עמוד:196

מאמינים , ויחד עמהם עבר למדינת אוהיו שבארצות - הברית , ובה השתקעו . מספרם של אנשי הכת גדל והלך והודות לחריצות ולשקדנות שלהם הם עשו חיל . אולם תושבי אוהיו גרשו אותם בשל מנהגיהם המיחדים , שהיו מוזרים בעיניהם . המורמונים התנזרו משתית משקאות חריפים , תה וקפה ונהגו לשאת נשים אחדות . הם גם התחרו מבחינה כלכלית באנשי המקום . המורמונים עברו למדינת אילינוי והקימו שם עיר פורחת , נובו , שהיתה לגדולה בערי המדינה . סמית היה לראש העיר , אך התנהגותו הרודנית עוררה מרת - רוח והוא האשם בבגידה , נכלא לזמן קצר ואחר כך נהרג יחד עם אחיו בבית - הסהר על ידי אספסוף זועם שהתנפל על הבנין . אחרי סמית היה בריגם ינג למנהיגם של המורמונים . בשנת 1846 העביר ינג את המורמונים למדינת יוטה , ובה הם הקימו קהליה מורמונית לחוף ימת המלח הגדולה , שנקראה תחלה זין ( " ציון " ) והפכה אחר כך לעיר המשגשגת סולט ליק סיטי . ינג הנהיג משטר רודני נקשה , שכלל הוצאות להורג של כופרים כביכול ושל אלה שנסו להמלט מתחום שלטונו . בשנת 1890 , בגלל המתיחות שנוצרה בין אנשי העדה ובין המהגרים שנהרו ליוטה בשל רבוי הנשים , הכריזו המורמונים על בטול העקרון הזה . ב - 1896 היתה יוטה לאחת ממדינות ארצות - הברית . מספרם של המורמונים כיום הוא כשמונה מיליונים . יש להם קהלות ברחבי העולם , אך רבם חיים ביוטה . סולט ליק סיטי , שבה נבנה מקדש המורמונים הגדול , היא מרכזם . עקרי האמונה של המורמונים המורמונים מאמינים , כי דתם נאמנה לעקרונות הנצרות הקדומה ויש לה קשר חי עם עם ישראל שבימי המקרא . לפי " ספר מורמון " מוצאם של תושבי אמריקה מבני ישראל , שהגרו מאסיה לעולם החדש . גרסה זו עלתה בקנה אחד עם הדעה שרוחה בארצות - הברית במאה ה - 18 , כי האינדיאנים הם מצאצאי עשרת השבטים . המורמונים גם מאמינים , כי ישו עצמו הגיע לאמריקה לאחר תחיתו מן המתים , ואף נשא שם דרשה הדומה ל " דרשת ההר " . הם טוענים , כי על כל כוכב לכת שולט אל אחר , אולם מקבלים את עקרי דת הנוצרית : אמונה בשלוש הקדוש , ביום הדין ובאחרית הימים . הם דוגלים בקדום העולם והאדם בכח היזמה וחכמת המעשה . החוקרים חושבים , כי עקרי הרעיונות המופיעים ב " ספר מורמון " שאובים מרעיונות שרוחו בקרב קהלות נוצריות פרוטסטנטיות בארצות - הברית בראשית המאה ה - 19 ומספרי מדע בדיוני שפרסמו באותה עת . המורמונים גלו מאז ומתמיד יחס חיובי לעם היהודי ובשנת 1841 אף שגרו שליח לירושלים , שהקדיש בתפלה חגיגית את ארץ - ישראל ליהודים . הם תמכו בתנועה הציונית ובהקמת מדינת ישראל ראו התגשמות החזון הנבואי , והקימו אוניברסיטה מורמונית בירושלים . ישו הנוצרי נצרות עשרת השבטים מושב צורת התישבות בישראל שהתבססה על מזוג בין עקרונות ההתישבות הפרטית לבין העקרונות של ההתישבות השתופית . קימים שני סוגים של מושבים - מושב עובדים ומושב שתופי . המושבים הראשונים נוסדו בשנות ה - 20 וכיום פזורים בכל חלקי הארץ 440 מושבים . המושב בא לענות על הצרך של בני האדם ביזמה אישית מצד אחד , ולהנות מהיתרונות שבחיי השתוף , מצד אחר . המושבים שמשו משנות ה - 60 עד שנות ה - 80 מופת ודגמה לארצות מתפתחות באמריקה הלטינית , באסיה ובאפריקה . סטודנטים וממחים רבים באו לישראל כדי להכיר מקרוב את דגם ההתישבות של המושב ולישמו במדינותיהם . מושב עובדים ומושב שתופי במושב עובדים כל משפחה מחזיקה בחלקת אדמה ומנהלת בנפרד את המשק שלה . עם זאת האדמה אינה פרטית אלא היא אדמת הלאם שנמסרה בחכירה למתישב . כל משפחה מתכננת את המשק שלה ומעבדת אותו בעבודה עצמית , אולם קימת שתפות של חברי המושב בנושאים כמו עזרה הדדית , שווק התוצרת ורכישות הקשורות במשק . כל ההחלטות הנוגעות בעניני הצבור נעשות על ידי האספה הכללית של החברים במושב . בכמה ממושבי העובדים יש שתוף עבודה בענפי יצור מסימים . המושב השתופי נבדל ממושב העובדים בכך שעבודת היצור נעשית בו במשתף . המושב השתופי ממזג את עקרונות המושב והקבוץ - שיטת היצור בו היא של הקבוץ , ושיטת הצריכה היא של המושב . מספרם של המושבים השתופיים בארץ קטן לעמת זה של מושבי העובדים . יזמה פרטית ועזרה הדדית העקרונות שעליהם התבסס מושב העובדים נסחו בחוברת פשטות וצניעות אפיינו את המושבים הראשונים , שנבנו בארץ על ידי החלוצים חסרי האמצעים . בתמונה - מראהו הפנימי של צריף במושב כפר חסידים בשנת 1925 . המורמונים מאמינים שישו הנוצרי הופיע ביבשת אמריקה לאחר שנצלב בירושלים . בתמונה - האוניברסיטה המורמונית בירושלים .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר