|
עמוד:114
ראש הממשלה : מעמדו וסמכויותיו במשטר הפרלמנטרי כל שרי הממשלה , כולל ראש הממשלה , הם לכאורה בעלי מעמד שווה ( למשל : בהצבעות בישיבות הממשלה , קולו של ראש הממשלה הוא כקולו של כל שר . ( אך למעשה , החוק מעניק לראש הממשלה סמכויות רבות מאלה של שר . עוצמתו של ראש הממשלה היא רבה : על פי החוק , ראש הממשלה מרכיב את הממשלה , הוא רשאי לפטר שר , הוא מוסמך להחליט על פיזור הכנסת והתפטרותו גוררת את התפטרות הממשלה כולה ( בשונה משר , שהתפטרותו אינה גוררת התפטרות הממשלה . ( משרדו של ראש הממשלה מופקד על הוועדה לאנרגיה אטומית , על שירות הביטחון הכללי ( השב " כ ) ועל המוסד , על לשכת העיתונות הממשלתית ועל הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה . לצדו של ראש הממשלה עובד צוות של יועצים בתחומים שונים : צבאי , מדיני וכלכלי , וכך הוא מעורה בנעשה במשרדים השונים ומעורב בהחלטות בנושאים אלה . כל אלה נותנים לראש הממשלה מעמד ועוצמה רבים מאלה של השרים האחרים . על פי הנוהל , ראש הממשלה מנהל את ישיבות הממשלה , מנהל את עבודתה , קובע את סדרי העבודה ואת סדר היום בישיבות , מייצג את המדינה במגעים עם מדינות אחרות - גם כל אלה מבטאים את עוצמתו . לעמדותיו של ראש הממשלה בנושאים מרכזיים יש משקל רב , ובדרך כלל הוא מתווה את מדיניות החוץ והביטחון . עם זאת , מעמדו של ראש הממשלה אינו נגזר רק מסמכויותיו החוקיות ומן הפעילויות האלה , אלא גם מאישיותו וממעמדו במפלגתו ובציבור . א . עיינו בעיתונים במהלך שבוע וערכו רשימה של פעולותיו של ראש הממשלה . מה אתם למדים מן הרשימה על היקף תפקידיו ועל כוחו של ראש הממשלה ! ג . מהם , לדעתכם , שיקוליו של ראש הממשלה במינוי אנשים מסוימים לתפקידי שרים ? ג . האם נכון לומר שראש הממשלה בישראל הוא "ראשון בין שווים !" ד . יש הטוענים כי ממשלה שבה חברים למעלה מ20- שרים אינה יכולה לקבל החלטות ולעקוב אחר ביצוען . חוו דעתכם על הטענה . ה . מרבית השרים בישראל הם חברי כנסת , למרות שהחוק מאפשר מינוי שרים שאינם חברי כנסת . מהו , לדעתכם , ההסבר לכך ! . 1 פעמים אחדות עלתה בכנסת הצעה הקובעת כי חבר כנסת שהתמנה לשר יפנה את מקומו בכנסת לבא בתור ברשימת המועמדים של מפלגתו . חוו דעתכם על ההצעה . . f החוק בישראל קובע כי הכנסת יכולה להביע אי אימון בממשלה , אך אינה יכולה להביע אי אמון בשר יחיד . חוו דעתכם . n חוו דעתכם : האם צריך להפקיד את הסמכות לפטר שר בידי הכנסת , או בידי ראש הממשלה ! . 11 יש הטוענים כי מספרם של משרדי הממשלה הוא גדול מדי . הציגו נימוקים בעד ונימוקים נגד צמצום מספרם של משרדי הממשלה . השרים : מעמדם וסמכויותיהם ' רווק יסוד : הממשלה ' קובע ששר חייב להיות אזרח ישראלי ותושב ישראל . השר אינו יכול לשמש בתפקיד שאסור לחבר כנסת לכהן בו . לא יתמנה לשר מי שהורשע בעברה ונידון למאסר וטרם חלפו 7 שנים ממועד גמר ריצוי העונש , אלא אם זו עברה שאין עמה קלון . חבר כנסת שפרש מסיעתו ולא התפטר מכהונתו סמוך למועד פרישתו , לא יהיה שר בתקופת כהונתה של אותה הכנסת . השר אחראי לפני ראש הממשלה על תפקידים שהוא ממונה עליהם , ואחראי לפני הכנסת על תחומי הפעילות של משרדו . החלטות שקיבלה הממשלה כגוף בתחום פעילותו של המשרד שהשר מופקד עליו - מחייבות אותו ועליו לבצען . השרים מקבלים החלטות בתחום אחריותם בנושאים שהממשלה לא דנה בהם במשותף , הם פועלים בנושאים שבהם הממשלה אצלה T ; T להם מסמכותה , הם מייצגים את משרדיהם בדיוני הממשלה ונושאים בהם באחריות מיניסטריאלית כלפי הכנסת . החוקים מסמיכים שרים להתקין תקנות , ובחוקים נקבעות גם סמכויות נוספות של השרים . לאחר שנבחר השר לתפקידו , הוא מצהיר אמונים "-. אני מתחייב כחבר הממשלה לשמור אמונים למדינת ישראל ולחוקיה ולמלא באמונה את תפקידי כחבר הממשלה ולקיים את החלטות הכנסת " . שר רשאי להתפטר מן הממשלה על ידי הגשת כתב התפטרות לראש הממשלה , וראש הממשלה רשאי להעביר שר מכהונתו לאחר שהודיע לממשלה על כוונתו לעשות זאת . שר רשאי למנות למשרדו סגן שר מבין חברי הכנסת - בהסכמת ראש הממשלה ובאישור הממשלה . סגן השר פועל בשם השר בעניינים שהשר מסר לטיפולו . הממשלה - באישור הכנסת - רשאית לשנות את חלוקת התפקידים בין השרים , להעביר סמכויות משר אחד לאחר , לאחד משרדים , לחלק משרד , לבטלו , להקים משרד חדש ולהעביר שטחי פעולה ממשרד למשרד . הממשלה רשאית לאצול לאחד משריה כל סמכות שיש בידה . השר , מצדו , יכול לאצול מסמכותו לעובד ציבור במשרדו , פרט לסמכות להתקין תקנות .
|
|