מתוך:  > אביב חדש 4 > ד, דלת

עמוד:155

ד , דלת האות הרביעית באלף - בית העברי . ערכה המספרי 4 , בראשו של מספר גדול ערכה הוא 4,000 ( ד תשנ"ו - 4756 ) צורתה באלף - בית הפניקי והעברי העתיק כשל דלת או פתח אהל בצורת משלש : ה . ביונית היא נקראת דלתה ובכתב היוני שמרה על צורתה המקורית . אולם יש חוקרים הסוברים כי האות נכתבה באפנים שונים . למשל , בכתובות מן המאה ה - 15 לפני הספירה , שנמצאו בסיני בסרביט אלח'אדם , מופיעה האות ד בצורת דג . ברבות השנים השתנתה צורתה של האות . בכתב הארמי המשלש נפתח והזדקף , עד שהאות קבלה את צורתה הנוכחית . בשפות שמקורן בכתב הלטיני היא נכתבת כך : ( ] . בערבית היא נקראת דאל , ובצורת הגיתה הרפה - ד'אל . נתב כתב עברי ערבית , לשון וספרות דאדא תנועה באמנות שקמה אחרי מלחמת העולם הראשונה באירופה . כונתה היתה למרד בערכי האמנות הקימים . הדעות חלוקות לגבי מקור השם דאדא . יש האומרים שאלה ההברות הראשונות שילד הוגה , ויש הטוענים שזה סוס נדנדה בצרפתית או פעמים המלה כן ברוסית . יש סברה האומרת שהשם נבחר על ידי נעיצת סכה באפן מקרי במלון . יתכן שהשם חסר משמעות כלשהי ובכך הוא מבטא את רעיונות תנועת הדאדא . התנועה קמה מתוך זועות מלחמת העולם הראשונה , מתוך היאוש של אלה שראו לאן מובילה הקדמה את האדם . זוהי תנועה יוצאת - דפן במודרניזם בכך שאינה סוגדת להגיון האנושי , לטכנולוגיה ולמדע , שהובילו את אירופה להרס עצמי . חברי התנועה סברו כי יש להתחיל הכל מחדש , תוך דחיה של כל צורת חשיבה הגיונית . להרס את הקים ולא לבנות דבר תחתיו דאדא אינה סגנון אמנותי אלא צורת חשיבה המבטאת באמנות . זוהי חשיבה לא מקבלת , המשתמשת במקריות ובהשתטות כדי לפרק את התכנים האמנותיים המכרים , ' אולם ריקודים בציריך " , יצירתו של מרסל ינקו משנת 1917 . ינקו , צייר יהודי שעלה לארץ ב - 1840 , היה בין מייסדי תנועת ה " דאדא " בשוויץ אחרי מלחמת העולם הראשונה .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר