|
עמוד:140
א . מבקר המדינה הכנסת היא המוסד העליון במדינה ולכן סמכות הפיקוח והביקורת על מערכות השלטון נתונה בידה . לצורך זה הכנסת בוחרת את מבקר המדינה , העומד בראש מוסד הביקורת החשוב ביותר . המוסד לביקורת המדינה . ' חוק יסוד : מבקר המדינה' משנת תשמ '' ח 1988 - קובע : " ביקורת המדינה נתונה בידי מבקר המדינה " . החוק מדגיש עיקרון דמוקרטי מרכזי : על מנת שהביקורת תהיה יעילה היא נעשית על ידי מוסד שאינו תלוי בגורם המבוקר , כלומר בממשלה . החוק קובע שמבקר המדינה הוא שליחה של הכנסת , ותפקידו לבקר את הממשלה : " במילוי תפקידו יהיה מבקר המדינה אחראי בפני הכנסת בלבד ולא יהיה תלוי בממשלה " . מהו תפקידו של מבקר המדינה '! " מבקר המדינה יקיים ביקורת על המשק , הנכסים , הכספים , ההתחייבויות והמינהל של המדינה , של משרדי הממשלה , של כל מפעל , מוסד או תאגיד של המדינה , של הרשויות המקומיות ושל גופים או מוסדות אחרים שהועמדו על פי חוק לביקורתו של מבקר המדינה " . מי הם הגופים המבוקרים ! ההגדרה בחוק רחבה מאוד . הגופים הנתונים לביקורת מבקר המדינה הם כל משרדי הממשלה , הרשויות המקומיות , מוסדות וגופים המצויים בבעלות המדינה או הקשורים בה . כמו כן כל מוסד המקבל תקציב מן המדינה וכל מוסד שהממשלה שותפה בהנהלתו נתון לביקורת המדינה . בנוסף יכולה הכנסת להחליט להעמיד לביקורת גוף או מוסד מסוים . היקף הביקורת שעורך מבקר המדינה בישראל הוא מן הגדולים בעולם . דוגמאות לגופים מבוקרים : כל משרדי הממשלה , צה"ל , התעשייה הצבאית , הרשויות המקומיות , המפלגות , חברות ממשלתיות , האוניברסיטאות , הקואופרטיבים לתחבורה ציבורית - אג " ד ודן , קופות החולים , חברת החשמל , מגן דוד אדום . מה הם תחומי הביקורת ! " מבקר המדינה יבחן את חוקיות הפעולות , טוהר המידות , הניהול התקין , היעילות והחיסכון של הגופים המבוקרים וכל עניין אחר שיראה בו צורך " . הגדרת תחומי הביקורת , גם היא רחבה מאוד . על פי החוק , המבקר בודק את חוקיות הפעילות של הגוף המבוקר , עורך ביקורת חשבונית וכלכלית , מצביע על ליקויים מבחינת טוהר המידות ותקינות המינהל , ובודק את מידת היעילות והחיסכון בעבודת הגוף המבוקר . יתר על כן , הוא רשאי ליזום בעצמו ביקורת בכל עניין נוסף שלדעתו דורש ביקורת . מה הן הדרישות מן המועמד לתפקיד מבקר המדינה ! ומי אינו יכול לכהן בתפקיד ! " כל אזרח ישראלי שהוא תושב ישראל כשיר להיות מועמד לכהונת מבקר המדינה ... מי שכיהן כמבקר המדינה שתי תקופות בזו אחר זו לא יהיה מועמד בבחירות לתקופה הסמוכה לאחריהן " . לכאורה , כל אזרח רשאי להיות מועמד לתפקיד . אך מתוך תחומי עיסוקו של המבקר ברור לנו שהמועמד צריך להיות בעל ידע , הכשרה , יכולת והבנה בתחומים מקצועיים כמו משפטים וכלכלה , ובעל ניסיון ניהולי שיאפשר לו לנהל פעילות ביקורת מקיפה ומקצועית מאוד , הדורשת מומחיות רבה . גם עובדי משרד המבקר הם בעלי הכשרה אקדמית וניסיון , המאפשרים להם לבצע פעולות ביקורת בתחומים הרבים הנבדקים . * י מבקר המדינה מכין דו"ח שנתי וכן דו"חות תקופתיים . הדו"ח מוגש ליו"ר הכנסת ולוועדת הכנסת לביקורת המדינה . כמו כן מוגש הדו " ח לראש הממשלה , המעיר עליו את הערותיו . אחר כך מונח הדו " ח על שולחן הכנסת יחד עם הערותיו של ראש הממשלה , ומתפרסם ברבים . עותק מן הדו"ח נמסר גם לגופים המבוקרים , אך למבקר אין סמכות לדרוש מן הגופים המבוקרים לתקן את הליקויים שהתגלו . ביקורתו של מבקר המדינה היא בדרך כלל ביקורת לאחר מעשה , אך במקרים מיוחדים של עניין לציבור נערכה בשנים אחרונות גם ביקורת במהלך ההתרחשות , כגון ביקורת בנושא " באג , " 2000 ביקורת בנושא ערכות המגן וביקורת על קליטת העלייה . כדי להעמיק ולהכיר את תחומי פעילותו של מבקר המדינה ואת ממצאי הביקורת , אתם מוזמנים לבקר באתר מבקר המדינה באינטרנט , שכתובתו : www . mevaker . gov . il האתר מכיל נוסח מלא של הדו"חות השנתיים ודו " חות אחרים של מבקר המדינה , שפורסמו בעשור האחרון . הדו " חות משקפים את מיגוון הסוגיות שהמבקר דן בהן בעשור האחרון , ומציגים תמונה רחבה של תיפקוד המינהל הציבורי בישראל ושל סדרי ניהולם של משק המדינה והגופים הנתונים לביקורת . מוסדות הפורמאליים לפיקוח וביקורת על מערכת השלטון בישראל
|
|