עמוד:114

המגלות הגנוזות מגלות שהיו חבויות בכדים והתגלו בדרך מקרה במדבר יהודה , ליד מערות קמראן , בשנת 1947 , וכן שרידי מגלות נוספות , תפלין ומזוזות שהתגלו במהלך השנים 1948 - 1957 . הן מכנות גם מגלות מדבר יהודה . תכנן של המגלות הגנוזות מבחינת תכנן נחלקות המגלות לשלוש קבוצות : א . נתבי הכת שחברו בידי חבריה : סרך היחד - קבץ תקנות לחיי הכת ובו עקרונות השקפת עולמה . סרך לכל עדת ישראל לאחרית הימים - מסדיר את חיי עם ישראל בעתיד , כשיהיה בהנהגתה של " עצת היחד " . סרך הברכות - קבץ ברכות שיש לאמרן באחרית הימים , באספתה של " עצת היחד " . מגלת מלחמת בני אור בבני חשך : תאור המלחמה העתידה שיגברו בה בני אור ( בני ישראל ) על בני חשך ( כחות הרשעה בעולם ) . ספר ברית דמשק : סקירה היסטורית וקבץ הלכות ותקנות לחברה שבה יש רכוש פרטי וחיי אישות ( בנגוד לחברה המתארת בסרך היחד ) . מגלת ההודיות וספרי הפשרים ( פשר חבקוק , פשר נחום , פשר תהלים וקטעים של וישרים לשאר ספרי תרי - עשר ולספר ישעיהו ) . ב . ספרים חיצונים : חבורים שלא נכתבו במחצת הכת , ואינם ספרי מקרא . מהם נמצאו בעקר קטעים זעירים בלבד , ומכאן הקשי בחקירתם . מפרסמת במיחד היא " מגלת הנחשת " , החרוטה על פח נחשת , ומתארת מקומות מחבוא של אוצרות כסף וזהב . יתכן שזהו תאור החבאת אוצרות המקדש , אך יתכן שזו רשימה דמיונית - אגדתית בלבד . ג . ספרי המקרא : נמצאו שרידים של כל ספרי המקרא , פרט למגלת אסתר . את המגלות כתבו חברי כת יהודית , המכנה " היחד " , בכתב עברי מרבע על גוילים ופפירוסים . חברי הכת חיו בסביבות קמראן ועין פשחה בתקופה החשמונאית ועד למרד הגדול ( המאה ה - 2 לפני הספירה עד שנת 70 לספירה ) . המגלות שנמצאו בקמראן נמנות עם התגליות הארכאולוגיות החשובות ביותר בעולם בכלל ובארץ - ישראל בפרט . מטמון ארכאולוגי מתגלה במקרה יום אחד חפש רועה בדוי במצוקים שמצפון - מערב לחרבת קמראן ( סמוך לחופו הצפוני - מערבי של ים המלח ) את אחת מעזיו שאבדה . כשראה פתח מערה הוא זרק לתוכה אבן כדי לבדק אם העז מסתתרת בתוכה . אז שמע נפץ של כדים , וכשנכנס ובדק את תכנם - מצא שבע מגלות גנוזות ( שמורות ) בתוכם . המגלות מצאו דרכן לידי סוחר עתיקות , שהציען למכירה לחוקרים . הפרופסור א'סוקניק , שהיה הראשון שהכיר בחשיבותן , רכש שלוש מהן בשביל האוניברסיטה העברית בירושלים . השאר עברו לרשותו של ראש הכנסיה הסורית בארצות - הברית . לאחר כמה שנים , כשהמגלות זכי לפרסום עולמי ולמחיר גבוה ביותר , הצליח הפרופסור יגאל ידין , בנו של סוקניק , לרכש בארצות - הברית את המגלות הללו בשביל ממשלת ישראל . כך הן הגיעו למשכן הקבע בהיכל הספר שבמוזאון ישראל . גלוי המגלות ופרסומן הביאו לחפושים נמרצים אחרי מגלות נוספות במדבר יהודה . החפושים נהלו בראשות האב דה - וו בחלק הירדני של מדבר יהודה . ואכן נמצאו מגלות וקטעי מגלות נוספים . עוד שרידים מספרית הכת נמצאו בחפירות מצדה , והם מעידים על כך , שכמה מחברי הכת הצטרפו אל לוחמי החפש במצדה , כפי שגם מתאר בכתבי יוסף בן מתתיהו . המגלות השלמות או המקטעות , ורבבות קטעים נוספים , נכתבו על קלף ופפירוס , ונשמרו בצורה מפליאה , הודות ליבש השורר במערות . המקרא של קמראן דומה מאוד לזה של ימינו , אף כי יש חלופי גרסה מצמצמים ונהגי כתיב שונים . בספרי המקרא שנמצאו במדבר יהודה מימי מרד בר - כוכבא כבר מצוי נסח הזהה לנסח המסורה המכר לנו . מכאן שנסח המסורה נקבע כבר בדור הראשון שלאחר חרבן הבית השני . תגלית רבת חשיבות למגלות שהתגלו יש ערך רב מהטעמים הבאים : א . כתב היד הקדום ביותר של התנ"ך שהיה בידינו עד גלוי זה היה מהמאה ה - 9 לספירה , כלומר - כאלף שנים מאחר יותר ! במערות קמראן התגלו ספרי תנ"ך וקטעיהם , שזמן קצר בלבד מבדיל בינם לבין חבור ספרי התנ"ך עצמם . הודות לכך הם סיעו להעמקת הידע על נסח המקרא ועל הלשון העברית . ב . מגלות הכת שופכות אור על התפתחות המחשבה היהודית ועל האמונות המיחדות של קבוצות ביהדות שהתקימו בימי בית שני . אמונות אלו היו מכרות מכתבי יוסף בן מתתיהו , אך הדברים לא היו ברורים די צרכם , ולא נחשבו די מהימנים עד שהתגלו כתבי הכת . ג . חברי הכת חיו בתקופה שבה החלה להתפתח הדת הנוצרית מכת הדומה לכת " היחד " . פרטים רבים ב " ברית החדשה " מתפרשים מתוך השואה עם כתבי הכת . אפשר לראות בכת " היחד " את הנקדה שבה מתפלגת הנצרות מהיהדות . כת " היחד " כת זו , המכנה גם " כת מדבר יהודה " , היתה חבורה של מערות קומראן ( בתמונה ) שימשו מקומות מגורים ואחסון לכת מדבר יהודה , ובהן נמצאו שרידי ספריית המגילות שלה , באתר סמוך נמצאו שרידי בניינים ששימשו מרכז לפעילות הכת .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר