עמוד:28

( אנדרוגנים ) ועל ידי בלוטת יתרת הכליה אצל בנות ( אסטרוגנים ) , וגורמים לכך שאזורי צמיחת העצם יתאחו ויתגרמו ובכך תפסק הגדילה . הצמיחה לגבה נפסקת רק בתם כל השנויים של תהליך ההתבגרות . תהליך ההתבגרות של הבנות מתחיל בדרך כלל בין הגילים 1 ו - 13 שנה , ושל הבנים כשנתים מאחר ייתר ומסתים כעבר 3 - 4 שנים . הפרעות גדילה נתן לזרז צמיחה של ילדים על ידי רפוי מחלותיהם , מתן תזונה נכונה לאלה החסרים אותה , או מתן הורמון הגדילה לאלה הסובלים מחסר של חמר זה . טפולי הגבהה אלה חיבים להתבצע לפני גיל הבגרות , ולפני שחלה התגרמות בסחוסים המהוים מוקדי צמיחה של העצמות . קשה יותר לעצר צמיחת - יתר של בני אדם גבוהי קומה . בתקופת הילדות נתן לעכב את הצמיחה על ידי הורמונים סטרואידיים , ובגיל הבגרות נתן לבצע נתוחים אורתופדיים הכוללים נסור וקצור העצמות הארכות של הרגלים . נתוחים כאלה אינם שכיחים , והם מתבצעים רק כאשר האדם סובל סבל נפשי וגופני מקומתו הגבוהה מדי . אדם בלוטות הורמונים הפריה הריון התבגרות ויטמינים זוחלים חלבונים יונקים ילדות ספוגים עופות פרוקי - רגלים צמחים רביה תא תורשה גדליה בן אחיקם מושל יהודה אחרי חרבן בית - המקדש הראשון ב - 586 לפני הספירה והגלית העם לבבל . גדליה בן אחיקם היה בן למשפחה מכבדת מאוד ביהודה . סבו , שפן , היה סופר המלך יאשיהו . אביו , אחיקם , נמנה עם שרי יאשיהו והתערבותו למען ירמיהו ( ירמיהו כו כד ) הצילה את חיי הנביא . גדליה לא צדד במרד צדקיהו בנבוכדנאצר . בזכות זה מנו אותו הבבלים למושל על שארית הפלטה ביהודה . לאחר מנויו היא החזיר את היהודים שנפוצו בארץ בשל המלחמה ורכז אותם במצפה , מקום מושבו . הוא דרש מהם שיתפסו את השדות והכרמים של הגולים לבבל ויעבדו אותם . הוא הבטיח , כי כל רע לא יאנה להם כל עיד יקבלו עליהם את עלה של בבל . נראה שמעמדו של גדליה , נאמן בבל , היה מבסס . אולם זמן קצר לאחר שהתמנה למושל הוא נרצח בידי ישמעאל בן נתניה מזרע המלוכה . הסבה לרצח אינה ברורה . תושבי יהודה ברחו מפחד הבבלים למצרים . מות גדליה נחשב לאסון והיהודים קבעו את יום הרצחו , ג בתשרי , ליום צום - צום גדליה . יאשיהי יהודה , ממלכת נבוכדנאצר צדקיהו בן יאושיהו צום ותענית גדנ"ע ראשי תבות של " גדודי ~ ער " . הגדנ"ע הוא מסגרת לחנוך בטחוני לקראת שרות החובה בצה"ל . פעולותיו נערכות בבתי הספר העל - יסודיים . התלמידים מתאמנים בשבעה בסיסי אמונים של הגדנ"ע ברחבי הארץ : באר אורה , שדה בוקר , קציעות שבנגב , צריפין וגלילות במרכז , ג'וערה ברמת מנשה ונורית בגלבע . עד שנות ה - 70 נערכו במסגרת הגדנ"ע מסעות להכרת הארץ ואמונים קדם - צבאיים ( אמוני שדאות ואמונים בנשק קל ) בבתי - ספר . הגדנ"ע הקיף גם נער עיבד שלא נמצא במסגרת בתי - הספר . נוסף על החנוך הצבאי עסקו הגדנ " עים גם בפעלות כגון השרות הלאמי , חפירות ארכאולוגיות ועוד . בשנות ה - 60 וה - 70 שמש הגדנ"ע דגם להקמת ארגוני נער דומים בארצות מתפתחות ביבשות אסיה , אפריקה ואמריקה הדרומית . בסוף שנות ה - 70 החליף של"ח ( ראשי תבות של " שדה , לאם , חברה " ) את הגדנ"ע בבתי - הספר העל - יסודיים . הדגש הוסט מאמונים קדם - צבאיים לחנוך לאהבת העם והארץ . בד בבד צמצמו מאוד הפעלות בקרב הנער העובד . בקיץ 1991 אחדו חיל החנוך והגדנ"ע . חיל מאחד זה מתרכז בהכנת הנער , בעקר בני אכלוסיות חלשות , לשרות בצה"ל . בשנת 1999 השתתפו לראשונה כמה תלמידים ערבים ישראלים באמוני גדנ"ע . הגדנ"ע מארגן מדי שנה , ביום העצמאות , את חידון התנ"ך העולמי לנער יהודי . צה"ל גדעון אחד ממנהיגי ישראל ומושיעיו בתקופת השופטים . יש הסוברים פי השם " גדעון " ( גודע , חוטב ) הוא כנוי שנתן לו לאחר שגדע את האלה אשרה , ושמו האמתי היה ירבעל . לפי המספר בספר שופטים ( ו - ח ) היה גדעון הצעיר בבניו של ייאש ממשפחת אביעזר , משבט מנשה , שישב בעפרה . באותו זמן סבלו בני ישראל קשות מן המדינים , שהיו פושטים על השדית ומשמידים את היבול . באחד הימים במחנה הגדנ"ע מתאמנים הנערים והנערות בקליעה למטרה , בניווט , ואף בהכרת נשק . כמו כן עורכים הגדנ " עים מסעות להכרת הארץ .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר