|
עמוד:53
לטרון עוררו פלמוס , שבו נמתחה בקרת על ראש הממשלה ושר הבטחון דוד בן גריון , על מאמציו העקשניים והממשכים לרכז כחות צבא בנקדה זו , שגרמו לאבדות רבות . תשובתו של בן גריון היתה , שירושלים , עיר הקדש ובירת ישראל , חשובה יותר מכל יעד צבאי אחר . בלטרון עבר גם צנור המים מראש העין לירושלים , ובה היתה אחת מתחנות השאיבה של קו המים העולה לירושלים . במלחמת העצמאות השתלטו הערבים על תחנת השאיבה ופוצצו אותה . לפי הסכמי שביתת הנשק עם ירדן היו לטרון וסביבתה לאזור מפרז בין ישראל לבין ירדן , והסכם על מעבר של ישראלים בכביש לטרון - ירושלים . למרות ההסכם לא אפשרו הירדנים את המעבר , והכביש נפתח לתנועה ישראלית רק לאחר כבוש משטרת לטרון והמצבים הירדניים במלחמת ששת הימים , ביוני 1967 . תולדות המקום בראש גבעת לטרון מצויות חרבות הכפר הערבי לטרון , שנבנה במקומה של מצודה צלבנית מהמאה ה - 2 1 , אשר שמרה על הדרך לירושלים ונקראה " טורון דה שבליה " ( טירת האבירים ) . לאחר שנכבשה על ידי הערבים במאה ה - 13 , שבש שמה ללטרון . לפי מסרת נוצרית , בא מלטרון " הגנב הטוב " , שנצלב ליד ישו , ולכן נקרא המקום בימי הבינים " קסטלום בוני לטרוניס " , כלומר - " מצודת הגנב הטוב " . למרגלות הגבעה שוכן מנזר של נזירים ממסדר הטרפיסטים , שאחד מעקרונותיהם הוא המעטה בדבור , ומכאן כנויו - " מנזר השתקנים " . המנזר נבנה ב - 1890 ובתחומו משק חקלאי מפתח שעקרו גדול גפנים ליין , יצורו ושווקו . משטרת לטרון נבנתה בידי הבריטים , ולידה היה מחנה לשבויים איטלקים וגרמנים במלחמת העולם השניה . לאחר מכן הוא הפך למחנה מעצר של ממשלת המנדט ובו נכלאו , בין השאר , חברי ארגוני המחתרת ומנהיגי הישוב העברי . חיל השריון של צה"ל הקים בלטרון מוזאון לתולדות החיל ואתר להנצחת חילי השריון שנפלו במערכות ישראל . כבוים הארץ והתנחלות השבטים מלחמת העצמאות ממלכת ירושלים הצלבנית מנדט ליבוביץ'ישעיהו איש רוח יהודי והוגה דעות , שבלט בהשכלתו הרחבה ובדעותיו המקוריות והחריגות בעניני דת ומדינה . חי בשנים 1903 - 1994 . ישעיהו ליבוביץ'נולד בפולין , למד בגרמניה ומשנות ה - 30 חי ופעל בישראל . הוא היה בעל השכלה רחבה ביותר בתחומים רבים ומגונים , ביניהם רפואה , פילוסופיה , כימיה , היסטוריה ונירולוגיה , ושנים רבות שמש מרצה באוניברסיטה העברית בירושלים . אולם עקר פרסומו וחשיבותו היה בתחום המחשבה היהודית . פרופסור ליבוביץ'היה אדם דתי ושומר מצוות , אך בדעותיו היה רחוק מאוד מרב הרבנים והוגי הדעות הדתיים . הוא ראה בשמירת המצוות ובקיומן את כל מהותה של היהדות . לדעתו , הסבה היחידה שיש לקים את המצוות היא עצם העבדה שנתנו וגבשו בהלכה . בקיום המצוות יש לכון רק לעצם קיום המצוה , כלומר לכבוד האלוהים , ולא לשום מטרה אחרת של רוח אישי . קיום מצוות לשם מטרה אחרת , ואפלו למען עם ישראל או ארץ - ישראל , הוא מעין עבודת אלילים . את מצות השבת , למשל , יש לקים מכיון שנתנה לנו ולא לשם מנוחה או הרגשת קדשה . אדם השומר את השבת לשם ההנאות שלו הוא אדם העובד את עצמו , ולא את האלוהים . אפלו מצוה המכונת כלפי בני אדם , כמו מצות כבוד הורים , גם היא קיום מצוה למען אלוהים כי בני האדם נבראו בצלם אלוהים . ישעיהו ליבוביץ'הקים לו מתנגדים רבים בדעותיו בנושאי דת ומדינה , שנחשבו קיצוניות מדי . הוא דרש אי מערבות מחלטת של המדינה בעניני דת . ליבוביץ'גם התנגד בחריפות למדיניות כל ממשלות ישראל ביהודה , שומרון וחבל עזה ( יש"ע ) - שטחים שכבש צה"ל במלחמת ששת הימים . מיד אחרי המלחמה הוא התריע על הסכנות הטמונות בכבוש ובשליטה על עם זר . הוא דרש להחזיר את כל השטחים , גם ללא תמורה או ערביות בטחוניות , למען הבריאות הנפשית של עם ישראל . לצעירים הרבים שעלו לביתו בירושלים לשאל בעצתו , הטיף ליבוביץ'כי עליהם להתנגד לשרת בשטחים הכבושים . הלכה מלחמת ששת הימים ליבניץ , גוטפריד וילהלם פילוסוף ומתמטיקאי גרמני בן המאה ה - 17 . טען שעולמנו נקבע על פי עקרון אי - הסתירה ועקרון החסד . פן טען שנפש האדם היא יחידה נפרדת , המתפתחת על פי חקיה הפנימיים . חי בשנים 1646 - 1716 . גוטפריד וילהלם פון ליבניץ נולד בליפציג שבגרמניה . אביו היה פרופסור לפילוסופיה של המוסר . בהיותו בן חמש - עשרה החל ליבניץ ללמד פילוסופיה באוניברסיטה . הוא למד גם משפטים , וכשהיה בן עשרים הסמך דוקטור למשפטים . לאחר סיום למודיו כהן ליבניץ שנים אחדות כנציג דיפלומטי גרמני בפריס , ושם החל לעסק במתמטיקה . לאחר שהמציא מכונת חשוב משכללת הוא נבחר כחבר ב " חברה המלכותית האנגלית " בלונדון . בשנת 1700 הוא יסד את האקדמיה למדעים בברלין ועמד בראשה . הוא גם ארגן חברה לכתיבת אנציקלופדיות ויסד כתבי - עת מדעיים . פרופסור ישעיהו ליבוביץ ; איש אשכולות בעל ידע מקיף בתחומים רבים , הרבה להרצות את דעותיו המקוריות בפני קהל מאזינים , בעיקר צעירים . דעותיו בענייני דת ומדינה , שנאמרו בבוטות ובחריפות , הצליחו לעורר כעס וביקורת . בתמונה - ליבוביץ מרצה באוניברסיטת תל - אביב .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|