עמוד:171

מצב זה עשוי להשתנות על ידי צרוף נכון של הנגודים , שיביא לאזון בין האדם לטבע ובין האדם לחברה . בתוך השקפה מיחדת זו הוא הועיד מקום מכבד לאמנות . לדעתו , האמנות יכולה לשקף את הסדר הנכסף , ויצירותיה עשויות לשמש גורם מדרבן ומאיץ לאנושות כלה לחפשו . החפוש אחר הסדר החדש - האמת הטהורה - הוא ספור היצירה של מונדריאן . הוא הגיע למסקנה שעליו לבנות בתמונה סדר , שיהיה מנתק לחלוטין מן הטבע ויראה שלמות אחרת , לא מכרת , אך נכספת . לצרך זה הוא צמצם את הצורות הטבעיות והשתמש ביסודות הבסיסיים של הצורה , באחדות הנגודים : קוים אנכיים וקוים אפקיים , ובצבעי יסוד - אדם , צהב , כחל ( אלה הצבעים שמצרופם נתן להפיק כל צבע אחר ) מול " לא צבעים " - לבן , שחר , אפר - שאינם קימים בטבע . מהיסודות המעטים והפשוטים האלה הצליח מונדריאן ליצר תמונות , שיש בהן אזון משלם ועדין מאוד , והן נותנות את התחושה של " סדר עליון משלם " . משנת 1919 הוא התחיל לציר על בדים שצורתם מעין , רבם בצבעי שחר - לבן בלבד . בעת מלחמת העולם השניה עזב פיט מונדריאן את אירופה וחי בניו - יורק עד מותו . ציורו בניו - יורק שמר על העקרונות שפתח באירופה ובכל זאת השתנה במקצת . הקצב נעשה מהיר יותר והאוירה חמורה פחות . האוירה החדשה של ניו - יורק היא שהשפיעה ככל הנראה על שנוי זה . אימפרסיוניזם אמנות מודרנית ופוסטמודרנית אמנות מפשטת סזן , פול מונה , קלוד ציר צרפתי , מאבות האימפרסיוניזם בציור . נתן בציוריו בטוי לשנויים המתרחשים בטבע במהלך היום ועונות השנה , כפי שהם נגלים לעין באור השמש . חי בשנים 1840 - 1926 . ילדותו של קלוד מונה , בן למשפחת סוחרים אמידה , עברה בעיר הנמל לה - הבר . מספרים עליו , שאת שעות הלמודים העביר ברשום קריקטורות של המורים והתלמידים . לאחר שעות הלמודים הוא ציר את הים והשמים בסביבתו , נושא שנשאר נאמן לו עד יום מותו . בהיותו בן תשע - עשרה הגיע מונה לפריס ללמד ציור . מונה התלהב בעקר מהחדשנות שבציורי מנה , המתארים את חיי היום - יום , ומקשת הצבעים העזה והרעננה שלו . יחד עם חבריו הצירים רנואר ופיסרו נסע קלוד מונה לאזור כפרי כדי לציר תמונות שמן של הטבע תחת כפת השמים , דבר שהיה מאוד לא מקבל באותם הימים . ציוריו המהפכניים לא התקבלו על - ידי השופטים בסלון האמנות , ולכן גם לא נמכרו . מונה נאלץ למכר את כל יצירותיו תמורת סכומים זעומים כדי לשלם את חובותיו . ההצלחה החלה להאיר לו פנים בלונדון , שבה התגורר זמן מה . האמן מתרשם מן הטבע כאשר חזר מונה לפריס היה סגנונו האימפרסיוניסטי מגבש . ב - 1874 הוא הציג את תמונותיו , יחד עם חבריו , בתערוכה שגרמה שערוריה ועוררה בוז ולגלוג . את שמה של התנועה האימפרסיוניסטית נתן לה מבקר אמנות זועם , יצירתו של פיט מונדריאן " קוודרו 1 " משנת 1921 היצירה ממחישה את דרכו של האומן אל צורות טהורות צבע , קומפוזיציה של צורות הנדסיות וקווים ללא ממד עומק . ביצירתו - נשים בגן : מעביר מונה אל הצופה את התרשמותו האישית ואת רגשותיו למראה הפעולה היום - יומית המוכרת של קבוצת בני אדם בגן ציבורי . ניגודי הצבע ומשחקי האור והצל הם המעניקים לציור את יופיו .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר