עמוד:47

מערכות תחבורה מאפייני מערכת התחבורה מערכת התחבורה מקשרת בין מקומות ; היא פועלת בים , באוויר וביבשה ותפקידה - להוביל אנשים ומטענים בין מקומות מוצא למקומות יעד ובין יצרנים לצרכנים . המערכת מורכבת משלושה מרכיבים : תשתיות נייחות - ובהן כבישים , מסילות ברזל , נתיבי מים , נמלי תעופה ונמלי ים , תחנות רכבת ואוטובוס ועוד ; תשתיות ניידות - שהן אמצעי התחבורה עצמם : מכוניות , רכבות , מטוסים , אניות וכדומה ; ומערכות חוקים ותקנות - תמרורים , חוקי תנועה , מערכת לאכיפת החוקים וכיוצא בזה , המסדירים את פעולת מערכת התחבורה . רשתות תחבורה פרוסות בעולם במדרג הזה : רשת תחבורה מקומית , המקשרת אזורים בתוך היישוב . רשת תחבורה אזורית , המקשרת בין יישובים באזור מסוים . רשת תחבורה ארצית , המקשרת בין אזורי המדינה . רשת תחבורה בין-לאומית , המקשרת את המדינה למדינות אחרות בעולם . אחת ההבחנות הבולטות בתחבורה המודרנית היא ההבחנה בין הובלת מטענים להסעת נוסעים . בפרק זה נעסוק בעיקר בהובלת מטענים , שכן המטענים העוברים ממקום למקום ברחבי העולם הם גורם מרכזי בהתנעת תהליכי פיתוח כלכליים . עלויות קבועות , עלויות שוטפות וחיכוך מרחק העלויות הכרוכות בהקמת מערכת תחבורה , בהפעלתה ובהחזקתה - הן עצומות ומשתנות מאמצעי תחבורה אחד לאחר . העלויות הקבועות הן אלו הנדרשות לצורך הקמת התשתיות , והן כוללות הוצאות שיש לשלם בכל מקרה , בלי קשר להיקף השימוש במערכת . עלויות ההקמה של רשתות התחבורה המודרניות גבוהות מאוד , ועל פי רוב נדרשות שנים ארוכות עד שהרווחים מכסים את עלות ההשקעה . העלויות השוטפות כרוכות בתפעול השוטף של המערכת - דלק , כוח אדם , אחזקה ועוד - והן גדלות ככל שהשימוש במערכת התחבורה גובר . נשווה לדוגמה סלילת כביש להקמת תשתית לרכבת תחתית : העלויות הקבועות הנדרשות לסלילת כביש קטנות בהרבה מהעלויות הנדרשות להקמת תשתית לרכבת תחתית , וגם העלויות השוטפות הנדרשות לאחזקתו השוטפת נמוכות יותר . כיום אפשר להגיע כמעט לכל מקום בעולם ולהוביל חומרי גלם וסחורות מקצה אחד של העולם אל קצהו . ואולם לכל תנועה שכזאת יש " מחיר , " שאפשר לבטא אותו במושגי כסף , זמן , אנרגיה , מאמץ נפשי ועוד . המושג חיכוך המרחק מבטא את מידת המאמץ הנדרשת על מנת לעבור את המרחק . על פי רוב חיכוך המרחק גדל , ככל שהמרחק בין המקומות גדל . ואכן רוב הנסיעות של בני האדם הן נסיעות למרחקים קצרים , וככל שהמרחק בין שתי נקודות גדל - מספר הנסיעות ביניהן הולך וקטן . אבל חיכוך המרחק איננו תלוי רק במרחק הפיזי , ולפיכך במקרים מסוימים חיכוך המרחק יכול להיות גדול גם כשהמרחק קצר , ולהפך - הוא יכול להיות קטן כשהמרחק גדול . לדוגמה : כשנוסעים ליעד רחוק ברכבת מהירה ונוחה , חיכוך המרחק קטן יותר מאשר כשנוסעים ליעד קרוב יותר , שהרכבת אינה מגיעה אליו , ויש צורך להחליף כמה אוטובוסים עד שמגיעים ליעד . תשתיות תחבורה נייחות : מתקני תחבורה הקבועים במקומם , שעליהם או בתוכם נעים כלי הרכב השונים : כבישים , מסילות ברזל , נמלים , מנהרות וכדומה . תשתיות תחבורה ניידות : אמצעי התחבורה שבהם עוברים ממקום למקום : מכוניות , מטוסים , רכבות , אניות וכדומה . עלויות קבועות : המחיר הנדרש לצורך הקמת תשתיות תחבורה : סלילת כביש , בנייה תשתית לרכבת תחתית וכדומה . עלויות שוטפות : המחיר הנדרש לתפעול שוטף של מערכת התחבורה : הוצאות על דלק , כוח אדם , אחזקה ותיקונים וכדומה . חיכוך מרחק : מידת המאמץ הנדרשת על מנת לעבור מרחק מסוים . המאמץ נמדד בכסף , זמן , אנרגיה ועוד . הקשר בין מרחק הנסיעה למספר הנסיעות

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר