עמוד:61

שבין הרי רוקי במערב והרי האפלצ'ים במזרח - כשליש משטחה של ארצות - הברית - וכן חלק מדרום קנדה . מקורות , תואי וקבלת מקורותיו של המיסיסיפי בימת איטסקה במדינת מינסוטה . משם עד העיר סנט פול מתפתל הנהר באזור משפע בימות ובבצות . מצפון לסנט לואיס נשפכים אליו נהר אילינוי והמיזורי עכור הזרם . המיזורי , שמקורו במונטנה , הוא כאמור היובל הארך ביותר של המיסיסיפי ( 4,340 קילומטרים ) , אך הוא מספק רק כחמישית מספיקת המים של המיסיסיפי התחתון . לעמת זה הוא שופך אליו כמיות אדירות של סחף הנגרף בזרמו המהיר . בהמשך זרימתו של הנהר המאחד נשפך אליו ממזרח הנהר אוהיו , גדול יובלי המיסיסיפי מבחינת ספיקת המים . מכאן הנהר הולך ומתרחב , ובמקומות מסימים מגיע רחבו עד 25 קילומטרים . סופו שהוא נשפך בדלתא גדולה למפרץ מקסיקו . שטח הדלתא היום כ - 70,000 קילומטרים רבועים , אך היא הולכת וגדלה בשל כמיות הטין הגדולות שמביא עמו הנהר , וגם הולכת ומתקדמת בקצב אטי לתוך מפרץ מקסיקו , בשעור ממצע של כקילומטר אחד מדי עשר שנים . נהר המיסיסיפי בלתי יציב ביותר בספיקתו , וזו נעה , לפי מצב יובליו , בין 3,000 ל - 65,000 מטרים קביים לשניה . לפנים גרם הדבר לשטפונות גדולים . החמור בהם ארע ב - 1927 : כ - 70,000 קילומטרים רבועים כסו אז במי הנהר , עשרות בני אדם נספו ונגרמו נזקים כבדים ביותר . בשנים האחרונות הוקמו סוללות , סכרים , מאגרים ונתיבים צדדיים לוסות הזרימה בנהר ולמניעת שטפונות . הנהר כנתיב תחבורה הראשון שהפליג במעלה הנהר , בשנת 1541 , היה מגלה הארצות הספרדי הרננדו דה - סוטו , אך הוא נספה בשטפון ומשלחתו חזרה כלעמת שבאה . הצרפתי רנה רובר סיאר דה לה סל הגיע אל הנהר מצפון , דרך הימות הגדולות , ב - 1682 . הוא הבין את חשיבותו העצומה כנתיב תחבורה וכמחסום אסטרטגי וקבע את בעלות צרפת עליו . הנהר חבר את מושבותיה של צרפת בקנדה עם מושבותיה שלחוף המפרץ דרך שטח שנקרא אז לואיזיאנה . ב - 1783 נקבע הנהר בהסכם פריס כגבולה המערבי של ארצות - הברית . לימים פרצו האמריקנים מן המיסיסיפי מערבה , לכבש להם שטחים חדשים . שעתו הגדולה של המיסיסיפי באה עם התפתחות ספינות הקיטור המפרסמות , שנקראו על - שמו , והנהר נהפך לדרך התחבורה הראשית במערבה של ארצות - הברית . בשלהי המאה ה - 19 , כאשר החלו לזרם חלוצים אל ממערב למיסיסיפי , ירדה מעט חשיבותו . תנועת המסחר לא עברה עוד לארכו , כי אם חצתה אותו בעשרות גשרי מסלות ברזל אבל המיסיסיפי על יובליו ויובלי - יובליו הוא עדין דרך תחבורה ראשית . תעלה מקשרת את יובלו אילינוי עם נוף בקטע של נהר המיזורי - הגדול מבין 250 היובלים של נהר המיסיסיפי . הדלתא של המיסיספי יובשה ומשמשת כיום כשדות פוריים לגידול כותנה , קני סוכר ודגנים . ספינות קיטור נראות מפליגות על נהר המיסיסיפי בהדפס - אבן ( ליתוגרפיהן מאת קורייר ( איו . לספינות הנהר המונעות בקיטור היתה תחתית שטוחה שאפשרה להן לשוט באזורי הנהר שבהם מפלס המים נמוך .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר