|
עמוד:41
ומשוררים שמרדה בדור היוצרים הקודם בספרות העברית , בעקר הם יצאו נגד סגנון כתיבתו של ח"נ ביאליק . הם בקשו לשנות את המקצב , החריזה ואפי הדמויים וההשאלות ( המטפורות ) בשירה . זקיפות הקומה של האדם בכלל ושל היהודי והישראלי בפרט היו ממאפיניו כמשורר . שנים רבות היה שלונסקי העורך הספרותי של " על המשמר", עתון מפ"ם שהיה קרוב להשקפותיה . בשנות ה - 50 יסד שלונסקי את כתב - העת החשוב " אורלוגין". בעשרים השנים האחרונות לחייו הוא היה העורך הראשי של הוצאת הספרים " ספרית פועלים". אמן הלשון והתרגום שלונסקי היה מגדולי אמני הלשון העברית בדורות האחרונים , ובקי בכל רבדיה : לשון התנ"ך , המשנה והתלמוד , המדרשים וספרות ימי הבינים . כל אלה באו לידי בטוי בשירתו , בספרי הילדים שכתב ובעקר בתרגומי המופת שלו מרוסית , מצרפתית , מאנגלית ומיידיש , שהם יצירות מעלות בזכות עצמן . סגנונו השפיע על אפן כתיבתם של כותבי הספרת העברית במשמרת הסופרים הצעירה . הוא חדש עשרות ואולי מאות מלים עבריות , שהשתגרו בשפת הספרות ובלשון היום - יום . " עוץ לי גוץ לי " אברהם שלונסקי אהב ילדים וחפש את קרבתם . הוא ראה בילדות סמל של תקוה . שיריו הרבים לילדים מתבלים בהומור ובנעימה קנדסית . הוא היטיב להשתמש בשפה ובחדושי הלשון של הילדים , ויצר חרוזי שיר מבריקים . מחזהו " עוץ לי גוץ לי", המבסס על האגדה הידועה על בת הטוחן שהוטל עליה להפך ערמות גדולות של קש לזהב , מצג בגרסאות שונות ונוחל הצלחה רבה . הפרקים הראשונים של " מיקי מהו " נכתבו במקורם כמכתבים מחרזים , שנשלחו לילדים דוד ונתן שחם ( שהיו בבגרותם לסופרים ) . ב " אני וטלי או ספר מארץ הלמה"( 1957 ) השיב המשורר לשבע שאלות " הלמה", ששאלה נכדתו הסקרנית , ועוד . מספרי שיריו למבגרים : " אבני בהו", " שירי המפלת והפיוס", " אבני גבול", " על מלאת". מתרגומיו : " יבגני אוניגין " מאת פושקין , המחזות " רויזור " ו " שדוכין " מאת גוגול , " המלט " מאת שיקספיר , " טיל אוילנשפיגל " מאת דה קוסטר , " קולא ברוניון " מאת רומן רולן , יצירות של ויקטור הוגו , מקסים גורקי , ברנרד שו , איציק מנגר , ה'ליויק , ברטולד ברכט ועוד . מחידושי הלשון של שלונסקי ארחי פרחי , אגרוף , אפור , תפאורה , הפגיז , פברק . אברהם שלונסקי זכה בפרס ביאליק , בפרס טשרניחובסקי לתרגומי מופת ובפרס ישראל . ביאליק , חיים נחמן גדוד העבודה דמוי והשאלה מפ"ם עברית , ספרות - יוצרים בני זמננו עתון - העתונות העברית שירה שלוש - עשרה מדות הדרכים שעל פיהן מנהיג אלוהים , לדעת חז"ל , את העולם . שלוש - עשרה הדרכים מפרטות בהודעה למשה אחרי מעמד הר סיני והחטא בעגל הזהב :"ה', ה', אל רחום וחנון , ארך - אפים ורב חסד ואמת , נוצר חסד לאלפים , נושא עוון ופשע וחטאה"( שמות לד ו - ז ) . חז"ל אמרו , כי בפסוק זה מצינות שלוש - עשרה המדות ( התכונות ) , שבהן נחן ה'ועל פיהן נוהג עם בני האדם . מדות אלה הציבו חכמים כדגמה ומופת לאדם . " מה הוא חנון ורחום - אף אתה היה חנון ורחום"( שבת , קלג , ב ) . שלוש - עשרה המדות נכנסו לתפלות החגים . מתן תורה עגל הזהב תפלה " שליחים " " שליחים"( אפוסטולים בלטינית ) הוא הכנוי של שנים - עשר תלמידי ישו , שעל פי הברית החדשה נשלחו על ידו לקהלות ישראל לבשר כי מלכות השמים קרבה לבוא . במובן הרחב יותר , השליחים הם גם המיסיונרים שהפיצו את הדת הנוצרית ברחבי העולם . לרשימת השליחים נוהגים לצרף את פאולוס , הוא שאול התרסי , שלא הכיר את ישו בחייו אך ישו נגלה אליו והפך אותו משונא ורודף הנוצרים לחשוב שבמפיצי תורתו בעולם . בשם שליח מכנה גם האפיפיור העומד בראש הכנסיה , הנחשב על פי האמונה הנוצרית הקתולית ממשיך דרכו של ישו . הכנוי " שליחים " דבק בשנים - עשר תלמידי ישו , אולם במקומות אחרים מצינים חמשים ואפלו חמש מאות ממשיכי דרכו של ישו , שעמלו להפיץ את תורתו . הדמות הבולטת בדור הראשון של השליחים היתה שמעון בר יונה , פטרוס - שפרוש שמו ביונית הוא סלע - אשר קבע את מקום מושבו בירושלים ובסוף ימיו הגיע לרומא ושם הומת . פטרוס נחשב ליורשו הראשון של ישו ולמיסד האפיפיורות ברומא . איור מאת אריה נבון לקטע מתוך " עץ1 לי גץ1 לי - - המחזה המשעשע שכתב שלנסקי לילדים :'רא1 היטב איך אציירה דמת1 פרצף לפי דקדק ... חיריק חיריק 11 פתוח מרכאות וסיר נפוח , סמן סמך 11 כפוף והרי לכם פרצוף "
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|