עמוד:157

שומרים על כללים אמנותיים , המאפשרים לצופה לזהות את הקשר בין היצוג האמנותי לבין בן דמותו ב " מציאות " . סרטיו של ז'ן רנואר כמו " חקי המשחק " או " האשליה הגדולה " נמנים עם מיטב היצירות של הקולנוע הראליסטי . נאוראליזם אינו זרם קולנוע מבחן , אלא שם כללי שנכנס להיסטוריה הקולנועית באמצעות יוצרים מרכזיים בקולנוע האיטלקי בשנות ה - 40 כמו רוסליני , ויסקונטי או דה סיקה . מאפיניו הצורניים - צלומים מחוץ לאלפן , שמוש בשחקנים לא מקצועיים , שמוש בשפה מדברת - השפיעו על זרמים קולנועיים מאחרים יותר , כמו " הגל החדש " . הגל החדש מסמן עדן חדש בקולנוע הצרפתי , שהחל בשלהי שנות ה - 50 עם סרטיהם הראשונים של גודר , טריפו , ואחרים . מאות הסרטים שנוצרו באותן שנים צינו את הופעתו של דור יוצרים חדש ושל אסתטיקה ( משגי צורה ויפי ) חדשה , קשובה להויה החדשה של הדור הצעיר בצרפת המשתקמת בשנות ה - 60 . השפעת הגל החדש הגיעה בתוך זמן קצר גם לשאר חלקי אירופה ולארצות - הברית , והפרתה את הקולנוע המזרח אירופי ואת הקולנוע הניו - יורקי כאחד . במדינות שונות בעולם נעשים סרטים המשקפים את האפי , ההיסטוריה , ארח החיים והמחשבה האפיניים להן . הקולנוע הגרמני החדש מתיחד במודעות הרבה שגלו יוצריו להיסטוריה ולפוליטיקה . הוא החל במחצית שנות ה - 60 והפך בזכותם של רינר ורנר פסבינדר , וים ונדרס , ורנר הרצוג ורבים אחרים לתופעה מרכזית בקולנוע העולמי בשנות ה - 70 וה - 80 . קולנוע מזרח אירופי הוא כנוי לתעשיות הסרטים שקמו בשנות ה - 50 וה - 60 בפולין , בצ'כוסלובקיה , ביוגוסלביה ובהונגריה , שהיו באותו הזמן מדינות חסות של ברית - המועצות . סרטיהם של יוצרים כמו מילוש פורמן , אנדז'י וידה , ואחרים יצגו נסיונות לדון בזהירות , לעתים באמצעות משלים היסטוריים בהויה של החיים בחברה במדינות הגוש המזרחי . קולנוע הודי הוא מתעשיות הסרטים הגדולות בעולם : מאות רבות של סרטים מופקים בבומבי ובניו - דלהי מדי שנה . עשרות רבות של מיליוני הודים חוזים מדי שבוע בסרטים אלה . כמו בשאר תעשיות הקולנוע בעולם , מרבית הסרטים - מלודרמות וקומדיות - אינם מצטינים ברמתם , אך יצירותיו של גדול במאי הודו , היוצר המנוח סטיז'יט רי , נמנות עם מיטב הקולנוע העולמי . קולנוע סיני . בשנות ה - 90 מכנים בשם זה את מאות הסרטים הנוצרים בשלושה מרכזים : הונג - קונג , טיון וסין העממית . הקולנוע החל בסין בשלהי המאה ה - 19 , בד בבד עם הופעתו במערב - והסרטים הסיניים בני זמננו נמנים עם מיטב הקולנוע העולמי . קולנוע יפני הוא אחת התעשיות הותיקות והמגונות ביותר בתולדות עשית הסרטים . גדולי הבמאים היפנים - יסוז'ירו אוזו , אקירה קורסוה , ואחרים יצרו סרטים חדשניים ומגונים , שיצגו את ההיסטוריה המרכבת וגדושת הטרגדיות של יפן במאה ה - 20 . קולנוע ראו ערכים נפרדים לרבים מהיוצרים הנזכרים בערך זה . קומדיה הקומדיה היא מחזה העוסק במצבים אנושיים ברוח קלה ומבדחת , ובסופה תמיד הכל בא על מקומו בשלום . מקור המלה קומדיה , כמקור המלה טרגדיה , בפלחן האל דיוניסוס . השם קומוס מצין חבורת גברים שהשתתפה בחגיגות הפלחן . מבין הסוגים השונים של הדרמה , הקומדיה היא הסוג הקל והמבדר ביותר . כמה מן הקומדיות העתיקות , כגון המחזות " ליזיסטרטה"ו " השלום " מאת אריסטופנס , היוצאים כנגד המלחמה , יפים ומתאימים גם לימינו . את הקומדיה היונית הקדומה ביותר נתן לכנות היום " סטירה " , שכן היא מבקרת ומלגלגת על תופעות חברתיות של זמנה . הקומדיה , כפי שהיא מכרת היום , עוסקת בעקר בגבורים המושמים לצחוק בשל חלשותיהם . סוג זה של קומדיה החל ביון בשלב מאחר יותר והתפתח במיחד במחזאות הרומית . קומדיה דל ארטה בתקופת הרנסנס ( המאות ה - 15 עד ה - 17 בערך ) שגשגו להקות תאטרון ששמן ה " קומדיה דל ארטה " , שפרושו - הקומדיה האמנותית . להקות אלה לא השתמשו בדרמה כתובה . הן התבססו על כמה דמיות מכרות ועל כמה מצבי הסוטים משקפים שינויים חברתיים והלוך רוח כללי . בסרט . תלמה ולואת - מוצגת האישה המודרנית כדמות הרפתקנית , יוזמת ומחליטה על גורלה . תמונה מהסרט - איש המרתון : בכיכובו של דסטין הופמן ובבימויו של ג'ון שלזינגר . איש המרתון הוא צעיר יהודי , סטודנט להיסטוריה , החושף שלא בכוונה פושע נאצי שלוכד ומענה אותו .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר