עמוד:308

צביונה של השבת ברשות הרבים בתפיסת העולם הדתית השבת מהווה סמל לעם היהודי . השבת נתפסת כשומרת על שלמותו וייחודו של עם ישראל : " יותר מששמרו בני ישראל את השבת שמרה השבת על עם ישראל", ועל כן הדתיים רואים בשבת יום של קדושה . על פי ההלכה , ביום השבת צריך כל יהודי לשבות מכל מלאכה , לרבות עבודה הקשורה בבילוי ובנסיעה הנחשבים כחילול קדושת השבת : יש להקדיש יום זה למשפחה , לתפילה וללימוד תורה . הציבור החילוני רואה בשבת יום מנוחה מעבודה , יום המיועד למשפחה , לבילוי ולהנאה , והוא מעוניין בשירותי בידור , תיירות ותחבורה ציבורית בשבת , על מנת שיוכל ליהנות מיום זה . בין שתי הקבוצות - הדתיים והחילונים - מתנהל מאבק על צביון השבת בפרהסיה , בנושאים כמו הפעלת תחבורה ציבורית בשבת , נסיעה בשבתות ברחובות הקרובים לשכונות דתיות , פתיחת בתי קולנוע , תיאטראות ומקומות בידור אחרים בלילות שבת ופתיחת מרכזי קניות לציבור הרחב בשבתות ובמועדי ישראל . שבת הכרה במעמדם של הזרם הקונסרבטיבי והזרם הרפורמי הציבור הדתי והממסד האורתודוקסי - הרבנות הראשית ובתי דין רבניים - מתנגדים להכרה בזרמים אלה כזרמים יהודיים דתיים לגיטימיים . הס אינם מכירים ברבנים מורמים אלה כרבנים המוסמכים לעסוק ברבנות , לערוך טקסים דתיים כמו טקסי נישואין וגירושין ולכהן במועצות דתיות . הורם הקונסרבטיבי והזרם הרפורמי , וכן חלק מהציבור החילוני , דורשים הכרה בפלורליזם דתי ושוויון בין הזרמים מבחינת מימון המוסדות והכרה בהם . עוד הם דורשים שהטיפול בנושאים דתיים לא יהיה נתון רק לסמכותו הבלעדית של הזרם האורתודוקסי . הגדרת מיהו יהודי הציבור הדתי האורתודוקסי החרדי והלאומי , וכן חלק מהציבור המסורתי , רואים בהגדרת מיהו יהודי הגדרה דתית על פי ההלכה הקובעת : " יהודי הוא אך ורק מי שנולד לאם יהודייה

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר