מתוך:  > אביב חדש 15 > ציור

עמוד:52

צבעי הציור עם הצבעים המשמשים לציור נמנים צבעי המים - האקורל - והגואש , המרכבים מצבענים ( פיגמנטים ) שנשחקו לאבקה ונוסף להם חמר מלכד , וכן צבעי השמן , הגיר , הפסטל , השעוה הנמסה , הטמפרה והאקריליק . הצבעים מופקים מחמרים אורגניים או לא - אורגניים . הרשום נבדל מן הציור בכך שאין משתמשים בו בצבע אלא בעפרונות פחם . אולם , מאחר שמשי מתפורר במרוצת הזמן , השתמשו הסינים כבר למן המאה ה - 4 בניר , שעליו העדיפו לציר בדיו שחרה . כן הצטינו הסינים בציור על זכוכית וביחוד על חרסינה . למן המאות ה - 3 - 4 הגיעו התרבות והאמנות של סין , דרך קוראה , גם ליפן , אשר רק בתקופה מאחרת יחסית השתחררה מן ההשפעה הסינית , והעניקה לציור היפני את אפיו השלו המיחד . הציור בישראל ראשיתו של הציור בארץ - ישראל עם יסוד בית - הספר " בצלאל " על ידי בוריס שץ ב - 1906 . בשנות ה - 20 מרדו כמה אמנים , ביניהם זריצקי וראובן , באסכולה האקדמית , שבקשה להפך את האמנות לכלי מחנך שישרת את ההסברה הלאמית על ידי סגנון מקבל ומכר בלבד , כגון הראליזם . הם מרדו גם באסכולה האידאליסטית של שץ ולילין , שהתכונו ליצר אמנות שתשקף את נופי הארץ ודמיותיה . אמנות שתהיה ראי לשאיפות הלאמיות ולערכים החברתיים של הישוב היהודי בארץ - ישראל . אמנות שתדגיש את הקשר בין תקופת התנ"ך להווה , תוך התעלמות מן הגלות . מטרתם של זריצקי , ראובן ואמנים אחרים היתה להשתלב בזרמי הציור המודרני בעולם . ב - 1923 נוסדה " אגדת אמנים עברים " , ואל שורת הצירים הפעילים הצטרפו , בין השאר , נחום גוטמן , ציונה תג'ר , יצחק פרנקל , אבל פן , ישראל פלדי , משה מוקדי , מנחם שמי ואחרים . בשנות ה - 30 הוסיפו ההשפעות האירופיות לתת אותותיהן בציור הישראלי . בשל מעוט המוזאונים והשוק המצמצם ליצירה המקורית , עקרו אמנים רבים לארצות אחרות . המגמה הכללית היתה להשתחרר מן הצביון המקומי המבהק ולפתח אפקים חדשים לציור . בלטו בין האמנים החדשים סטימצקי , מוקדי , הולצמן , שטריכמן , אבני , קסטל וגלעדי . סגנון אישי מיחד פתחו באותה התקופה האמנים ארדון , שטינהרדט וינקו , שנמנה עם מקימי כפר האמנים עין הוד . בשנת 1948 נוסדה קבוצת " אפקים חדשים " , שנתנה בטוי לזרמים המפשטים בציור הישראלי המודרני ושמה את הדגש בערכים צורניים צרופים . היא העמידה כנגד הציור הצורני את ה " מפשט הלירי " , שבטא בכתמי צבע וקוים זורמים אוירה והלך רוח . עם ראשי הקבוצה נמנו זריצקי , הציירת הישראלית אנה טיכו , בתמונה ) נודעה בעיקר בציורי הנוף שלה בירושלים ובסביבתה . אלה הם רישומי עיפרון , שנעשו בקווים סוערים ורבי הבעה . ' רמזור " יצירה בסגנון מופשט שצייר האומן הישראלי יחזקאל שטרייכמן , בשנות השישים . הציור נעשה בטכניקה מעורבת : הוא צויר על בד ומשולבים בו קרטון גלי , חול ונייר צלופן .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר