|
עמוד:102
4 . 9 . 1 מבוא נפתח בדוגמה מוכרת ויומיומית : הפעלת נורה באמצעות מתג מכני , כמתואר באיור 4 . 26 א . למתג שלושה הדקים המסומנים במספרים . 3 , 2 , 1 כאשר לוחצים על הדק , 3 נוצר מגע חשמלי בין ההדקים . 2 , 1 המגע מאפשר זרימת זרם בנורה , שהיא העומס . כך קורה גם כאשר לוחצים על מתג התאורה בחדר או במשרד , או כאשר פותחים את דלת המכונית : בדרך כלל המגע נשמר בעזרת קפיץ מכני . במכונית למשל , כוח קפיצי מהדק את מגעי המתג הקבוע בדלת , וזה מדליק את תאורת תא הנהג . כאשר " מכבים " את המתג , מנתקים למעשה את המגע בין ההדקים , 2 , 1 והנורה נכבית . למעשה , נוכל לחבר אל המתג עומס כלשהו , שנייצג באמצעות נגד , R כמתואר באיור 4 . 26 ב . נסכם אפוא את שני מצבי המתג : א . מתג פתוח ( עומס מנותק ) – בעומס לא זורם זרם , מלוא מתח ה ?? ק נופל בין ההדקים 2 , 1 של המתג . ב . מתג סגור ( עומס מחובר ) – הדקי המתג 2 , 1 מקוצרים , והמתח ביניהם הוא אפס . מלוא מתח הספק נופל על העומס , וזורם בו זרם מרבי . 4 . 9 הטרנזיסטור כמתג איור 4 . 26 מתג מכני – א . נורה כעומס ב . נגד כעומס
|
|