עמוד:168

מסביבה ולפניה רוחשות פועלות רבות , הדואגות לכל צרכיה . כשהיא נעצרת כדי לנוח , הן מאכילות אותה ומלקקות ממנה את " חמר המלכה " , הורמון המפרש מבלוטות בראשה והנוטף על פני גופה . בחלקים אחדים של תאי הגלמים , מוטלים הזחלים הלבנים כשהם מכרבלים בתאים פתוחים . הפועלות האומנות נגשות אליהם פעמים רבות ביום כדי להאכילם . במקומות שונים בחלות הרביה יש תאים פקוקים בדונג . כאן שוכבים הגלמים בעטיפותיהם המשייות . כעבר זמן - מה נשברת כפת הדונג של כל תא . אז יוצאת הפועלת הצעירה לאטה מתוך התא . עכשו היא מוכנה לטל חלק בחייה השוקקים של הכורת . הדבש ואויבי הכורת הדבש מושך אליו בעלי - חיים רבים . עכברים עלולים להכנס לתוך הכורת בחרף כאשר הפועלות רדומות וכבדות תנועה . הם מתפטמים בדבש ובדונג ואוכלים אפלו את הדבורים . גם הדבים הם אויבי הדבורים . הדבש הוא מאכל אהוב מאוד עליהם . מיני עשים , נמלים וכנים נזונים מדבורי הדבש . יש זוחלים , ומעט קרפדות , הטורפים דבורים , וכן גם מיני עופות . לפעמים עולה בידי הדבורים לגרש את אויביהן , אך בעונת הקר הן נתונות לחסדם של אויביהן , ואינן יכולות להלחם בהם . עוד בתקופה הקדומה הכיר האדם את הדבש . הוא רדה אותו מקנים של דבורי בר שמצא בגזעי עצים ובנקיקי סלעים . במשך הזמן הוא גם למד לבנות כורות מחרס , מעץ ומאבן וגדל בהן דבורים . ידוע שעוד המצרים הקדמונים יצרו משקאות המכילים אלכוהול שהופק מדבש . עד סוף המאה ה - 19 החזיקו הפלחים את הדבורים בגלילי טיט ובכדי חרס . מלבד הדבש האדם מפיק מן הכורת גם דונג , מזון מלכות ואבקת פרחים מיבשת . דבוראים דבש חרקים צמחים דבורה הנביאה נביאה ומנהיגה בישראל בתקופת השופטים . דבורה פעלה בימים שבהם דכאו יבין מלך חצור , שבגליל העליון , ושר צבאו סיסרא את ישראל . בספר שופטים ( פרק ד ) מספר על דבורה כי ישבה תחת תמר בהר אפרים , בין הרמה לבית - אל , ושפטה את העם . על היותה נביאה נתן ללמד מהדברים שחזתה והתגשמו על האשה שתכריע את המלחמה : " כי ביד אשה ימכר ה'את סיסרא " ( שופטים ד ט ) . דבורה ראתה את מצבו הקשה של העם ועוררה אותו למרד במלך חצור . היא שלחה לקרא לברק בן אבינעם מקדש - נפתלי , וצותה עליו לגיס עשרת אלפים איש משבטי נפתלי וזבולון ולרכזם על הר תבור ובינתים היא תמשך את סיסרא אל נחל קישון . ברק סרב לצאת למלחמה בלי דבורה . היא הסכימה להצטרף למלחמה , אך הזהירה אותו , כי הנצחון יזקף לזכותה של אשה . וכך היה . ברק עשה כדברי דבורה . כאשר הגיע שמע המרד אל סיסרא , הוא אסף תשע מאות רכב ברזל וצבא גדול . אולם הקרב שהתנהל בעמק יזרעאל הסתים בתבוסתו הנצחת . סיסרא עצמו ברח ברגליו , בעוד בני ישראל רודפים אחרי צבאו עד לחרשת הגויים , ושם השמידו אותו עד האיש האחרון . סיסרא נמלט לאהלה של יעל אשת חבר הקיני , שהשקתה אותו בחלב ולאחר שנרדם הרגה אותו בשנתו . בשירה הנקראת על - שמה - " שירת דבורה " ( שופטים ה ) - היא מפארת את הנצחון שנחלה יחד עם ברק בן אבינעם על חצור . ברק בן אבינעם יבין יעל שופטים דביסי , קלוד מלחין צרפתי , שחדש הרבה במוסיקה המודרנית ויסד את הזרם האימפרסיוניסטי בה . מלחינים רבים שיצרו אחריו , קבלו את חדושיו בתורת ההרמוניה ( תאם צלילים ) . חי בשנים 1862 - 1918 . בגיל שבע התחיל קלוד דביסי ללמד לנגן על פסנתר , ובגיל אחת - עשרה כבר למד מוסיקה בקונסרבטוריון של פריס . ב - 1884 הוא קבל את פרס הקונסרבטוריון בעד הקנטטה שלו , " הבן האובד " , שזכתה אותו במלגת למודים ברומא . עמוד השער של הסוויטה לפסנתר , " פינת הילד " שחיבר דביסי למען בתו . כוורן , ראשו וגופו מוגנים מעקיצות הדבורים , מציג חלת דבש רוחשת דבורים שהוציא מהכוורת . כדי להקל עליהם את רדיית הדבש מהכוורת מכניסים הכוורנים לכוורת מעין מגש עץ , ועליו בונות הדבורים את חלת הדבש .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר