עמוד:307

תכנון ופיתוח במדינות הפחות מפותחות גם במדינות הפחות מפותחות קיימת כיום מודעות לצורך בתכנון ובפיתוח המרחב הכפרי , אך המשאבים המוקצים לצורך זה אינם גדולים . הסיוע הבין-לאומי למדינות אלו מגיע לכ70- מיליארד דולר בשנה ( בשנת , ( 2007 אבל זהו סכום נמוך בהשוואה לצרכים הרבים של המדינות האלה , ורק חלק ממנו מוקדש לפיתוח המרחב הכפרי . במוסדות הבין-לאומיים קיימות דעות שונות בנוגע לסוגי הסיוע המועדפים ולתחומים שבהם יש להשקיע . דילמה מרכזית נוגעת לשאלה , אם יש לנסות ולהחזיר לחקלאות את מקומה המרכזי במרחב הכפרי או להשקיע בפיתוח תעסוקות חלופיות , שאינן חקלאיות . מחקר של הבנק העולמי במדינות דרום אמריקה בשנת 2005 בדק את השפעת הפיתוח של המרחב הכפרי על הצמיחה הכלכלית הלאומית , על הפחתת העוני ועל שימור הסביבה באזורים אלה . הממצאים המרכזיים של המחקר מלמדים שמתן מידע חקלאי והכנסת שיטות עיבוד מודרניות מסייעים יותר מכול להפחתת העוני באזורים אלו , ובכך תורמים לצמיחה כלכלית של המדינה כולה ואף מביאים להגנה על הסביבה במרחב החקלאי . במדינות הפחות מפותחות ברחבי העולם מתקיימים מפעלי סיוע בין-לאומיים בתחום החקלאות ופיתוח המרחב הכפרי . הנה כמה דוגמאות : הדרכת חקלאים - במקומות רבים החקלאים עוברים השתלמויות מקצועיות הן בתחום החקלאות הן בתחומי הכלכלה והשיווק . לדוגמה : ב30- השנים האחרונות ירדה באתיופיה הכנסת מגדלי הקפה ממכירת התוצרת שלהם , אף על פי שמחירי הקפה בעולם נמצאים בעלייה . מי שהרוויח מעליית מחירי הקפה היו סוחרי הקפה - ולא המגדלים . סיוע מארגונים בין-לאומיים לימד את החקלאים לנהל משא ומתן עם הסוחרים ולתת את הזיכיון למכירת הקפה למרבים במחיר . בדרך דומה למדו המדינות האפריקניות המייצאות בשר למדינות האיחוד האירופי ( המחמירות בדרישותיהן לגבי הבשר המיובא לתחומן , ( להשקיע משאבים בגידול הבשר ובעיבודו כדי להצליח יותר בתחרות עם היצואניות הגדולות בשוק העולמי - ארגנטינה וברזיל . צמצום התלות בכמות המשקעים - במסגרת פעולות הסיוע הבין-לאומיות הניתנות למדינות אפריקה , מנסים כיום לתכנן פעולות שינתקו את קיום החקלאות מן ההשפעה הישירה של כמות הגשם השנתית . לדוגמה : במוזמביק בונים מערכת לוויסות שיטפונות , ובמאלי מפיצים בין החקלאים מידע על מזג האוויר ומלווים את קבלת ההחלטות שהחקלאים עושים בהתאם לכך . חינוך פורמלי ותעסוקתי - כיום שוררת תמימות דעים באשר ליעילות הסיוע בתחום החינוך באזורים הכפריים . חינוך פורמלי , בצד הקניית כישורי תעסוקה לתושבים , נחשב לאמצעי יעיל בהפחתת העוני במרחב הכפרי . פיתוח תשתיות - פיתוח התשתיות ואחזקה שוטפת שלהן מביא לפעילות אקטיבית יותר בשווקים , לזירוז זרימה של אינפורמציה ולהגדלת כושר הניידות של התושבים , המשאבים והמוצרים . מתן הלוואות ליחידים ולמשקי בית לשם פיתוח מקורות פרנסה , ועידוד תושבי האזורים הכפריים ליזום מקורות פרנסה עצמאיים , אף הם תורמים לפיתוח האזור . זיהוי האוכלוסיות החלשות באזור הכפרי - קשישים , אנשים עם צרכים מיוחדים , אנשים חסרי קרקע וכדומה . קבוצות אלו פגיעות למצבי חירום , וארגוני סיוע מאתרים אותן מבעוד מועד כדי לסייע להן בשעת הצורך . . 1 בחרו שולש מדרכי הסיוע הבין-לאומי ונתחו אותן : ציינו במה הן עשויות לסייע למרחב כפרי עני , ובאיול קישים הן יכוולת להיתקל . . 2 הציעו לפחות עוד שתי דרכי סיוע למרחב כפרי עני . ציינו את יתרונות הדרכים לסיוע שהצעתם . . 3 מהו ההבדל העיקרי בין התכנון והפיתוח במדינות המפותחות לבין התכנון והפיתוח במדינות הפחות מפותחות ? חלוקת חומרי לימוד בכפר בהודו , כחלק מפרויקט חינוכי נרחב באזורים הכפריים של המדינה הדרכת חקלאים בכפר בקניה

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר