מתוך:  > אביב חדש 4 > גרפיטי

עמוד:145

גרפיטי ציורים וכתובות המופיעים על קירות ורצפות במקומות צבוריים כמו בנינים למיניהם , תחנות רכבת , גדרות ושרותים צבוריים . באיטלקית גרפיו פרושו לגרד . במנח זה השתמשו לראשונה ארכאולוגים שחקרו את רומא ומצאו בחפירותיהם כתובות חרוטות . צירי הגרפיטי המקוריים הם חובבים המשתמשים בשטח הצבורי כדי להביע מחאה , לבטא את מחשבותיהם או לצין את נוכחותם במקום . אחרי מלחמת העולם השניה החל הגרפיטי להשפיע על עבודותיהם של צירים מקצועיים . צירים כמו האנגלי סי טומבלי , הצרפתי ז'ן דובופה , והאמריקני ג'קסון פולוק השתמשו בטכניקות ובאמצעים שראו על קירות צבוריים . הם מצאו יפי בספונטניות ובכנות של צירי הגרפיטי . עם הופעת תרסיסי הצבע ( הספרי ) בשנות ה - 70 חלה התפתחות רבה בגרפיטי וציורי צבע ענקיים הופיעו על קירות הרכבת התחתית בניו - יורק . מכאן ועד לגלריות היתה הדרך קצרה , ואמני גרפיטי רבים היו לצירים מסחריים . המפרסם בהם הוא האמריקני קית הרינג . גרפיטי בישראל בישראל , שלא כמו בציור האמריקני , הובילה השפעת הגרפיטי לציור מפנם וצנוע . בעבודותיהם של צירים ישראלים כמו אריה ארך , רפי לביא , ציבי גבע ועדו בר - אל , נכרת השפעת השרבוט ה " לא מקצועי " כביכול . לעמתם , דיויד ריב משפע מהצד הספרותי של הגרפיטי ומשלב בעבודותיו מסרים פוליטיים וחברתיים ברורים , תוך שמוש בצורות בטוי הנהוגות בגרפיקה לשם תקשרת מהירה . ככר יצחק רבין ( לשעבר ככר מלכי ישראל ) ובנין עירית גובהה של הג'ירפה וצווארה הארוך מתאימים ביותר לקישוט בניין מגורים רב - קומות . גרפיטי , ציור קיר בשכונת פלורנטין בדרום תל - אביב , מאת רמי מאירי . גרפיטי על חומת ברלין . רבים מציירי הגרפיטי הם חובבים , המביעים את מחאתם ואת דעותיהם באמצעות ציור על קירות תחנות רכבת , בנייני ציבור , גדרות וכדומה . אך עם הזמן החל סגנון הגרפיטי להשפיע על ציוריהם של ציירים מקצועיים .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר