עמוד:130

נדרשה למלא תפקידה על פי דין וסירבה , והוא מבקש מבג " ץ להורות לרשות למלא את תפקידה ( מבקש "צו עשה . ( " במקרים שבהם עשתה הרשות פעולה או מתכוונת לעשות פעולה בניגוד לחוק , האדם פונה לבג " ץ ומבקש למנוע ביצוע הפעולה ( בקשה למתן צו " אל תעשה . ( " . 3 בג"ץ מוטמן : " לתת צווים לבתי משפט , לבתי דין ולגופים ואנשים בעלי סמכויות שיפוטיות או מעין שיפוטיות על פי דין - למעט בתי משפט ש'חוק יסוד ; השפיטה' דן בהם ולמעט בתי דין דתיים לדון בעניין פלוני או להימנע מלדון או להוסיף ולדון בעניין פלוני ולבטל דיון שהתקיים או החלטה שניתנה שלא כדין " . כלומר , בג " ץ מוציא "צו איסור" האוסר על בית המשפט או על בית הדין לדון בעניין מסוים , או שהוא מוציא "צו בירור" לבטל דיון שהיה או החלטה שהתקבלה שלא כדין . מי פונה לבג"ץ ! פונה לבג '' ץ אזרח שנפגע מפעולת רשות שלטונית או עותר המצביע על פגיעה באינטרס של קבוצה שהוא נמנה עליה . העותר חייב למסור לבית המשפט את כל העובדות הידועות לו הנוגעות לנושא עתירתו . בג " ץ לא ידון בעתירתו של מי שפעל באופן פסול . העותר נדרש לפנות לבג"ץ ב"ידיים נקיות . " כיצד נעשית הפנייה לבג"ץ ! אדם הפונה לבג " ץ מוסר את עתירתו בכתב לשופט תורן בלשכתו . במקרים דחופים העתירה נמסרת לשופט בביתו , לאחר שעות העבודה . העתירה לבג " ץ תתקבל רק אם אין אפשרות לקבל סעד מבית משפט או מבית דין אחר . הפנייה צריכה להיעשות בעיתו » מתאים . עיכוב בהגשת העתירה מצדיק את דחייתה . גם פנייה מוקדמת מדי של העותר לבג " ץ , לפני שמיצה את האפשרויות לעשיית צדק בעניינו - תידחה . כיצד בג"ץ פועל ! בג"ץ נזהר שלא להיות מעורב במחלוקות פוליטיות ולא לנקוט בהן עמדה , כדי לשמור על מעמדו הנייטראלי והאובייקטיבי . לעתים מתעוררים לבטים אצל שופטי בית המשפט העליון אם ראוי שידונו בעתירה - כשמדובר , לדוגמה , בעתירה נגד פעולה של הממשלה במימוש מדיניותה , או בנושא שיש בו מחלוקת פוליטית בציבור . אם התרשם השופט כי יש יסוד ממשי בעתירה , הוא רשאי להוציא צו על תנאי - צו המורה לרשות השלטונית להתייצב במועד מוגדר בבית המשפט ולהשיב לעתירה ( על כן היא מכונה "המשיבה . ( " השופט יכול גם להוציא צו מניעה - צו המורה לרשות להימנע מעשיית מעשה מסוים עד שיתקיים הדיון לפניו . השופט אינו רשאי לדחות את העתירה - אם אינו מוצא לנכון להיענות לעתירה , הוא מעביר את הדיון בה להרכב של 3 שופטים , וזה דן בה פעם נוספת , והחלטתו היא סופית . אם השופט ( או הרכב של 3 שופטים ) הוציא צו על תנאי , תהיה "המשיבה " חייבת למסור תצהיר תשובה לעתירה לבית המשפט . במועד שנקבע ייערך דיון בעתירה - בנוכחות העותר והמשיבה או באי כוחם . " r הדיון בבג " ץ הוא מקיף , יסודי ומעמיק , ולאחר סיומו השופטים מתכנסים ומחליטים אם להיענות לעתירה או לדחותה . החלטתם אינה ניתנת לערעור . היענות לעתירה , פירושה הוצאת צו החלטי במקום הצו על תנאי שניתן קודם . להיחגר / "jy n על פסק דין הצהרתי אם רשות מינהלית פעלה שלא כחוק או פירשה את החוק באופן מוטעה , בג " ץ מפרסם הצהרה " ) פסק דין הצהרתי - ( " זאת כאשר נראה לבית המשפט שמן הצדק לפרסם הצהרה כזאת כדי שהרשות תדע שלא פעלה כראוי . לעתים בג"ץ פוסק פיצויים למי שנפגע מפעולה כזאת , אן הנפגע יכול לפנות בתביעת פיצויים גם לבית משפט אוזר . " חצר הקשתות" במבנה בית mvim העליון

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר