|
עמוד:38
עיר היבוסי - לימים עיר דוד - המקפת בחומה . גם הנקבה המיחסת לחזקיהו המלך עדין קימת ואפשר לבקר בה . ארכה 533 מטר ושפועה מתון , כך שהמים זורמים בה באטיות כדברי הנביא : " מי השלוח ההולכים לאט " ( ישעיהו ח ו ) . כתבת השלוח בתוך הנקבה נמצאה בשנת 1880 כתבת החקוקה בשקע בקיר המנהרה . הכתבת נעקרה ממקומה ב - 1890 ותוך כדי כך נשברה . השלטונות הטורקיים העבירו את השברים למוזאון בקושטא ושם אחו אותם . הכתבת , שנחקקה בכתב עברי , מספרת בסגנון מקראי על השלבים האחרונים של חציבת הנקבה . היא מתארת כיצד שמעו שתי קבוצות החוצבים , שהתקדמו זו מול זו , את קולות חבריהם שמעבר למחצת הסלע , וכיצד נפרצה המחצה והמים החלו לזרם . חזקיפו ירושלים שלום , גרשם גדול חוקרי הקבלה ותורות המסתורין היהודיות . גרשם שלום פתח תחומי מחקר חדשים , שהיו למדע בפני עצמו . חי בשנים ר 897 - ר 982 . גרשם שלום נולד במשפחה יהודית מתבוללת בברלין . בהיותו סטודנט הוא הצטרף לתנועה הציונית והחל מתענין בהיסטוריה , בדת ובתרבות של העם היהודי . התענינות זו הביאה אותו לנטישת המקצוע שלמד באוניברסיטה - מתמטיקה - ולהעמקת הידע שלו בלשונות שמיות . ב - 1922 הגיש שלום את עבודת המחקר שלו לתאר דוקטור , שנושאה היה " ספר הבהיר " - אחד מספרי הקבלה הקדומים . ב - 1925 הוא עלה לארץ והצטרף לסגל האוניברסיטה העברית בירושלים , מאז שנת 933 1 ועד למותו הוא שמש בה פרופסור לקבלה . חוקר הקבלה פרופסור גרשם שלום חקר את ההיסטוריה של הקבלה , ביחוד מאז המאה ה - 17 , תוך פתוח שיטות מחקר מקוריות במהלך עבודתו הוא גלה ספרי קבלה שלא היו ידועים . מחקריו ופרסומיו הרבים - יותר מ - 500 - הרחיבו את הידע על הקבלה , תורת הסוד היהודית , ועל תנועות המסתורין שפעלו לא רק בקרב העם היהודי אלא גם בקרב עמים אחרים . רבים מפרסומיו יצאו לאור בשפות שונות . מחשובי חבוריו : " זרמים עקריים במיסטיקה היהודית " , " ראשית הקבלה " , " שבתי צבי והתנועה השבתאית בימי חייו " . כתביו הרבים מוסיפים לצאת לאור עד היום . גרשם שלום הקדיש מזמנו גם לפעילות מדינית במסגרת הקבוצה שנקראה " ברית שלום " , שמטרתה היתה קרוב היהודים והערבים זה לזה . הוא היה ממקימי האקדמיה הלאמית הישראלית למדעים ואף כהן כנשיאה בין השנים 1968 - 1974 . גרשם שלום היה חתן פרס ישראל למדעי היהדות לשנת 1958 . את זכרונותיו הוא פרסם בספרו " מברלין לירושלים " הוא נפטר בירושלים , העיר שבה חי ופעל . מיסטיקה קבלה " שלום עכשו " תנועה פוליטית שקמה בישראל בשנות ה - 70 וחותרת להשכין שלום בין ישראל לערבים - מדינות ערב והפלשתינים - בדרך של פשרה הדדית . תנועת " שלום עכשו " מתנגדת לספוח השטחים שכבשה ישראל במלחמת ששת הימים ולהתישבות יהודית בהם . התנועה פועלת על בסיס התנדבותי . אין לה חברים נושאי כרטיס חבר ומשלמי מס חבר . את פעילותה , הכוללת אספות הסברה ופגישות עם פלשתינים , היא מממנת מכספי תרומות . התנועה קמה בעקבות " מכתב הקצינים " - מכתב ששלחו קצינים בצה " ל לראש הממשלה מנחם בגין במרס 1978 , בעצומו של המשא ומתן לשלום עם מצרים , הקצינים הפצירו בראש הממשלה לעשות כמיטב יכלתו כדי להחיש את השלום . התנועה התנגדה למלחמת " שלום הגליל " בלבנון שהחלה ביוני 1982 , ואחרי שנודע על הטבח שבצעו הפלנגות הנוצריות במחנות הפליטים הפלשתינים סברה ושתילה ( בספטמבר 1982 ) ארגנה הפגנת המונים בתל - אביב ותבעה לחקר את הפרשה , באחת ההפגנות הגדולות שערכה " שלום עכשו " בירושלים בדצמבר 1982 הטיל צעיר מאנשי הימין רמון יד על המפגינים ואחד מהם , אמיל גרינצויג , נהרג . התנועה לא חדלה לפעל גם כאשר התחיל תהליך השלום עם ירדן , ואחרי שנחתם באוסלו הסכם עם אש " ף ב - 1993 . חבריה הודיעו כי ימשיכו במאמציהם עד שיכון שלום בין ישראל לבין שכנותיה . בשנת 1992 הוקמה תנועת " נער שלום עכשו " שזכתה להכרה ולממון ממשרד החנוך . ב - 1996 היו ב " נער שלום עכשו " 000 , 8 חברים ברחבי הארץ . אש " ף הסנמי השלום התנחליות מבצע " שלום הגליל " מלחמת לבנון מלחנות ששת הימים פלשתינים שלום עליכם שמו הספרותי של שלום רבינוביץ ' . גדול ההומוריסטים ביידיש , שהשפיע רבות גם על הספרות העברית ( באמצעות תרגומיו המצינים של חתנו הסופר י " ד ברקוביץ : ) . שלום עליכם תאר את חיי היהודים בגולה בסלחנות ובאהבה וגלה בחיי הסבל והמצוקה שלהם אוצרות של הומור . חי נשנים 1859 - 1916 . בפעילותה למען השגת הסכמי שלום עם הפלשתינים ומדינות ערב , ארגנה תנועת - שלום עבשיו - הפגנות מחאה רבות משתתפים . הידועה בהן נערכה בכיכר " מלכי ישראל " ( עשיו l . כיכר רבין " ) .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|