|
עמוד:27
מסחר לעיר . עד 1880 גדלה הקהלה לכדי 100,000 נפש . רבם הגיעו ממרכז אירופה . תחלה עסקו ברוכלות , ואחר כך עברו למסחר והקימו בתי - חרשת ובתי - מלאכה , בעקר לטקסטיל ולהלבשה . ב - 1880 החל להגיע גל הגירה גדול ממזרח אירופה , שהעלה את מספר יהודי שיקגו ב - 1920 עד 225,000 . ב - 1954 היו בה 350,000 יהודים והיא היתה הקהלה היהודית השניה בגדלה בארצות - הברית , אחרי ניו - יורק . אחר כך הצטמצמה , עקב הגירה דרומה ומערבה . כיום יש בה כרבע מיליון יהודים , והיא עדין מן הקהלות היהודיות הגדולות בארצות - הברית . ארצות - הברית הדסון , מפרץ ונהר ימות ואגמים מאיץ חלקיקים מיסיסיפי - מיזורי פרמי , אנריקו שירה סוג ספרותי המבטא בלשון מרכזת וטעונה רגשות , מצבים נפשיים , מחשבות ותאורים מוחשיים . השירה כתובה בדרך כלל בשורות קצרות , בהקף מצמצם ובציורים לשוניים - כגון דמוי , השאלה ( מטפורה ) וסמל - והיא מדגישה את המקצב . בני אדם יצרו שירים בכל התקופות , בכל העמים והדתות ותחת כל המשטרים . במצרים ובמסופוטמיה , בסין , ביון , ברומא ובפרס העתיקות נכתבו שירים , בדרך כלל בעלי אפי דתי וספורי , המתארים עלילות גבורה ומהללים ומשבחים אלים ובני אדם . המשוררים בעולם העתיק נתפסו כמי שרוח אלוהים נגעה בהם . היונים והרומאים קראו לכח עליון זה מוזה ; ואחת מתשע בנותיו של זאוס אבי האלים - המוזה ארטו - היתה ממנה על השירה . בתנ"ך מופיעות שירות מסגננות , כמו שיר הלל לאלוהים שגאל את בני ישראל ממצרים ב " שירת הים", ו " שירת דבורה " המשבחת את ה'ואת הלוחמים שגברו על צבא סיסרא . השירה היתה קשורה במשך דורות רבים למוסיקה : קראו אותה בקול בצבור ולוו אותה בנגינה . וידועים המזמורים של דוד המלך הפותחים במלים : " למנצח על נגינת דוד " או " למנצח מזמור לדוד שיר " ואשר לוו בנגינת הגתית , העשור וכלי נגינה עתיקים אחרים . למן תקופת הרנסנס ואילך החלו לכתב את השירה ולא רק לקרא אותה בקול , ומאז נתק הקשר הישיר בין המשורר לשומעיו . לשון פיוטית לשירה אפן השמוש בשפה הוא הצד המיחד את השירה והמבדיל אותה משני הסוגים האחרים של הספרות - הספרת ( פרוזה ) והמחזאות . לשון השירה היא שקופה , כלומר המשמעות של המלה כפי שהיא מופיעה במלון אינה בדרך כלל המשמעות שאליה התכון המשורר . היא רק מעין קלפה חיצונית שקופה שצריך לראות דרכה את המשמעות הנסתרת והעמקה יותר . במשך שנים רבות התאפינה השירה בלשון הפיוטית והגבוהה שלה , שפה טעונה באסוציאציות ( כאשר דבר מזכיר דבר אחר ) , בדמויים רבים , בהשאלות ( מטפורות ) , במשחקי לשון , בסמלים ובמשלים . גם המקצב של השיר שונה מזה של הספור למשל . ההתנגנות , המוסיקליות , היא גורם חשוב המכתיב את קצב הקריאה ואת האוירה שבשיר , ולעתים עוזר לקשר בין שני דברים הנראים רחוקים זה מזה . המקצב נוצר על ידי החרוז והמשקל , כלומר חזרה על מלים בעלות תבנית דומה ומספר זהה של הברות קצרות או ארכות , מטעמות או לא - מטעמות . בימינו אין כללים נקשים לשירה . השירה ברבה עדין נכתבת בשורות קצרות , אבל רבות מהתכונות שאפינו אותה בעבר אינן אפיניות לה עוד . בכל זאת , גם בתקופה המודרנית המשוררים משתמשים בשפה בדרך יחודית . הם משתדלים לבטא את רגשותיהם ומחשבותיהם בדרך מקורית , המזרקה הגדולה , אחד מאתריה הרבים והמפורסמים של שיקגו . מוקד המשיכה הגדול לתיירים הוא ההיכל שנבנה לכבודו של מייקל ג'ורדן , שחקן הכדורסל האגדי , מקבוצת - שיקגו בולסה קבוצה מצליחה זו הפכה את שיקגו לשם שגור וידוע לכל חובב ספורט ברחבי העולם .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|