עמוד:94

כמו כן , הורים במדינות רבות בעולם מבינים את משמעויותיהם של תהליכי הגלובליזציה ומבקשים להעניק לילדיהם אפשרויות רבות בתחום הכלכלי והחברתי . לכן הם מעודדים אותם לרכוש שפות נפוצות ואינם מקפידים על שמירת שפתם הייחודית . יש הרואים בהיכחדות השפות בעיה שיש לטפל בה , מכיוון שכל שפה משקפת תרבות מסוימת ומסייעת לטיפוח תחושת השייכות של הפרט לקבוצה חברתית-תרבותית . כמו כן , הכחדת שפות מבטאת לטענתם צמצום של המגוון התרבותי וחוסר יכולת לקבל את האחר והשונה ולחיות בחברה הט . ר . ? ג . נית , . רב-תרבותית . שפות מדוברות הן גם בסיס להבנת ההיסטוריה והחברה האנושית והן משמשות לצרכי מחקר בתחומי דעת שונים כמו בלשנות ואנתרופולוגיה . לעומתם , יש שאינם רואים כל בעיה בתהליך זה . לדעת הקיצוניים שבהם , שימוש בשפה אחת בכל העולם יקל על התקשורת בין תושבי העולם ויביא לפיתוח כלכלי מואץ . איך אפשר לסייע בשימור שפות ? חוקרים טוענים שבתחרות בין שתי שפות , השפה שמעניקה לדובריה אפשרויות רבות יותר - חברתיות וכלכליות , היא שתנצח . לכן , אם מעוניינים לשמור על שפה מסוימת מפני הכחדה , יש ליזום פעולות שונות , ברמה המקומית והארצית , שיקדמו אותה . לדוגמה - תהליך ההידרדרות של הצרפתית המדוברת במחוז קוויבק שבקנדה הואט כתוצאה מתקציבים גדולים שהקציבה הממשלה ללימוד השפה במערכת החינוך ובמערכות אחרות . האיחוד האירופי משקיע מאמצים ומשאבים רבים בשימור השפות בתחומיו , מתוך אמונה כי השונ . ת היא אבן היסוד של חברה רב-תרבותית . האיחוד מורכב מדוברים של שפות רבות , והוא מכיר בזכותו של כל אזרח לדבר בשפתו ולתקשר בשפה זו עם מוסדות האיחוד הרשמיים . לפיכך נקבעו 23 שפות רשמיות של האיחוד , וכל אזרח באיחוד רשאי לפנות למוסדות הארגון באחת משפות אלה ולזכות במענה באותה שפה . לצורך כך מעסיקים מוסדות האיחוד האירופי מתורגמנים רבים . ? . 1 האיחוד האירופי פועל בנושאים כלכליים , פוליטיים וחברתיים להאחדה בין מדינות אירופה . בנושא השפה הוא פועל דווקא לשמירת שפות . האם יש בפעולה זו סתירה למהות קיומו ? נמקו . . 2 " א קלאפ פארגייט , א ווארט באשטייט" זהו פתגם ביידיש שפירושו המילולי "מכה שוכחים מילה נשארת" ומשמעותו : כאב של מכה חולף , אך עלבון של מילה לעולם צורב . מי צריך יידיש ? או לדינו , או מרוקנית ? הביאו טיעונים בעד ונגד שימור השפות השונות של העולים שהגיעו לישראל מכל קצות תבל . הביעו את דעתכם האישית . . 3 א . האם יש דמיון , לדעתכם , בין פעילות למען שימור המגוון הטבעי של בעלי חיים וצמחים , לבין פעילות למען שימור שפות ? נמקו . ב . מדוע לדעתכם ארגונים רבים יותר עוסקים בשימור המגוון הביולוגי מאשר ארגונים העוסקים בשימור שפות ? ? . 1 היכנסו ל וקראו את המאמר : "שפות נכחדות : המילה האחרונה . " מה כל כך חשוב בשפה ? האם הכחדה של שפה היא בעייתית לדעתכם ? למה ? . 2 כיצד ניתן לדעתכם להעלות את " מעמד השפה ? " אילו פעולות הייתם מציעים לשיפור מעמדה של השפה העברית ?

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר