מתוך:  > אביב חדש 4 > דאדא

עמוד:156

מבלי לשאף להשיג מטרה כלשהי במקומה . בהצהרת מיסדי התנועה אומר האמן : " איני רוצה דבר , ועם זאת אני אומר דברים מסימים , אך באפן עקרוני אני מתנגד ... לעקרונות ... ברצוני להראות כי בני אדם מסגלים לבצע מעשים מנגדים בבת אחת ... אני שונא את ההגיון הישר . " אמני הדאדא הידועים הם ז'ן ארפ , ? יצר ציורים על ידי פסות ניר שהשלכו על בד הציור , מרסל דושן , שהכניס משתנה לתערוכה וקרא לה מזרקה ( אבודה המזכרת דוקא בגלל הערך המשגי שלה ) , טריסטן צרה שיעץ לכתב שיר דאדאייטי על ידי גזירת מלים מעתון , ערבובן והדבקתן מחדש בסדר מקרי , ופבלו פיקסו . אמן ישראלי בדאדא הוא מרסל ינקו , ציר יהודי שעלה לארץ והקים את כפר האמנים בעין הוד . אמנות מודרנית ופוסטמודרנית דושן , מרסל פיקסו , פבלו דאון וטיסן דאון הוא פלי טיס הדומה בצורתו למטוס , אף חסר מנוע . טיסן הוא דגם מקטן של מטוס , עם מנוע או בלעדיו , המשמש כעקר לצרכי תחביב ושעשוע . מכיון יאין לדאון מנוע , יש לספק לו כח דחף ממקור חיצוני כדי שיוכל להמריא . אחת הדרכים לעשות זאת היא להניח לו לגלש במורד גבעה עד שיגיע למהירות הדרושה . דרך יעילה יותר היא לגרר את הדאון בעזרת מכונית נוסעת , אי למשכו במהירות בעזרת כבל פלדה הנכרך על גליל מסתובב . דרך נוספת הנה להעלות את הדאון לאויר כשהוא קשור בכבל למטוס קל ולשחררו ! תנועת הדאון כח העלוי המחזיק את הדאון באויר נוצר - כמו במטוס - הודות לכנף בעלת צורת חתך מיחדת . כ ? הדאין נע , ניצר כח עלוי על כנפיו , משום ילחץ האויר מתחת לכנף גדול מאשר הלחץ מעליה . ככל שהמהירות גדלה , גדל גם כח העלזי , עד שלבסיף מתרומם הדאון מעל פני הקרקע וממריא . ברגע זה הוא מתנתק מן הכבל המושך אותו וממשיך לנוע קדימה בכח ההתמדה . בגלל התנגדות האויר הולכת מהירותו של הדאון ופוחתת , וכח העלוי הפועל עליו פוחת אף הוא . משום כך , כשמגיע הדאון לגבה מסים , הוא מתחיל לאבד גבה ולגלש לאטו אל הקרקע . בעזרת מערכת הגאי כוון וגבה , דומה לזו שבמטוס , יכול טיס הדאון לכון את כלי הטיס כרצונו . דאון משכלל אפשר לכון שיגלש בזוית קטנה , ויעבר מרחק של מאות קילומטרים עד לנחיתה . לעתים יכול הטיס לנצל זרמי אויר עולים כדי לשוב ולהתרומם וכך להאריך את שהותו באויר . בתחריות דאיה הצליחו טיסי דאונים לשהות באויר שעות רבות - לעתים יותר משתי יממות רצופות ! בדאון משתמשים היום בעקר לשם ספורט , אך בעבר נצלו דאונים גם לצרכי תובלה . במלחמת העולם השניה השתמשו בדאוני תובלה צבאיים שהיו מסגלים לשאת עד שתי טונות סיעו . דאונים אלה נקשרו למטוסים וכך היו מסגלים לטוס מרחק בלתי מגבל . חלוצי הדאיה הדאון הקדים את המטוס בתולדות התעופה . דאונים ראשונים נבנו בסוף המאה ה - 19 . לראשון בוני הדאונים נחשב היהודי הגרמני אוטו לילינתל , שהיה מהנדס במקצועו . הוא בנה את דאוניו בעזרת אחיו גוסטב ודאה בהם מראש גבעה , בגבה של 30 מטר , ליד ברלין . במשך שש שנים , משנת 1890 ועד 1896 שכלל לילינתל את דאוניו ובצע יותר מאלפים דאיות מצלחות . בשנת 896 ר ארעה לו תאנה , רוח עזה הטיחה את דאונו בקרקע והוא נהרג . בעקבות לילינתל נסו רבים אחרים את כחם בדאיה אך להצלחה הרבה ביותר זכו האחים וילבור ואורויל ריט מארצות - הברית . הם הקדישו מחשבה רבה לתכנון דאונם , והסתמכו על חשובים אוירודינמיים מדקדקים ועל נסויים בדגמים מקטנים . הדאון שלהם היה מציד במנגנון הגאים שאפשר שנוי כוון ושמר על יציבות כלי הטיס באויר . בשנת 1902 הצליחו האחים לשהות באויר כדקה ולדאות למרחק של 200 מטר . בינת 1903 הצמידו האחים ריט מנוע ומדחף לדאונם וכך הפכו אותו למטוס הראשון . גלשן אויר סוג חדש של דאון , שהתפתח בשנים האחרונות , הוא גלשן האויר , ? הוא בעצם דאון אישי . לגלשן האויר אין גוף אלא רק כנף קלה וגדולה , ומערכת של מתלים שאליהם מתחבר הגולש . את הגלישה מתחילים ממקום גבוה , כמו ראש הר , ובעזרת זרמי אויר יכול הגולש לשהות באויר זמן רב , ולאבר מרחק יל ? ירית קילומטרים . בגלשני אויר משתמשים בעקר לצרכי תחביב וספורט , אולם לפעמים גם למשימות צבאיות . סוג פשוט עוד יותר יל גלשן אויר הוא מצנח הרחיפה , שבו הכנף אינה קשיחה , אלא עשויה מיריעת בד המחזקת בחוטים ודומה למצנח . הטיסן טיסן הוא כלי טיס זעיר , עם מנוע או בלעדיו , המסגל לטוס באויר ודומה בצורתו למטוס . הטיסנים משמשים בעקר כתחביב ושאשוע . למאשה , " מטוס " העשוי מקפולי ניר הוא צורה פשוטה של טיסן חסר מנוע . טיסן משכלל יותר , היכול לטוס למרחק של עשרות מירים , אפשר לבנית מעץ בלזה , שהוא סוג עץ רך וקל במיחד . לטיסן כזה אפשר גם להצמיד מדחף , המונע למשל באמצעות רצועת גומי שמסובבים אותה לפני הטסת הטיסן , והיא משתחררת בעת מעופו . טיסנים משכללים עוד יותר יכולים להיות עשויים מחמרים קשיחים יותר , כמי מתכת ופלסטיק , ומצידים במנוע חשמלי קטן . כדי לשלט בתנועותיו של הטיסן אפשר להפעיל את ההגאים שלו באמצעות שלט הנמצא בידיו של מפעיל הטיסן העומד על הקרקע , ושולח גלים אלחוטיים למקלט הנמצא בתוך הטיסן . המקלט מפעיל את הגאי הטיסן על פי ההוראות המתקבלות מהשלט , וכך יכול מפעיל הטיסן לשלט בתנועותיו ממש כאלו היה טיס של מטוס . סוג משכלל של טיסנים , הנקרא " מטוס זעיר ללא טיס " ( מזל"ט ) , משמש לצרכים צבאיים , כמו למשל לצלום אוירי מעבר לקוי האויב . אלחוט כח עלוי מטוס ריט , האחים

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר