|
עמוד:62
קשיים המתלווים לפיתוח מערכת התחבורה מערכות תחבורה תורמות לתהליכי הפיתוח . עם זאת הן יוצרות קשיים לא מעטים , ויש להן גם השלכות שליליות : התשתיות הנייחות של מערכות התחבורה והשירותים הנלווים אליהן מכסים שטחי קרקע רחבי ידיים . התשתיות הישירות כוללות כבישים ומסילות ברזל , נמלי ים ואוויר וכן תחנות אוטובוסים ורכבות . והשירותים הנלווים אל מערכות התחבורה כוללים מגרשי חנייה , תחנות הסעה , תחנות דלק ושטחי מסחר המתלווים אליהם . שטחי הקרקע הללו מצויים לרוב בלבם של מרכזים עירוניים צפופים , הסובלים ממילא ממחסור חמור בקרקע פנויה . השטחים הפתוחים נפגעים כתוצאה מהתרחבות השטחים המיועדים לתחבורה . שטחים אלו , המשמשים כ"ריאה ירוקה , " הולכים ומצטמצמים עם כל כביש שנסלל ועם כל נמל תעופה שמוקם . אמצעי התחבורה למיניהם אחראים למחצית מכלל זיהום האוויר הנגרם ממעשי ידי אדם . בכלי התחבורה המנועיים מתבצע תהליך של שרפת דלק לצורך הפקת אנרגיה להפעלת הרכב . בתהליך השרפה נפלטים אל האטמוספרה גזים המזהמים את האוויר . העיקריים שבהם הם הפחמן הדו חמצני ותחמוצות החנקן . אף על פי שבשנים האחרונות חלה הפחתה ניכרת בכמות המזהמים הנפלטים מכלי רכב בודד - הזיהום מכלל כלי הרכב ממשיך לעלות , מכיוון שמספרם הולך וגדל . יש לציין שאת כמות הזיהום הגדולה ביותר מייצרים המטוסים . גודש התנועה , פקקי התנועה ותאונות הדרכים הם מפגע קשה לאיכות חיי התושבים במקומות רבים בעולם . עיקר הקושי נגרם במרכזים העירוניים הצפופים באוכלוסייתם ובמערכות התחבורה שלהם ( עוד בנושא - ביחידה . ( 3 הרעש העולה מאמצעי התחבורה חזק ומפריע למרקם החיים , בעיקר באזורי מגורים צפופים , שבהם פועלות מערכות התחבורה באופן אינטנסיבי . הרעש הנגרם על ידי תחבורה הוא רצוף בזמן ומתרחש במרבית שעות היום . עוצמת הרעש תלויה בכמה גורמים : בנפח התנועה - ככל שמספר כלי הרכב העוברים בכביש גדל - גדל מפלס הרעש ; בהרכב התנועה - מפלסי הרעש הגבוהים והמטרידים ביותר נגרמים על ידי אוטובוסים , משאיות ואופנועים . ככל שחלקם של אלו בתנועה גדל - גדלים מפלסי הרעש והמטרד שהם גורמים ; במהירות התנועה ובשיפוע הכביש - רכב הנע במהירות גבוהה יוצר רעש חזק יותר מרכב הנע במהירות אטית והרעש חזק יותר בכבישים בעלי שיפוע ; גיל הרכב ותחזוקתו - ככל שגיל הרכב עולה ומצב התחזוקה שלו יורד - הרעש שהוא גורם חזק יותר . הרעשים הנגרמים על ידי המטוסים חזקים בעיקר באזורים הסמוכים לנמלי תעופה בגלל מסלול הטיסה הנמוך בשעת ההמראה והנחיתה . ככל שנתיב הטיסה קרוב יותר לבתי המגורים - כן הרעש המגיע אליהם חזק יותר . עם זאת , בהשוואה לכלי רכב מנועיים , אפיונו של רעש המטוסים הוא אמנם גבוה במיוחד אך בעל אופי חולף . פקק תנועה בבנגקוק , בירת תאילנד . קצב גידול הכבישים אינו מצליח להדביק את הגידול המהיר ברמת המינוע , ובעיר נוצרים פקקי תנועה רבים , הגורמים לזיהום אוויר מן החמורים בעולם
|
|