עמוד:74

בעיות הסביבה הן בעיות גלובליות עד שנות ה50- וה60- של המאה ה20- הגישה המרכזית לבעיות הסביבה הייתה מקומית והטיפול בהן התבצע בכל מדינה בנפרד . מאז החלה להתפתח בעולם גישה חדשה הרואה בכדור הארץ מערכת שלמה אחת , שבה לשינוי מקומי יש השפעה גלובלית העלולה להפר את האיזון של המערכת כולה . מפגעי הסביבה אינם " מתחשבים" בגבולות מדיניים . כך למשל , זיהום מי נהר באזור המקורות שלו ( שנמצא במדינה אחת ) יתפשט עם זרם מימיו עד לשפך הנהר ( שנמצא בתחום מדינה אחרת . ( דוגמה ליישום הגישה הגלובלית בטיפול בבעיות הסביבה היא הניסיון להתמודד עם התחממות כדור הארץ . * חוקרים טוענים כי ההתחממות הגלובלית נגרמת כתוצאה מפליטת גזים שונים , בעיקר פחמן דו-חמצני , אל האטמוספרה . גזים אלה מגבירים את אפקט החממה * וגורמים לכליאת החום החוזר מפני כדור הארץ . להתחממות הגלובלית יש כבר היום תוצאות קשות , ונראה כי הן יגברו עם הזמן : הפשרת קרחונים , עליית מפלס פני הים , התגברות תופעות של בצורת או שיטפונות קשים ועוד . ועדות בין-לאומיות העוסקות בנושאי סביבה יצרו אמנות בין-לאומיות * המאו ררות על ידי מדינות העולם , שמטרתן להפחית את ההתחממות הגלובלית על ידי הפחתת הפליטה של גזי החממה . ? . 1 הסבירו : מדוע הבעיה של התחממות כדור הארץ היא בעיה גלובלית ולא מקומית . . 2 התבוננו במפה : אילו . מדינות פולטות את כמויות הפחמן הדו-חמצני הגבוהות ביותר ? ואילו מדינות פולטות כמויות נמוכות ? . 3 קראו בעמוד הבא על ועידות בין-לאומיות בנושא הסביבה - מדוע לדעתכם נערכה ההפגנה בזמן ועידת קופנהגן ? . 4 מה המשמעות של הסיסמה "חשוב גלובלי - פעל לוקלי . 5 ? " מאחר שהבעיה הסביבתית לא מכירה " גבולות , " גם הפתרונות לא תלויים רק במדינות נפרדות . איך לדעתכם ניתן לפתור בעיות גלובליות ? מי צריך לקחת אחריות לבעיות כאלה ? התחממות כדור הארץ - מגמת העלייה בטמפרטורה הממוצעת של פני כדור הארץ ושל האוקיינוסים שעל פניו , שנצפתה ב150- השנים האחרונות . אפקט החממה- תהליך של התחממות האטמוספרה כתוצאה מכך שגזים כגון פחמן דו חמצני , אדי מים , מתאן ועוד "כולאים" את הקרינה הנפלטת מפני השטח של כדור הארץ . שיעורם של חלק מגזים אלו באטמוספרה גדל כתוצאה מפעילות האדם ומביא להתחממות יתר . אמנה בין-לאומית - הסכם בין מדינות באשר לקיום יחסים והסדרים משותפים בהתאם למשפט הבין-לאומי . פליטה של פחמן דו-חמצני , 2008 ( מיליוני טון )

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר