להם סיפורים . מטרת הפרויקט הייתה לבנות סביבת למידה שתאפשר לילדים להיות פעילים . ב25- הכיתות הראשונות שבהן החל הפרויקט הוכשרו פינות פעילות לדרמה , לקריאה , למדע למשחק

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר