עמוד:144

ה'ליויק " הגלם " , שהצג ב " הבימה " ובתאטרון הקמרי . בשנת 1917 הוקמה אנדרטה של המהר"ל בבית העיריה של פרג . גלם הארשי , רבי יצחק אשכנזי לוריא קבלה מהר"ם מרוטנבורג מהר"ם ( ראשי תבות של " מורנו הרב רבי מאיר " ) מרוטנבורג הוא כנויו של רבי מאיר בן ברוך , מגדולי הפוסקים והמפרשים בימי הבינים . רבי מאיר פעל ברוטנבורג שבבוריה והיה מנהיגם הרוחני של יהודי אשכנז בדורו . חי בשנים 1215 - 1293 . המהר"ם נולד בוורמס ( ורמיזא ) שבגרמניה . הוא היה בן למשפחת חכמים ורבנים , ואביו היה מורו הראשון . בגיל שתים - עשרה נסע מהר"ם לוירצבורג ללמד תורה מפי החכמים החשובים רבי יצחק בן משה , מחבר הספר " אור זרוע " , ורבי שמואל בן מנחם . אחר כך הוא נסע לצרפת כדי ללמד אצל בעלי התוספות , חכמי ההלכה שחברו תוספות לפרוש רש"י לתלמוד . בשנת 240 ר היה המהר"ם עד לוכוח על התלמוד שנערך בין הנוצרים ליהודים . ( הוכוח נכפה על היהודים על ידי הנוצרים , שבקשו להוכיח באמצעותו כי היהדות טועה והאמת מצויה בדת הנוצרית . ) שנים ממוריו החשובים של מהר"ם , רבי שמואל בן שלמה ורבי יחיאל מפריס , השתתפו בוכוח זה , שהסתים בשרפת ספרי התלמוד בככר העיר פריס . את זעזועו מן הארוע בטא מהר"ם בקינה " שאלי שרופה באש " , הנאמרת עד היום בתשעה באב בעדה האשכנזית . גדול בדורו זמן לא רב אחר כך חזר המהר"ם לגרמניה ושמש בה כרב בכמה קהלות . לבסוף הוא השתקע בעיר רוטנבורג , הקים בה ישיבה ועמד בראשה במשך יותר מארבעים שנה ואף שמש כדין . שמו כפרשן תלמוד גדול ובעל סמכות הלכתית יצא למרחוק , ובתפוצות אירופה ראו בו את גדול הדור . תלמידים נהרו לישיבתו מכל קהלות גרמניה ואף מארצות אחרות . רבנים ודינים שלחו אליו את שאלותיהם בנושאי הלכה , ואף בקשו ממנו לפתר חלוקי דעות וסכסוכים שעלו בקהלות השונות . כאלף מתשובותיו בנושאי הלכה כנסו בארבעה קבצים . אולם פעילותו העשירה של המהר"ם נפסקה עקב מארעות פוליטיים שהתרחשו בגרמניה . עם עליתו לשלטון , החל הקיסר רודולף ה - ו ( 1218 - 1291 ) לפעל להפיכת היהודים ל " עבדי המלך " . במעמד זה נחשבו היהודים לרכושו של הקיסר , דבר שאפשר לו להטיל עליהם מסים ככל שיחפץ . יהודים רבים , וביניהם המהר"ם , ברחו ללומברדיה שבאיטליה . ב - 1286 נתפס המהר"ם עקב הלשנה , והסגר לקיסר . הוא האשם בעלילות שוא ונכלא . הקיסר תבע תמורת שחרורו סכום עתק . היהודים הצליחו לאסף את הכסף לשחרור מנהיגם הנערץ , ולחצו על הקיסר לקבלו כתשלום כפר . אולם הקיסר התעקש כי הכסף יחשב כתשלום מס , תחבולה שהיתה הופכת את היהודים לעבדיו . כך נפלו היהודים למלכוד שלא אפשר להם להציל את המהר"ם מכלאו . שבע שנים ישב מהר"ם בכלא , עד שנפטר . רק לאחר ארבע - עשרה שנים נפדתה גופתו תמורת סכום כסף גדול , והוא הובא לקבורה בוורמס , מקום הלדתו . המהר"ם כתב תוספות ( פרושים ) לשמונה - עשרה מסכתות בתלמוד . פסיקותיו החשובות היו בסיס לכתיבת ספר ההלכות , " שלחן ערוך " , שחבר במאה ה - 16 . המהר"ם כתב גם פרושים לשנים מששת סדרי המשנה ופיוטים אחדים . תלמידיו פרסמו פסקים ומנהגים שלו , וכתבו ספרים על דבריו ומעשיו . החשוב בתלמידיו היה הרא"ש ( רבי אשר בן יחיאל ) , שהיה פוסק גדול ותפס את מקום רבו כמנהיג הקהלה בדורו . אשכנז אשר בן יחיאל ( הרא"ש ) קארו , יוסף תוספות תלמוד בית - הכנסת הישן - חדש , אלט - נוי שול ) בפרג . לפי האגדה , שרידי גופו של הגולם שיצר המהר"ל מונחים בעליית הגג שלו עד היום . גופתו של המהר"ם מרוטנבורג , שנפטר בבית - הכלא , נפדתה בכסף והוטמנה בבית - העלמין היהודי העתיק בוורמס רק כעבור כארבע - עשרה שנה ממותו . בתמונה - המצבה שעל קבר המהר"ם ,

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר