עמוד:204

אחד החוקרים שפיתחו את תיאוריית המודרניזציה הוא וולט רוסטוב , ( 2003-1916 ) שהציג מודל לצמיחה כלכלית בשנת 1960 בספרו “ שלבים של צמיחה כלכלית : מניפסט לא-קומוניסטי . " בעקבות הביקורת שהופנתה נגד תיאוריית המודרניזציה פיתחו אנדרה גונדר פרנק ואחרים בשנות ה60- של המאה ה20- את “ תיאוריית התלות . " לפי תיאוריה זו , המדינות העשירות והמפותחות ניצלו בעבר , וממשיכות לנצל גם כיום , את המדינות העניות והתת-מפותחות לטובתן שלהן . תיאוריית התלות : היסטוריה קולוניאלית והווה גלובלי חלקן הגדול של המדינות הפחות-מפותחות והתת-מפותחות היו נתונות לשלטון המעצמות האירופיות , שהחל במאה ה15- ונמשך כמה מאות שנים , עד העת המודרנית ( ראו מפה בעמ' . ( 164 שלטון המעצמות התאפיין בניצול אוצרות הטבע המקומיים , ניצול של עובדים בתנאי עבדות והזנחת הכלכלה המקומית לטובת כלכלת המדינה השלטת . רבים הטוענים כי לאחר שמדינות אלה זכו לעצמאות , הן נותרו במקרים רבים במצב של חוסר פיתוח קיצוני , וחלקן מתקשות לצאת ממנו גם היום . זאת ועוד , יש הטוענים שתהליכי הגלובליזציה המתרחשים כיום ממשיכים את הניצול של המדינות הפחות-מפותחות והתת-מפותחות ומנציחים את השליטה של מדינות המערב בדרך חדשה המכונה “ ניאו-קולוניאליזם - " * הקולוניאליזם החדש . אמנם המדינות שהיו קולוניות בעבר השתחררו מהכיבוש והפכו למדינות עצמאיות , אולם עצמאותן הפוליטית לא תורגמה לעצמאות כלכלית , והן תלויות כיום בהחלטותיהן של חברות רב-לאומיות , שבסיסן במדינות מפותחות ( ראו יחידה א , גלובליזציה . ( המדינות המפותחות הן " אזור גלעין - " * הן השולטות בכלכלה העולמית , ואילו המדינות הפחות-מפותחות והתת-מפותחות הן " אזור שוליים * ( הפריפריה . ( מדינות הגלעין מנצלות את כוח העבודה הזול ואת משאבי הטבע של מדינות השוליים כדי לצבור כוח ועושר , אף כי יש “ כיסים" של תת-פיתוח ומצוקה בארצות המפותחות , ו"כיסים" של פיתוח ועושר במדינות תת-מפותחות . בשנים האחרונות איבדה תיאוריית התלות מכוחה , בעיקר משום שמדינות שהיו בעבר קולוניות ( בעיקר ארצות מזרח אסיה , הודו וברזיל ) הצליחו לשבור את מעגל התלות ולהתקדם מאוד ברמת הפיתוח שלהן . כמו כן , רבים מדגישים דווקא את ההיבטים החיוביים והתרומה הרבה של תהליכי הקולוניאליזציה בעבר ותהליכי הגלובליזציה בהווה לפיתוחן של המדינות העניות ולהעלאת רמת ההכנסה של תושביהן . ? . 1 בחרו 3 מדינות ( באפריקה , באסיה ובדרום אמריקה , ( שהיו תחת שלטון קולוניאלי ( מפה בעמ' . ( 164 בדקו בעזרת טבלת המדדים שבסוף הספר , מה מצבן כיום . האם הצליחה המדינה להעלות את רמת הפיתוח שלה ולהשתחרר מעול הקולוניאליזם ? . 2 תיאוריית המודרניזציה ותיאוריית התלות מציגות סיבות לאי-שוויון בין מדינות בעולם . איזו מהן מציגה גם דרך לצמצום הפערים ? הסבירו . ? קראו ב את המאמר על המודל של רוסטוב . . 1 תארו את השלבים השונים בתהליך התיעוש והפיתוח במדינה . . 2 הסבירו את הביקורת שנמתחה על המודל . ניאו-קולוניאליזם - קולוניאליזם חדש . מצב שבו גורם זר , למשל חברות רב-לאומיות , שולט בכלכלתה של מדינה ויוצר תלות של המדינה בו . המצב מתרחש לעתים במדינות שהיו בעבר מושבות ( קולוניות ) אך גם במדינות אחרות . אזור גלעין - אזורים שבהם מתרכזת עיקר הפעילות הכלכלית , הפוליטית והתרבותית ( ביחידות גאוגרפיות שונות : עולם , מדינה , יישוב . ( אזור שוליים - אזורים שאינם נכללים בתחום הגלעין , והיקף הפעילות הכלכלית , הפוליטית והתרבותית המתרחשת בהם הוא קטן . עוד בנושא הקולוניאליזם - ראו יחידה ג עמודים . 167-159 עוד על אזורי גלעין ושוליים - ראו בעמוד הבא .

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר