|
עמוד:118
מה ניתן ללמוד ממקרה זה ? ראשית , יש כמה דרכים לשימור , ויותר מכך , יש מחלוקת על עצם הגדרת השימור . מצד אחד , יש הסבורים כי " שימור מלא" ( כפי שהוגדר בתכנית המקורית של ממילא ביחס לבית שטרן ) פירושו שימור הבניין המקורי בלי להרוס אותו , ואף לא לפרקו . מנגד , יש הטוענים כי עצם השימוש בחלקים המקוריים , תוך הקמת הבניין מחדש בצורה ובמראה הנאמנים למקור ככל האפשר , יש בהם משום שימור מלא של מקום , על סגנונו , צורתו ובעיקר המסר ההיסטורי שלו . שנית , מקרה זה מלמד על ההבדלים בין האינטרסים של הצדדים השונים בתהליך השימור : מצד אחד - האינטרסים של אנשי הפיתוח והיזמים המבקשים לשנות את האתר המקורי ולהפכו לחלק ממרחב מודרני שיניב תשואות כלכליות , ומולם - האינטרסים של אנשי השימור המבקשים להשאיר את המבנה בצורתו המקורית ולשמר את ערכיו ההיסטוריים . הוויכוח הציבורי ארוך השנים במקרה של בית שטרן הציג את הפער בין התפיסה הכלכלית של היזמים ( להרוס , לא לשמר ולבנות בנייה חדשה ) לבין התפיסה הערכית של אנשי השימור , שמתבססת על ערכים כמו חשיבות המורשת ההיסטורית ושמירה על האותנטיות . שלישית , ראוי לזכור כי לעתים הזמן והניסיון מאפשרים ראייה אחרת של סוגיית השימור . מתחם המדרחוב בממילא הוא כיום אתר בילויים משגשג בירושלים , ואילו בית שטרן הפך לסמל של שיטת שימור חדשנית , המאפשרת לשלב בין דרישות הפיתוח לבין הרצון לשמור על ערכי העבר . הבית , שברגע האחרון הוחלט להותיר את סימני המספרים שנרשמו על אבניו בעת הפירוק , היה למוקד התעניינות מרכזי ברחוב , המייצג נאמנה את הדילמות והערכים השונים הטמונים במלאכת השימור . ? משימות לסיכום . 1 קראו את חקר המקרה של בית שטרן בירושלים . א . ציינו מחלוקות בין האינטרסים של הצדדים השונים : אנשי הפיתוח והיזמים ומולם - אנשי השימור . ב . האם בית שטרן הוא דוגמה לשימור המשלב בין דרישות הפיתוח העכשוויות לבין הרצון לשמר את ערכי העבר ? הסבירו . . 2 היכנסו לאתר האינטרנט " ירושלים בת קיימא . " מה החשיבות של האתר ? לו הייתם מקימים אתר אינטרנט ליישוב שלכם , אילו מדורים , כתבות והודעות הייתם רוצים שיהיו בו ? . 3 חקיקה בנושא שימור מבנים ושטחים יכולה לקדם פיתוחו של אזור מסוים אך יכולה גם לעכב פיתוח ולגרום קשיים לבעל הנכס או לגוף המעוניין בקידומן של תכניות בנייה בשטח . הסבירו .
|
|